6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
شبکه

کابل فیبر نوری MPO/MTP

MPO/MTP

کابل فیبر نوری  MPO/MTP


تعداد اتصالات شبکه در دیتاسنترها و مراکز داده  به‌سرعت در حال افزایش است. کابل‌های سنتی شاید دیگر توانایی لازم را برای جواب دادن به انتقال این حجم از اطلاعات نداشته باشند و باعث شوند سرعت کلی انتقال اطلاعات  در دیتاسنتر و مراکز داده کم شود و شاهد یک سیستم کهنه باشیم که باعث دشواری در مدیریت آن می‌گردد. امروزه بسیاری از دیتاسنترهای جدید در حال بهینه‌سازی سرعت و انتقال داده‌ها با سرعت‌های 40G  و 100G  هستند. برای به دست آمدن این سرعت و آماده‌سازی دیتاسنترها، فنّاوری  MPO/MTP  به‌منظور پاسخگویی به نیازهای اتصالات تراکم بالا، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌طورمعمول، یک لینک فیبر نوری به دو فیبر جهت برقراری ارتباطات دوطرفه (full duplex) نیاز دارد. بنابراین تجهیزات هر لینک باید به‌درستی به دو سر آن متصل شوند. اما در ارتباطات با تراکم بالا، به بیش از دو فیبر در یک لینک نیاز وجود دارد، که باعث پیچیده‌تر شدن حفظ پلاریتی در سراسر شبکه فیبر نوری به‌ویژه هنگامی‌که جهت انتقال نرخ داده بالا، از اجزای multi-fiber MPO/MTP استفاده می‌شود، می‌گردد. بنابراین بهتر است تا از کامپوننت های pre-terminated MPO/MTP برای نصب آسان استفاده گردد.

کابل فیبر نوری MPO/MTP چیست؟

MPO مخفف multi-fiber push on یا ” چند فیبر فشرده باهم” است. برای ایجاد اتصال و پشتیبانی از پهنای باند با چگالی بالا یک لینک فیبر نوری با چند فیبر کنارهم نیاز است.  این نوع از کابل‌ها درواقع چند فیبر نوری را در یک کابل عرضه می‌کنند. این کابل دیگر شمارا از دردسر اتصال سخت دو فیبر به یکدیگر و فیوژن آن‌ها خلاص می‌کند.
هر کابل چندین فیبر را در خود جای‌داده است که بر اساس یک استاندارد مشترک ، دارای کدگذاری رنگی نیز می‌باشند. متداول‌ترین نوع اتصال MPO-12 است که دارای یک ردیف از 12 فیبر است. رایج‌ترین تعداد فیبرها در کابل MPO در حال حاضر 12 و 24 کور است که تا48  و 72 کور نیز ممکن است بر اساس کاربردهای مختلف تغییر کند. البته قالب‌های 16 و 32 کور نیز که در انتقال داده‌های تا 400 گیگابایت نیز کاربرد دارد.

MTP®

اتصال MTP® به‌طور خاص نام تجاری رابط MPO است که متعلق به شرکت پیشرو تحقیق و توسعه نوری مستقر در ایالات‌متحده  یا US Conec است.  اتصال MTP کاملاً مطابق با استانداردهای MPO است و توسط US Conec به‌عنوان یک کانکتور MPO  است که برای بهبود کارایی در هنگام تحمل فشارهای بسیار محکم طراحی شده است.

کانکتور MPO/MTP

کانکتور MPO/MTP دارای یک کلید در یک‌طرف با دو وضعیت قرارگیری بالا و پائین وجود دارد. هنگامی‌که کلید در بالا قرار دارد ، به این حالت موقعیت کلید بالا گفته می‌شود. هنگامی‌که کلید در پایین قرار دارد ، به این حالت کلید پایین گفته می‌شود.  علاوه بر این سوراخ‌های فیبر بر روی کانکتور، از چپ به راست به‌صورت P1، P2 و… نام‌گذاری می‌شود.

هر کانکتور با یک نقطه‌ی سفیدرنگ در سمتی که P1 قرار دارد در زمان اتصال نشانه‌گذاری شده است. کانکتور MPO/MTP می‌تواند به دودسته‌ی نری و مادگی تقسیم شود. مدل‌های پیشین هیچ پینی نداشتند اما مدل‌های اخیر دارای دو پین می‌باشند. تصویر زیر ساختار اولیه و عمومی یک کانکتور MPO/MTP را نشان می‌دهد.

درست مانند هر اتصال فیبر در مرکز داده ، آن‌هایی که از اتصالات MPO استفاده می‌کنند هم باید مورد آزمایش قرار بگیرند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها در بهترین وضعیت قرار دارند. این امر به‌ویژه در سرعت بالاتر 40 و 100 گیگ که به استفاده از MPO ها نیاز دارند بسیار حس می‌شود.  

MPO/MTP

ویژگی‌های MPO/MTP :
  •  لینک فیبر نوری جهت ارتباطات زیرساخت شبکه پرسرعت در دیتاسنتر، در هر طرف کانکتور MPO فیبر ، 12 تار فیبر نوری با ساختار ریبون ، سری DCCS2 ، کاربری : شبکه دیتا سنتر
  •  ظرفیت مناسب ، پشتیبانی سرعت تا 10 GBit مطابق IEEE 802.3an
  •  ارائه با شماره‌سریال تولید به‌صورت جداگانه برای هر کابل و نتایج تست دقیق
  •  بیشترین متراژ قابل سفارش: 500 متر
  •  کابل مقاوم در برابر خمش ، فناوری عدم ایجاد افت در برابر خمش bend insensitive
  •  سرعت انتقال تا 100 GBit / IEEE 802.3ba
  •  حداقل پهنای باند پرتابی سرشار : (OFL) 1500 MHz*km / 500 MHz*km
  •  حداقل پهنای باند معین موثر : (EMB) 2000 MHz*km /
  •  استاندارد های دیتاسنتر : ISO/IEC 24764
  •  افت قرارگیری : حداکثر 0.35 dB
  •  افت برگشتی: حداقل 35 dB استحکام کششی دائمی: 70 N
  •  استانداردها : ISO/IEC 11801 | DIN EN 50173-1 TIA/EIA 568-C , IEC 61754-7 , TIA/EIA-604-5-D, ISO/IEC 60793-1-20 , …

4.8/5 - (23 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

کابل فیبر نوری | ساختار و انواع کابلهای Fiber optic

vahid fatehi

جلوگیری از زلزله توسط خطوط فیبرنوری انتقال دهنده اینترنت

زاهد

نظر شما چیه؟

12 + هفده =