24.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۰
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

دیتاسنتر پرتابل چیست؟ | مزایا و معایب دیتاسنترهای پرتابل

دیتاسنتر پرتابل

دیتاسنتر پرتابل چیست؟


ویژگی پورتابل یا ماژولار یکی از ویژگی‌های خاص برای هر تجهیزاتی است و باعث می‌شود زمانی که یک ماژول نیاز به تعمیر پیدا کرد می‌توان آن را به‌سرعت تعویض و جایگزین کرد. در سیستم ماژولار می‌توان به‌آسانی کل سیستم را توسعه داد و درواقع مقیاس‌پذیری ساده‌تر پیاده‌سازی می‌شود. دیتاسنتر پرتابل یا ماژولار دیتاسنتر و مرکز داده‌ای است که به‌صورت Portable و قابل حمل می باشد. این مراکز داده قابل حمل در داخل کانتینرهای استاندارد حمل بار تعبیه شده‌اند و قابلیت جابه‌جایی توسط خودروهای حمل‌ونقل کانتینر رادارند. شرکت Vertiv یکی از تولیدکنندگان این نوع مرکز داده است.

دیتاسنتر پرتابل

دراین نوع طراحی میتوان به سادگی دیتاسنتر پرتابل را در حوادث غیر مترقبه به سرعت جایگزین دیتاسنتر اصلی نمود. حتی میتوان از این دیتاسنتر ماژولار به‌عنوان مرکز داده اصلی سازمان استفاده نمود. نمونه دیتاسنتر پرتابلی که شرکت Vertiv ارائه نموده دارای 6 رک است. این مرکز داده در داخل یک کانتینر 20 فوتی تعبیه‌شده است و دارای یک ژنراتور AC است. سیستم‌های کولینگ موردنیاز این شش رک در داخل این کانتینر تعبیه‌شده است.

سیستم اعلام و اطفاء حریق برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی نیز پیش‌بینی شده است. یک دیتاسنتر پرتابل می‌تواند در هرجایی استقرار یابد و بهترین جایگزین برای دیتاسنتر سنتی است. برای راحتی، رک‌ها روی ریل‌هایی مستقرشده‌اند تا در هنگام عملیات نصب، راه‌اندازی، تعمیر و یا تعویض تجهیزات، امکان جابجایی جهت دستیابی به فضای کافی برای کاربران وجود داشته باشد.

دیتاسنتر پرتابل

باهدف صرفه‌جوئی در مصرف انرژی، برای سیستم خنک‌کننده این کانتینر دیتاسنتر پکیج‌هایی مجهز به Free-Cooling و برای سیستم روشنایی، چراغ‌های LED بکار گرفته‌شده است. تفکیک هوای گرم و سرد (جلو و پشت رک‌ها) نیز توسط یک Divider در بالای تجهیزات انجام می‌شود؛ و برای سیستم روشنایی از چراغ‌های LED استفاده‌شده است.

ازلحاظ هزینه‌ای دیتاسنتر پرتابل می‌توان گفت صرفه اقتصادی در استفاده از مراکز داده قابل‌حمل و ماژولاراست. به‌ویژه برای سازمان‌هایی که احتمال جابه‌جایی دفاتر آن‌ها وجود دارد.  تجهیزات ماژولار را می‌توان به‌راحتی برای رفع خرابی به کارخانه سازنده مرجوع کرد که این امر نیز کیفیت تعمیرات را نسبت به انجام آن در محل بهره‌برداری بالاتر می‌برد. این موارد باعث افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات و کاهش Down Time در ارائه خدمات دیتاسنتر بانکی می‌گردد. سرعت در طراحی و اجرا، توسعه‌پذیری و قابلیت پیکربندی مجدد از مزایای دیتاسنتر پرتابل است.

دیتاسنتر پرتابل

یکی از معایب استفاده از دیتاسنتر پرتابل ، محدودیت فضا برای توسعه مکانی آن است. زمانی که یک دیتاسنتر معمولی طراحی می‌کنیم معمولاً به فضاهای خالی جهت توسعه آینده توجه زیادی می‌نماییم اما در این طرح با توجه به محدودیت فضا نمی‌توان رک جدیدی اضافه نمود و همین امر باعث می‌شود در صورت نیاز به توسعه داشته باشیم باید هزینه‌ای معادل تأمین شش رک را پرداخت کنیم.

به علت این محدودیت طراح دیتاسنتر باید به زمان و مکان طراحی خود توجه نماید و سازمان مشتری را به‌خوبی بشناسد تا بهترین پیشنهاد را به وی ارائه دهد.  اما درهرحال چنانچه زیرساخت یک دیتاسنتر به‌صورت ماژولار طراحی شود قابلیت دسترسی و چابکی سیستم افزایش‌یافته، هزینه کل مالکیت کاهش می‌یابد.البته قابل‌ذکر است در برخی موارد می‌توان زیرساخت دیتاسنتر را فقط برای تأمین نیاز فعلی طراحی نمود و با رشد بار مصرفی، بدون نیاز به خاموش کردن سرویس‌های قبلی ماژول‌های جدید به آن اضافه کرد.

یکی از کاربردهای دیتاسنتر پرتابل این است که می‌توان ماژول‌های یک مرکز داده‌ی توزیع‌شده را بدون محدودیت مکانی در هر جای دنیا به یکدیگر متصل نمود. شرایط استاندارد در این کانتینرها می‌تواند آن‌ها بی‌نیاز از بسیاری از مسائل آماده‌سازی به‌راحتی آماده‌ی کار نماید. یکی از ویژگی‌های خاص این نوع دیتاسنتر زمان اندک برای تجهیز و بهره‌برداری از آن‌ها است.

این نوع دیتاسنترهای ماژولار در سایزها و ظرفیت‌های مختلف توسط تولیدکنندگان زیادی در جهان تولید می‌شوند.

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

7 نکته اصلی که هنگام انتخاب دیتا سنتر باید در نظر بگیرید

vahid fatehi

زیر ساخت مرکز داده , دیتاسنتر

vahid fatehi

پیش بینی‌های فنی دیتاسنترها در سال 2019

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

2 × پنج =