9.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

دوربین مداربسته دید در شب چگونه کار می کند

دوربین مداربسته دید در شب

عملکرد دوربین مداربسته دید در شب چگونه است؟


اکثر دوربین‌های امنیتی حال حاضر دارای امکان دید در شب هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا فضای خارج را حتی در نور بسیار کم رصد کنند؛ اما دوربین مداربسته دید در شب چگونه کار می‌کنند؟
احتمالاً شما بارها فیلم‌های تصویربرداری شده دید در شب را دیده‌اید، در این فیلم‌ها که یا به‌صورت سیاه‌سفید یا سبزرنگ هستند حسی ترسناک نهفته است که گویا ارواحی در حال حرکت است یا قرار است اتفاق خاصی بیفتد.
بسیاری از دوربین‌های امنیتی از این فناوری دید در شب استفاده می‌کنند و به آن‌ها امکان ضبط فیلم حتی در شب و هنگام تاریکی را نیز دارند.

دوربین مداربسته دید در شب

دید در شب با نور مادون‌قرمز

فنّاوری دید در شب در چند نوع مختلف وجود دارد؛ یک نوع که بیشتر در دوربین‌های مداربسته دید در شب استفاده می‌شود و دیگری در عینک دید در شب از آن استفاده می‌گردد.
متداول‌ترین نوع مورداستفاده در دوربین مداربسته دید در شب، ویژگی IR یا مادون قرمز است که به نور مادون‌قرمز متکی است.
شاید تابه‌حال به این موضوع دقت کرده‌اید که در جلوی اکثر دوربین‌های مداربسته موجود چند لامپ کوچک LED قرارگرفته است. این لامپ‌ها به لامپ IR معروف هستند و هنگامی‌که فضا تاریک می‌شود این LED ها روشن می‌شوند و میدان دید دوربین را با پخش نور مادون‌قرمز بیشتر می‌کنند. این دوربین‌ها قادر به دیدن طیف نوری بسیار بیشتری از یک انسان هستند.
برخی از دوربین مداربسته دید در شب نسبت به سایرین دید در شب بهتری دارند. بیشتر اوقات ، این به معنای توانایی دیدن دورتر در شب است. دید در شب دوربین امنیتی می تواند به اندازه 10 فوت یا به اندازه 60 فوت فاصله داشته باشد. این تفاوت قابل توجه در محدوده دید در شب عمدتا به تعداد LED مادون قرمز استفاده می شود ، شدت آنها و عملکرد سنسور تصویر در شرایط کم نور بستگی دارد. قبل از خرید دوربین مداربسته دید در شب حتماً از محدوده دید در شب دوربین امنیتی مطلع شوید.

دوربین مداربسته دید در شب

بهبود دید در شب

چشم ما می‌تواند طیف رنگی مختلفی را ببیند طیف‌های نوری با طول‌موج‌های طولانی‌تر و کوتاه‌تر؛ اما این دوربین‌ها در حالت فیلم‌برداری قادر به ضبط طول‌موج‌های نور مادون‌قرمز هستند که انسان نمی‌تواند ببیند.
اکثر دوربین‌های امنیتی که قابلیت دید در شب را دارد، دارای فیلتر برش IR هستند.فیلتر برش IR برای از بین بردن تأثیرات منفی مادون قرمز در صحنه با هدف قرار دادن طول موجهای خاص و جلوگیری از ثبت آنها استفاده می شود. این دوربین به‌طور خودکار نور را تشخیص می‌دهد و از این فیلتر برای جلوگیری از تابش نور IR در طول روز استفاده می‌کند. در هنگام شب فیلتر برداشته می‌شود و نور بیشتری وارد می‌گردد.
نوع دیگری از این دوربین‌ها وجود دارد که از تکنولوژی آن در عینک‌های دید در شب نیز استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته دید در شب

عملکرد عینک دید در شب

در این نوع دوربین مداربسته دید در شب، نوعی از لوله‌های تقویت‌کننده وجود دارد که درواقع حسگرهای آن هستند و باعث می‌شود شدت نور بیشتر شود. در این ویژگی نور که وارد عینک دید در شب میشودتشکیل دهنده فوتون است و این فوتون به الکترون تبدیل می‌شود و نور را به یک سیگنال الکترونیکی تبدیل می‌کند.
بعدازآن الکترون با یک فوتومولتی پلیر ضرب می‌شود و از طریق صفحه فسفر عبور می‌کند و تصویر را تشکیل می‌دهد. تمام‌رنگ‌های نوری که به عینک وارد می‌شوند بعد از عبور از صفحه فسفر به سایه‌ای سبز تبدیل می‌شود و چشم به علت حساسیت بالاتر نسبت به رنگ سبز می‌تواند آن را ببیند.
بااین‌وجود این نوع دید در شب معمولاً فقط در عینک‌ها استفاده می‌شود و بیشتر دوربین مداربسته دید در شب دارای قابلیت دید در شب، به نور IR متکی هستند که البته هزینه‌های پایین‌تری را نیز برای ساخت نیاز دارد.

تلگرام تک دیتا
instagram
4.7/5 - (10 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

سوئیچ POE چیست؟ کاربردها، مزایا و معایب POE

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

نوزده + 11 =