21.5 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۰
مجله تک دیتا
شبکه

چند توصیه برای جلوگیری از آتش سوزی اتاق سرور و دیتاسنتر

آتش‌سوزی اتاق سرور

امروزه در دنیای فناوری اطلاعات ، آتش‌سوزی اتاق سرور – دیتاسنتر جزء اتفاقات فاجعه‌بار محسوب شده که ضررهای جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارها وارد می‌کند. هنگامی‌که تجهیزات واحد فناوری اطلاعات که داده‌های حساس را پشتیبانی می‌کنند و عملیات روزمره را مدیریت می‌کنند در دام آتش گرفتار شوند شرکت‌ها فقط با هزینه خسارات وارده به تجهیزات و هزینه جایگزینی آن‌ها، روبه‌رو نیست بلکه باید با مسائلی چون خرابی دیتا و پروسه سنگین بازیابی اطلاعات نیز روبه‌رو شود.

علل اصلی آتش‌سوزی اتاق سرور دیتاسنتر

اولین گام در پیشگیری از آسیب‌های مربوط به آتش‌سوزی اتاق سرور – دیتاسنتر شما ، آگاهی از علت اصلی آتش‌سوزی و مشکلات به وجود آمده در این تنظیمات است. شاید تعجب کنید اما باید بدانید اولین عامل اصلی آتش‌سوزی در دیتاسنترها، اتصالی برق در تجهیزات IT است. اما این تعجب به اینجا ختم نمی‌شود وقتی بفهمید آتش گرفتن تصادفی سطل زباله دومین رده در آتش‌سوزی دیتاسنتر را داراست.
از دیگر اتفاقات شایع می‌توان به گرمای بیش‌ازحد تجهیزات الکتریکی و سیم‌کشی‌های بی‌نظم در کف و همچنین آتش‌سوزی‌هایی که از اتاق‌های دیگر ساختمان به سایر واحدها منتشر می‌گردد، اشاره کرد.
همیشه در نظر داشته باشید که اتاق سرور، جایی برای ذخیره‌سازی نیست. وسایل غیرضروری که شما در اتاق سرور خود انبار می‌کنید خطر بالایی را برای رخ دادن آتش‌سوزی ایجاد می‌کند و مقدار سوخت بیشتری برای گسترش آتش فراهم می‌کند. همیشه باید در نظر داشته باشید که مواد قابل اشتعال و شیمیایی را در جای دیگر به‌جز اتاق سرور – دیتاسنتر قرار دهید.

fire data center

میزان خطر و ریسک را برآورد کنید

محافظت از اتاق سرور – دیتاسنتر در برابر تهدید آتش‌سوزی در بهترین حالت هنگامی اتفاق می‌افتد که شما از تمام خطرات و نقاط ضعف و نیازهای مقابله با آن آگاهی کامل داشته باشید. اطمینان حاصل کنید تمامی تجهیزات توسط یک شخص متخصص مورد بررسی قرار گیرد. محاسبات مربوط به جانمایی و مقدار استفاده از مواد ضد حریق، باید به‌طور دقیق تجزیه‌وتحلیل گردد و ریسک آتش‌سوزی و از بین رفتن کسب‌وکارتان را کم کند.
صرف‌نظر از اینکه شما ارزیابی‌های لازم را برای احتمال آتش‌سوزی در دیتاسنتر ترتیب داده‌اید و میزان ریسک را سنجیده‌اید، یک عمل هوشمندانه‌تر این است که جهت جلوگیری از آتش‌سوزی و کمتر شدن هزینه‌ها، از مأمورین ایستگاه‌های آتش‌نشانی محل خود درخواست کنید که یک بازرسی کامل از امکانات و وسایل و تجهیزات شما داشته باشند و میزان خطر آن را تحلیل کنند.

fire data center

آتش را مهار کنید قبل از اینکه از کنترل خارج شود.

دستگاه‌های تشخیص زودهنگام، از لیزر یونیزاسیون و یا حساس به گرما برای شناسایی غلظت‌های بسیار پایین دود استفاده می‌کنند و در حقیقت با توجه به اینکه این دستگاه‌ها قادر نیستند از شروع آتش‌سوزی جلوگیری نمایند، می‌توانند به شما و کارمندان شما قبل از اینکه آتش‌سوزی غیرقابل‌مهار شود اطلاع‌رسانی نمایند و باعث کاهش خسارات وارده شوند.
هشدارهای زودهنگام نه‌تنها شمارا از نابودی تجهیزات نجات می‌دهد بلکه شرکت شما را از عواقب از دست دادن اطلاعات و … نیز حفظ کرده و می‌تواند قدرت زندگی را به آن بازگرداند.

سیستم‌های اطفاء حریق

دستگاه‌های آب‌پاش از بهترین نوع‌ها و رایج‌ترین ابزار اطفاء حریق است اما بهترین انتخاب برای اطفاء حریق اتاق سرور – دیتاسنتر نیست زیرا آب می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را به تجهیزات اتاق سرور – دیتاسنتر وارد نماید از این‌رو دستگاه‌های ضد حریق مبتنی بر گاز در فهرست اولویت استفاده قرار می‌گیرد.

این مقاله برگرفته از سایت  cableorganizer.com می‌باشد.

5/5 - (7 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

7 نکته اصلی که هنگام انتخاب دیتا سنتر باید در نظر بگیرید

vahid fatehi

مرکزداده (Data center) دیتاسنتر چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد

زاهد

ویژگی‌های اتاق سرور استاندارد

زاهد

نظر شما چیه؟

3 × 1 =