سیستم کنترل تردد و دسترسی

 

کنترل تردد (access control) چیست و چرا به آن نیاز داریم؟


سیستم کنترل تردد یا سیستمهای کنترل دسترسی چیست؟

از آغاز پیدایش بشر، ما نیاز به محدود کردن دسترسی به خانه ها، مکان های تجاری، یا هرجایی که کاملا عمومی نیست و ورود به آن برای عموم آزاد نیست، شناختیم. ما می توانیم فکر کنیم که اولین سیستم کنترل تردد سنگی یا مانعی بود که در ورودی اقامتگاه انسان قرار داده شد مانند دیوار و درب ها. درها، دیوارها و دروازه ها و موانع دیگر برای جلوگیری از ورود آزاد در طی زمان بکار گرفته شدند. در جهان امروز ما از کنترل تردد به عنوان وسیله ای که به طور فعال ورود را تایید یا رد می کند، صحبت می کنیم؛ معمولا برای ساختارهای تجاری، صنعتی، دولتی و به خصوص مراکز مالی. سیستم های امروزی بسیار بیشتر از محدودیت دسترسی برای یک فضا عمل می کنند، ولی هنوز این کارکرد اصلی شان شناخته می شود.
واژه شناسی مشابهی که ما در بحثمان از سیستم الکترونیکی کنترل تردد فیزیکی بکار می گیریم بیشتر در دنیای فناوری اطلاعات برای شرح سیستم هایی که برای محدودیت ویا کنترل تردد برای شبکه های کامپیوتری و نرم افزارها، بکار می رود. شاید مقداری گیج کننده باشد، در این مقاله ما به طور کامل از سیستم کنترل ترددی که کنترل تردد در فضاهای فیزیکی را انجام می دهد، صحبت می کنیم.

چرا ما به کنترل تردد و سیستم های کنترل تردد نیاز داریم؟

دلایل اجتماعی برای اینکه چرا ما کنترل تردد را به عنوان یک نیاز درمی یابیم، موضوعاتی هستند که در مقالات دیگر بوسیله اشخاصی که خیلی بیش از من به روانشناسی احاطه دارند بررسی شده است. نیاز برای بعضی از انواع کنترل تردد در هر ساختمانی به طور کلی پذیرفته شده است. دقت کنید که چنانچه ساختمانهایی با درهای قفل شده کمی در جامعه شهری وجود داشته باشد، مسئله ضرورت کنترل تردد نیاز به توجیه ندارد. دلایل مشهود برای کنترل کردن تردد – جلوگیری از دسترسی بدون اجازه افرادی که امکان دزدیدن با آسیب رساندن به دارایی و یا صدمه رساندن به افراد را دارند- دقیقاً آغازگر یک منطق عقلایی برای توجیه هزینه یک سیستم کنترل تردد می باشد. بهبود بازدهی کارکنان و محدودیت ایجاد مسئولیت برای آنها دلایل مهم دیگری هستند که به طور معمول ضرورت گسترش این سیستم ها را توجیه می کنند.
 
حال چرا باید دستگاه کنترل تردد  و سیستم کنترل دسترسی بخریم ؟

سیستم کنترل تردد به شما کمک میکند تا ترددهای ورودی و در صورت نیاز خروج پرسنل را در محل کار و یا هر جای با اهمیت دیگر را چک کنید.
ما به شما پیشنهاد میکنیم قبل از خرید دستگاه کنترل تردد با کارشناسان ما مشورت کنید تا بهترین راه حل را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند. سیستم کنترل تردد با سیستم حضور و غیاب کاملا فرق میکند و نباید این دو سیستم را با هم یکی دانست و از یک سیستم برای دو منظور استفاده کرد.
 
سیستم کنترل تردد کجا نصب میشود؟

دستگاه کنترل تردد یک دستگاه خاص و ویژه است و در تمامی محل هایی که شما احساس میکنید نیاز به کنترل و مراقبت درب ورود و خروج دارد نصب میشود.
درب های آزمایشگاه دانشگاه ها ، اتاق های سرور ، درب های اتاق های خاص بیمارستان ، اتاق های سازمانها و ارگانهای نظامی ، اتاق مدیران و مدیر عاملان ، درب سالنهای همایش و ….
دقت کنید با تجهیزات خاصی که برای سیستم کنترل تردد امروزه وجود دارد هیچگونه محدودیتی برای نصب وجود ندارد به طور کلی دستگاه کنترل تردد میتواند بر روی هر دربی نصب شود.
 
تجهیزات جانبی سیستم کنترل تردد

جهت نصب و راه اندازی سیستم کنترل تردد به غیر از دستگاه کنترل تردد و نرم افزار کنترل تردد به تجهیزات دیگری نیز نیاز است که با توجه به محل نصب انتخاب میشود. این تجیزات شامل قفل های برقی ، زبانه های برقی ، مبدل ها ، کلیدهای فشاری و … می باشد.
جهت نصب و راه اندازی سیستم کنترل تردد به غیر از دستگاه کنترل تردد و نرم افزار کنترل تردد به تجهیزات دیگری نیز نیاز است که با توجه به محل نصب انتخاب میشود. این تجیزات شامل قفل های برقی ، زبانه های برقی ، مبدل ها ، کلیدهای فشاری و … می باشد.
نتیجه گیری
سیستم های کنترل تردد، از هر نوعی، همیشه در جامعه ما بکار گرفته شده اند. سیستم های امروزی معمولا شامل قفل های الکترونیکی، صفحه کلیدها، کارت خوان ها، یا تجهیزات بیومتریک است. اگرچه این سیستم ها کارایی خیلی بیشتری از اجازه ورود ندادن به افراد اشتباه دارند، اما هنوز این به عنوان اصلی ترین کارکردشان شناخته شده است. محافظت از افراد و دارایی دلیل اصلی گسترش سیستم کنترل تردد می باشد، اما افزایش بازدهی و محدودیت در معرض مسئولیت گذاشتن به صاحبان کسب و کار برای ارائه بازدهی در سرمایه گذاری موردنیاز، کمک می کند.

اکسس کنترل

نظارت تصویری، تشخیص نفوذ و دیگر فناوری‌های امنیتی به صورت گسترده‌ای برای حفاظت از دیتاسنترها، اتاق سرور و رک‌ها به کار گرفته می‌شوند. هنگامی که این تمهیدات با کلید اکسس کنترل ترکیب می شود ، این اقدامات مانع از ورود افراد غیر مجاز به داخل دیتاسنتر شده و به تبع آن اقدامات خرابکارانه احتمالی نیز جلوگیری می شود.

کلید فیزیکی اکسس کنترل دیتاسنتر از دسترسی به تجهیزات کامپیوتری جلوگیری می کند. اگر شما مالک یا اجاره کننده یک  سرور شخصی در دیتاسنتر هستید، شما موظف به رعایت اصول حفاظتی تهدیدات فیزیکی و سالم نگه داشتن تجهیزات می‌باشید. در این سیستم قائدتا افراد مجاز قابلیت دسترسی به سخت افزارها را دارند.

در این نوع کلیدهای الکترونیکی رک ها به هیچ عنوان باز نمی شود تا زمانی که سیستم اجازه دسترسی را صادر نماید. این تنظیمات یک لایه امنیتی دو لایه را ایجاد می کند. بر خلاف سیستم های رایج که می تواند با سیستم کارت خوان یا با یومتریک پیکربندی شده و برای کنترل متمرکز شبکه به کار گرفته شود.

 

کارشناسان TEK DATA می‌توانند به شما کمک کنند. ما در مورد نیازهای سازمانتان با شما صحبت خواهیم کرد و به شما کمک می‌کنیم تا تعیین کنید کدام گزینه برای سازمان شما سودمندتر است.  همین حالا با ما تماس بگیرید.