fire suspension

راهکارهای اطفا حریق اتاق سرور و دیتاسنتر


امنیت و محافظت فیزیکی از سرورها و دستگاه‌های ذخیره سازی اهمیت بالایی دارد . سالانه ملیاردها تومان هزینه برای خرید سرور و دستگاه‌های تجمیع اطلاعات در دیتاسنتر ها و مراکز داده صرف شده که حفظ اسناد و مدارک مجازی را پر اهمیت تر کرده است . از اینرو حفاظت و ایمنی در برابر حریق در مراکز داده اهمیت بسزایی دارد . در دیتاسنترها مجموعه کابل‌ها لوازم الکترونیکی تابلوهای برق و سیستم‌های سرمایشی مختلفی به کار رفته که هر کدام مستعد حریق هستند و در زمان بروز آتش سوزی باید از آن‌ها محافظت شوند و در صورت بروز هرگونه آتش سوزی باید آمادگی اطفا حریق وجود داشته باشد.

وجود یک سیستم اعلام حریق و اطفا حریق سبب می شود تا مدیر اتاق سرور در شرایط عادی به راحتی اتاق سرور را ترک نماید و در زمان‌های عدم حضور با خیال راحت به امور شخصی بپردازد. همچنین در زمان‌های حضور نیز وظیفه محافظت از نفرات و اشخاص درون اتاق را به عهده می گیرد تا در زمان بروز بحران با عکس العمل به موقع از بروز آتش به نقاط دیگر و آسیب بیشتر جلوگیری نماید.
اتاق های سرور جزو مراکزی هستند که حتما باید سیستم اعلام و اطفا حریق در آن‌ها تعبیه شده  باشد چرا که این مراکز به خاطر استفاده در تمامی اوقات شبانه روز و عبور تعداد زیادی کابل و سیم از محل‌های مختلف همچنین ایجاد دما توسط سرور ها همواره در معرض خطر آتش سوزی می باشند.

واکنش سریع و به موقع نسبت به حریق در دیتاسنتر و اتاق سرور با هدف پیشگیری از وارد آمدن خسارت جانی و مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا لازم است افراد از دانش کافی‌ در مورد انواع روش‌ها و سیستم‌های اطفا حریق برخوردار باشند و متناسب با نیاز خود و نیز نوع حریق روی داده، از سیستم و روش مناسب استفاده کنند. مهم است که از آتش خاموش کن مناسب برای هر آتش استفاده نمود!
البته این نکته مهم است بدانید که استفاده از آتش خاموش کن نادرست می‌تواند باعث اشتعال دوباره‌ی آتش شود. سیستم اطفای اتوماتیک گاز شامل یک کپسول یا بانکی از سیلندرها (Bank of containers) می باشند، که توسط Manifold به یکدیگر متصل شده اند و بوسیله شبکه ای از لوله ها جهت تخلیه گاز به نازل های نصب شده در محیط مورد نظر، متصل گشته اند.

گاز FM200

گاز fm200
گاز fm200

سیستم اطفای حریق FM200

سیستم اطفای حریق گازی FM200 انتخاب مناسبی برای سرکوب سریع آتش و کاهش خسارات در عین صرفه جویی اقتصادی و استفاده ازفضایی کم و بهینه  به شمار می آید. این سیستم اطفای حریق با نام تجاری FM-200 یا نام ژنریک HFC-227ea شناخته می شود که بر خلاف اسپرینکلر ها و سایر سیستم های اطفای حریق، پس ماندی باقی نمی گذارد و نیازی به نظافت پس از اطفاء ندارد.
این روش طی مدت 10 ثانیه تمام ماده اطفاء کننده را در فضای مورد نظر تخلیه نمود و آتش را به سرعت و به طور موثر خاموش می کند. سیستم اطفای FM200 باعث می شود آسیب های وارد آمده به تجهیزات و امکانات به حداقل برسد. این سیستم اطفای حریق به طور انحصاری از فن آوری Rupture Disc Valve کمپانی فایک جهت انعطاف پذیری، کارایی و سرعت بیشتر و از همه مهمتر، جلوگیری از هر گونه نشتی گاز، بهره گرفته است.
این سیستم ساختار آتش را تجزیه کرده و حرارت ناشی از اتش سوزی را که تنها عامل توسعه آتش سوزی نیز هست، جذب می کند. می توان گفت این گاز حرارت محیط را جذب ، سپس ان را تجزیه کرده و باعث عامل اولیه حریق، یعنی حرارت شعله آتش می شود.
سیستم اطفای حریق Fike در محیط ها و کاربری های متنوعی از مراکزمخابراتی و انواع اتاق سرور و دیتاسنتر تا اتاق تابلوهای برق، مناطق نظامی و مراکز پزشکی پیشرفته  به کار گرفته می شود.

برخی از مزایای استفاده از این نوع سیستم اطفا حریق را می‌توان نام برد:

  • عدم تاثیرگذاری بر روی لایه‌ی اوزون و حفاظت از محیط زیست
  • استفاده از فضای کم و بهینه جهت تجهیزات اطفا و سیلندرها
  • مناسب محیط‌هایی که انسان در آن هستند
  • دارای گواهینامه‌ها و تاییدیه‌های معتبر
  • بهترین عملکرد در حوزه اطفا حریق با توجه قیمت تمام شده سیستم
  • نصب ساده
  • دارای گواهینامه ISO 9001

استفاده از سیستم اطفا حریق FM200 برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

به دلیل نوع عملکرد سیستم اطفاء حریق FM200 و همچنین به علت قدرت خاموش کنندگی بالا و خاصیت سمی کم، استفاده از این گاز در مکان های بسته کاربرد دارد. از جمله مکان هایی که این سیستم برای استفاده در آنها مناسب می باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محل نگهداری تجهیزات مخابراتی
  • اتاق سرور و دیتاسنتر
  • اتاق‌های مانیتورینگ و کنترل
  • مراکز آرشیو اسناد و مدارک و بایگانی‌ها
  • موزه‌ها، نمایشگاه‌ها
  • مراکز نگهداری تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی
  • مراکز ذخیره سازی داده‌ها

اطفای حریق ECARO-25

ecaro25-min

اطفای حریق ECARO-25

کمپانی Fike از ترکیب فناوری اطفای گاز (HFC-125 (FE-25 و عملکرد سریع و بدون نشت Rupture-Disc های تولیدی خود روش اطفای حریق ECARO-25 را جهت حفاظت از تجهیزات حساس شما معرفی می نماید. کمپانی Fike در سراسر جهان به عنوان پشرو در سیستم های اتوماتیک اطفای حریق شناخته شده و عوامل اطفا با مشخصات برتر و عملکرد فوق العاده را عرضه می نماید.
سیستم های اطفا حریق ECARO-25 که به عنوان یک عامل اطفای پاکیزه مطرح می گردند، یکی از گزینه های برتر و مقرون به صرفه برای محافظت از تجهیزات الکترونیکی و دارایی های با ارزش به شمار می آیند و باعث کاهش تهدیدهای تخریب بنا و توقف کسب و کار می شوند.
قابلیت اطمینان و کارآیی Rupture Disc به همراه انعطاف پذیری بالای فعال سازی برقی
کمپانی شناخته شده ی Fike در حوزه سیستم های حفاظتی با کیفیت و قابل اعتماد، همچنان به دنبال روش هایی جهت بهبود کارایی محصولات ایمنی خود می باشد. فن آوری شیرهای ضربه ای (Impulse Valve) با ترکیب قابلیت اطمینان وکارایی بدون نشت Rupture Disc های این کمپانی و همچنین انعطاف پذیری و عملکرد برقی و سریع این شیرها به طور قابل توجهی عملکرد سیستم های اطفای حریق را نسبت به سیستم هایی با شیرهای مکانیکی بهبود بخشیده است.
کمپانی Fike از ترکیب فناوری اطفای گاز (HFC-125 (FE-25 و عملکرد سریع و بدون نشت Rupture-Disc های تولیدی خود روش اطفای حریق ECARO-25 را جهت حفاظت از تجهیزات حساس شما معرفی می نماید. کمپانی Fike در سراسر جهان به عنوان پشرو در سیستم های اتوماتیک اطفای حریق شناخته شده و عوامل اطفا با مشخصات برتر و عملکرد فوق العاده را عرضه می نماید.

گـاز CO2

گاز co2

اطفای حریق با گاز CO2

اطفای حریق با گاز CO2 به عنوان یکی از متداول ترین روش های اطفاء حریق به شمار می رود. از مزایای این روش قیمت ارزان گاز ، عدم آسیب به تجهیزات الکترونیکی، سرعت عمل بالا، نداشتن اثر منفی بر روی محیط زیست، سهولت در شارژ مجدد و قابلیت اطفاء محدوده زیادی از مواد به شمار می رود.
دی اکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، خشک و غیرمخرب است. از آنجایی گاز Co2 از هوا سنگین تر است، لذا روی آتش را می پوشاند و آن را خفه می کند.فضای موردنیاز برای ذخیره سازی CO2 چهار برابر هالون 1301 و دوبرابر FM200 میباشد.
گاز CO2 با مزایای خاموش کنندگی، ضدخوردگی و عایق الکتریسته، کاملاً تمیز بوده و پس از عملکرد بلافاصله ناپدید شده و هیچ اثری از خود باقی نمی گذارد.
در زمان وقوع حریق، دی اکسید کربن یک لایه پوشش سنگین تشکیل می دهد که با کاهش سطح اکسیژن اجازه گسترش حریق را غیر ممکن می سازد. از آنجایی که گاز دی اکسید کربن، پس از تخلیه و انجام عملیات اطفا نیازی به نظافت ندارد.
سیستم اطفای حریق CO2 بصورت گسترده و مؤثر در حریق های ناشی از مواد قابل اشتعال و قابل احتراق بکار برده می شود و برای حریق های کلاس A، B و C مورد تایید می باشد.
در هنگام تخلیه، گاز CO2 تا جائی که امکان حریق یا انفجار را از بین ببرد سرد می شود و باعث سرمای محیط و هوا میگردد. این گاز در درجه حرارت عادی، در کپسول سیلندری و تحت فشار حدود 750 Psi بصورت مایع نگهداری میشود.
نحوه عملکرد این گاز بدین ترتیب است که به محض تخلیه، منبسط شده و در اثر سرعت زیاد و ازدیاد حجم ناگهانی، باعث برودت شدید در محل نزول میشود. بطوری که به صورت یخ خشک درآمده و به شکل ابری سفید، محیط را در برمیگیرد و با جذب حرارت از محیط بصورت گاز در می آید.
استفاده از سیستم اطفاء حریق گاز CO2 مناسب مکان‌هایی که در آنجا انسان حضور دارد نمی باشد و در صورت تخلیه باعث مرگ آنها خواهد شد.

INERT GAS

inter-gas

اطفا حریق (PROINERT2 (INERT GAS

به دلیل استفاده از روش منحصر بفرد شیرهای تولیدی کمپانی Fike عامل اطفای PROINERT2   با فشاری ثابت (جهت جلوگیری از اثرات مخرب در زمان عملکرد) وارد فضای تحت حفاظت خود می شود. در حال حاضر با تکنولوژی سیستم های اطفا PROINERT2  با فشار 300 بار در دسترس هستند. بدین معنا که در هر سیلندر PROINERT2 گاز  Inert بیشتری وجود دارد که سبب کاهش تعداد سیلندر و تجهیزات جانبی ضروری می گردد. علاوه بر کاهش قابل ملاحظه در هزینه سیستم و سیلندرهای کمتر این روش به یک راهکار مناسب اطفای حریق جهت حفاظت از  فضاهای ارزشمند معرفی می گردد.
این گازها با پتانسیل تخریب لایه اوزون صفر، پتانسیل گرمایش جهانی صفر و طول عمر جوی صفر، بهترین استانداردهای زیست محیطی را دارا می باشد.این گازها از طریق شبکه لوله کشی شده در محیط حفاظت شده و از طریق نازلهای ویژه، تخلیه و پخش می شوند.
نحوه اطفاء حریق گازهای خنثی کاهش درصد اکسیژن محیط به پائین تر از 15% می باشد به همین دلیل غلظت طراحی آنها نسبت به گازهای دیگر بیشتر می باشد. در این غلظت اکثر حریق ها خاموش می شوند و در این شرایط انسان می تواند برای مدت کوتاهی بدون مشکل تنفس کند.

  • ویژگی های سیستم های اطفای حریق PROINERT2 Inert Gas 
  • دارای تجهیزات و سیلندرهای با تعداد کم
  • نصب سریع و آسان
  • سیلندر با فشار بالا
  • فشار شیر Manifold و لوله کمتر (200 Bar)
  • فشار تخلیه ثابت
  • عدم تاثیر بر فشار هوا و تهویه فضا

تک دیتا مجری طراحی انجام تمامی پروژه های شبکه ای راه اندازی دیتاسنتر مرکز داده و اتاق سرور و … آماده مشاوره و انجام هرگونه پروژه های استانداردسازی اتاق سرور و سیستم های اعلام و اطفا حریق

خدمات شبکه

ارائه مشاوره‌ تخصصی در زمینه نصب و راه‌اندازی، اکتیو و پسیو شبکه، طراحی شبکه و خرید تجهیزات

اتاق سرور

راه اندازی اتاق سرور و دیتاسنتر جزو خدمات ارایه شده توسط تک دیتا می باشد.

راهکاردیتاسنتر

تک دیتا ارائه راهکارها و خدمات تخصصی دیتاسنتر با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و با تجربه