اعلام حریق
اطفاءحریق

اطفاء حریق


استفاده از یک سیستم اطفاء حریق لازمه یک سازمان و ارگام محصوب میشود وجود یک سیستم اعلام حریق و اطفاءحریق نه تنها سبب می شود تا مدیر اتاق سرور در شرایط عادی هم براحتی اتاق سرور را ترک نماید و در زمانهای عدم حضور با خیال راحت به امور شخصی بپردازد همچنین در زمانهای حضور وظیفه محافظت از نفرات و اشخاص را در اتاق بعهده می گیرد تا در زمان بروز بحران با عکس العمل بموقع از بروز آتش به نقاط دیگر و اسیب بیشتر جلوگیری نماید

اعلام حریق


استفاده از سیستم اعلام حریق امروزه در سازمان ها و ارگان ها برای مهار آتش الزامی است امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق  به طور گسترده در دیتاسنتر و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا  از تلفات جانی جلوگیری شود به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع آنالوگ و آدرس پذیر ساخته شده اند.

اعلام حریق - تک دیتا

اطفاء حریق


اطفاء حریق : گاز HFC227ea با برند تجاری FM200  یک گاز اطفا حریق غیر سمی، بدون رنگ، سازگار با محیط زیست و نارسانای الکتریکی است که برای انسان مضر نمی‌باشد. این گاز با ورود به زنجیره ماده سوختنی و اکسیژن محیط باعث خاموش شدن شعله های آتش شده و پس از عملیات اطفاء معمولا دارای پسماندی نمی‌باشد که این مهم ضمن به حداقل رساندن آسیب های احتمالی حاصل از عملیات اطفاء حریق، موجب کاهش زمان تعطیلی محل حریق پس از عملیات اطفا خواهد شد. از همین رو سیستم اطفاء حریق یکی از خاموش کننده های مورد تایید سازمان های جهانی همچون NFPA، EPA و …پذیرفته شده و استفاده از این سیستم در بیش از هفتاد کشور جهان و بیش از صدها هزار پایگاه مختلف رایج و مرسوم گشته است.

سیستم اطفاء حریق گازی fm200 قابلیت اطفا در کلاس های حریق A,B,C,D,E را دارا میباشد و به طور گسترده در اطفاء کلاس E که مربوط به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی میباشد و نحوه عملکرد آن به صورت سیلابی در محیط تحت حفاظت میباشد و با پرکردن محیط تحت حفاظت و رقیق کردن اکسیژن محیط و نیز شکستن زنجیره حریق عمل اطفا را صورت میدهد، از آنجایی که اطفاء حریق اتوماتیک fm200 یک گاز گران قیمت میباشد لذا در مواردی که حجم کمی تحت پوشش باشد مقرون به استفاده میباشد.

اجرای سیستم اطفا حریق fm200 برای اتاق های سرور، اتاق کامپیوتر، دیتا سنتر و … نیاز به اجرای لوله کشی برای سایت مورد نظر میباشد که از جمله ملزومات دیگر اجرای این سیستم مهار کردن سیلندرها توسط براکت میباشد که به دلیل مسایل فنی و ویژگی اطفاء حریق fm200 ،کپسولهای مورد استفاده باید در نزدیکی محل حریق و عمدتا در داخل اتاق سرور، اتاق کامپیوتر ، مراکز داده و … قرار داده می شود که از نواقص این سیستم به شمار می رود، همچنین از سایر تجهیزات مورد استفاده در سیستم اطفاء حریق fm200 می توان به شیر برقی فعال ساز یا سیلندر فرمان دهنده جهت فعال شدن سیستم اطفا، شیلنگ های فشار قوی تخلیه و نازل های مخصوص برای تخلیه در محیط تحت حفاظت اشاره کرد.

 سیستم اطفاء حریق fm200 طراحی شده برای فعال شدن و وارد شدن به مرحله اطفا نیازمند فعال سازی سیستم توسط سیستم کشف و اعلام حریق دارد که این سیستم یک سیستم کنترل پنلی با تجهیزات مربوط به کشف حریق که به صورت کاشف دود، کاشف حرارت،کاشف دود و حرارت و شستی های دستی اعلام حریق، اطفاء حریق (تخلیه کپسولها) و عدم اطفا حریق(عدم تخلیه کپسولها) می باشد.

میزان خطر گاز اطفاءحریق FM-220


برای قرارگیری در معرض این گاز در غلظت های مختلف، محدوده زمانی مشخصی تعریف شده است، به عنوان مثال بر طبق استاندارد NFPA-2001 مدت زمان مجاز قرارگیری در معرض این گاز برای غلظت های کمتر 10.5 درصد، ۵ دقیقه و برای غلظت ۱۲ درصد ۴۹ ثانیه می باشد.

باید توجه داشت که یکی از ویژگی های گاز اطفا حریق (FM200 HFC-227ea) معتبر و قابل اطمینان، UL Listed  و FM Approved بودن آن است که تضمینی بر عملکرد امن و بدون خطر این گاز می باشد. بر همین اساس سیستم FM200 برای استفاده در مکان هایی با فضای بسته که دارای اپراتور می باشند کاربرد دارد.

از اطفاءحریق گاز FM-220 در مکان های مختلفی مانند , دیتاسنترها و اتاق سرورها,موزه ها, مراکز مخابراتی,مراکز امنیتی وپردازش داده و….

سیستم اطفاحریق - تک دیتا

سیستم اطفاء حریق آیروسل ماگ (Aerosol Mag)


انقلابی در صنعت اطفا حریق رخ داده که برگرفته از سوخت جامد راکتهای فضاپیما است آیروسول MAG اولین سیستم اطفاء حریق از این خانواده در این صنعت است.

آیروسل جامدی غیرسمی بوده و تا زمانی که به صورت الکتریکی و یا واکنش گرما زا فعال نشده است پایدار می ماند و در صورت فعال شدن ترکیبی از پودر و گاز (آیروسل) با خاصیت خاموش کنندگی تولید می نماید.در مقایسه با اطفاء حریق گازی و عوامل اطفا حریق شیمیایی خشک  آیروسل ذرات جامد کوچکتر از 10 میکرومتر در قطر را منتشر می کنند ، که باعث ماندگاری بیشتر مواد در محل حریق می شود.بر خلاف مواد خشک شیمیایی که باید به طور مستقیم بر روی شعله نشانه گیری شوند آیروسل عامل شناور بسیار موثری فارغ از مکان و ارتفاع آتش می باشد.

آیروسل که از تکنولوژی سوخت جامد موشک استفاده می نماید، اولین سیستم اطفا ءحریق پودر و گاز(آیروسل) در جهان می باشد که به صورت تجاری تولید شده است و به عنوان جایگزینی بی خطر و کاربردی برای هالون ، هالوکربن ها، پودرهای شیمیایی و گازهای بی اثر طراحی شده است. آیروسل به صورت تجاری در مخازن با ظرفیت متفاوتی تولید شده و در دسترس می باشد.

اطفاء حریق آیروسل جامدی غیرسمی و بی اثر بوده و تا زمانی که به صورت الکتریکی و یا حرارتی فعال نشده است پایدار می ماند و در صورت فعال شدن ترکیبی از پودر و گاز (ایروسول) با خاصیت خاموش کنندگی تولید می نماید .

آیروسل تولید شده به صورت فیزیکی و شیمیایی به حریق حمله ور شده و به صورت تقریبا لحظه ای حریق را فرونشانده و از شعله وری مجدد آن (و در شرایط واقعی از انفجار) نیز جلو گیری می نماید در بسیاری از کاربردها آیروسل تنها جایگزین کاربردی برای هالون می باشد.

اطفاء حریق  پایروژن آیروسل به چهار روش آتش را مهار میکند :

زمانیکه ذرات آیروسل با شعله برخورد می کنند ،ذرات جامد سیستم اطفاء حریق آیروسل  آیروسل حرارت شعله را جذب ، تبدیل به قسمت های کوچکتر و حجم بزرگی از رادیکا ل های پتاسیم(+K) را آزاد می کند. رادیکال های پتاسیم  با هیدروکسید (OH+)، هیدروژن (H+) و اکسیژن (O+) ترکیب می شوند که باعث ماندگاری جریان اطفاء حریق می شود و تولید بی خطرمولکول هایی مانند هیدروکسید پتاسیم (KOH) و آب (H2O) میکنند.

• کم کردن و یا ایزوله کردن سوخت
• کم کردن حرارت
• کم کردن و یا ایزوله کردن اکسیژن
• مهار واکنش زنجیره ای اجزا آتش زا

مزابا و برتری سیستم آیروسل نسبت به اطفاء حریق


• موثرترین سیستم اطفا حریق با توجه به وزن
• موثر در انواع رده بندی حریق ها (Class A,B,C)
• ته نشین بسیار ناچیز در نتیجه نظافت محیط بسیار راحت تر می باشد
• بدون نیاز به لوله کشی و مخازن تحت فشار
• غیر سمی و جایگزین هالون 1301
• هزینه بسیار پایین برای نگهداری و پشتیبانی
• کم وزن و کم حجم

موارد مصرف سیستم اطفاء حریق آیروسل (Aerosol)


• سیستم حمل و نقل
• IT و اتاق فرمان
• مصارف دریایی (بنادر و کشتیرانی)
• سیستم توزیع برق
• کابین های مخابرات
• دفاتر پستی
• صنایع نفت وگاز