22.6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

درب ضد حریق | مشخصات فنی، ویژگی ها و استانداردها

درب ضد حریق

درب ضد حریق استاندارد


درب ضد حریق یا درب‌های ضد آتش بخش مهمی از سیستم حفاظت از آتش‌سوزی در یک ساختمان است. درهای ضد حریق باید مقاومت بالایی در برابر آتش داشته باشند. این درب‌ها باید در برابر پیشروی آتش و دود حاصل از آن مقاومت کند و حفاظت از افراد ساختمان و کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی از وظایف آن است. درب ضد حریق فلزی در ساختمان‌هایی که ارتفاع آن‌ها کمتر از 23 متر باشد باید مطابق با استانداردهای آتش‌نشانی و تأییدیه سازمان نظام‌مهندسی استفاده می‌شود و برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بالای 23 متر باید مطابق با استاندارهای UL دار استفاده شود؛ اما این درب‌ها باید خصوصیاتی داشته باشند که در زیر به برخی از آن اشاره می‌کنیم:

درب ضد حریق

ویژگی های درب ضد حریق استاندارد

  • درب ضد حریق باید چهارچوب فلزی باضخامت 2 میلی‌متر داشته باشد و از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت استفاده شود. بر اساس استاندارهای آتش‌نشانی در ضد حریق فلزی باید دارای وزن تقریبی 100 کیلوگرم باشد.
  • لنگر درب باید از ورق فولادی به ضخامت 1 تا 2 میلی‌متر باشد.
  • پوشش رنگی درب باید از رنگ‌های الکترواستاتیک استفاده شود.
  • در این درب‌ها باید از عایق‌بندی ویژه بین دوجداره با پشم سنگ مخصوص استفاده شود. پشم سنگ استفاده‌شده باید ضخامت برابر 50 میل داشته باشد تا علاوه بر گرما عایق صدا نیز باشد.
  • درب باید دارای یک نوار درزگیر باشد. اطراف درب با درزگیر لاستیکی گرفته می‌شود تا به هنگام آتش دمای محیط منبسط‌شده و مانع عبور دود و ورود اکسیژن گردد.
  • یراق‌آلات استفاده‌شده باید فولادی با لولای مخصوص باقابلیت تنظیم باشد. برای یراق‌آلات مورد استفاده در این درب ضد حریق نیز باید از متریالی استفاده شود که در برابر آتش مقاومت بالایی داشته باشد . همچنین باید از دستگیره آنتی پنیک جهت خروج اضطراری استفاده شود. یراق‌آلات مورداستفاده درب‌های ضد حریق باید از نوع پنیک و مقاوم در برابر حرارت و شعله‌های آتش باشد تا در کار آیی درب ضد حریق به آن کمک نمایید.
  • درب‌های ضدحریق مطابق با استانداردها باید به‌گونه‌ای باشند که باز و بسته شدن با به‌صورت خودکار باشد و به‌صورت پیش‌فرض خودبه‌خود بسته شود.  به دلیل استفاده از آرام‌بند و جک در سیستم درب ضد حریق نحوه بسته شدن درب باید به صورتی باشد که نیازی به استفاده از دست نباشد  و در خودبه‌خود بسته شود.
درب ضد حریق

انواع درب ضد حریق

درب ضدحریق چوبی: همان‌طور که از نام  این مدل مشخص است این درب ضد حریق از چوب ساخته‌شده است  قیمت این نوع از درب‌ها از مدلی شیشه‌ای پایین‌تر است.درب چوبی ضد حریق باید از چوب ماسیو کامل استفاده نمایند و همچنین و ضخامت درب باید بین ۵٫۱ تا ۵٫۶ سانتی متر بیشتر باشد. در قسمت پایین درب چوبی ضد حریق یک قسمت متحرک وجود دارد که در هنگام بسته شدن درب این قسمت پایین می باشد و از ورود دود جلوگیری می کند.

درب ضد حریق شیشه‌ای: برای ساخت درب ضد حریق شیشه دار باید برش مخصوصی به ورق داد و نوار نسوز کنار شیشه نیز با دقت بالایی نصب شود چرا که این نوار باید از نفوذ دود نیز جلوگیری به عمل آورد . دربهای ضدحریق در انواع متفاوتی قابل ارائه می باشند؛ از جمله: درب ضد حریق شیشه ای لولایی، درب ضد حریق شیشه ای کشویی و … . انتخاب هر یک از این مدل ها بر اساس محل مورد استفاده متغیر می باشد.درب ضد حریق شیشه ای در اکثر موارد برای اتاق های سرور و کارخانجات و یا مراکز تولید و حساس به کار می رود.

درب ضد حریق فلزی: این نوع درب‌ها از مقامت بالا برخوردار است که می‌توان گفت نسبت به دیگر مدل‌ها از وزن بیشتری برخوردار است.درب ضد حریق فلزی دارای چهارچوبی جنس فولاد و روکش درب از ورق فولاد با پوشش رنگ تمام کوره ای می باشد. داخل درب هم جهت عایق کاری از پشم سنگ نسوز عایق حرارتی استفاده می شود که تا ۴ساعت در دمای ۸۰۰درجه سانتیگراد در برابر آتش مقاوم است.

مشخصات فنی درب های دیتاسنتر مقاوم در برابر حریق 
4.8/5 - (26 امتیاز)

نظر شما چیه؟

دو × 1 =