17.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
شبکه فناوری اطلاعات

تفاوت سرویس ADSL و VDSL چیست؟

اینترنت VDSL

اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد


در حال حاضر یکی از به صرفه ترین نوع اتصالات اینترنت، اینترنت ADSL یا به اصطلاح اینترنت خانگی است که تفاوت هایی با اینترنت VDSL دارد. در تعریف کلی از اینترنت خانگی باید ابتدا درباره DSL اطلاع داشت. DSL، استاندارد راه‌اندازی خطوط تلفن شامل یک زوج کابل مسی می‌‌باشد. DSL، یک فناوری نه چندان جدید است که دیتا را از طریق یک زوج کابل مسی منتقل می کند. این کابل همزمان می تواند هم صدا و هم دیتا را از طریق مختلف ارسال کند و DSL از ظرفیت باقیمانده بر روی سیم برای انتقال اطلاعات روی کابل، بدون اختلال در مکالمه‌ی صوتی بهره می‌برد.این امر به این دلیل است که فناوری DSL برای انتقال داده ها از باند فرکانسی بالاتری نسبت به باند فرکانسی صوتی خطوط تلفن استفاده می‌کند در نتیجه تداخلی بین اطلاعات دیجیتال و صوت به وجود نمی‌آید.

ارائه‌دهندگان اینترنت پهن‌باند برای مشترکان‌ خود انواع خاصی از اتصالات را در دسترس قرار می‌دهند؛ البته اتصال اینترنت در ایران فعلا به‌صورت گسترده از طریق ADSL صورت می‌پذیرد. بااین‌حال طبق اعلام وزیر ارتباطات، اینترنت ADSL قرار است به‌مروز زمان به VDSL ارتقاء پیدا کند. جهرمی می‌گوید به‌لطف VDSL، سرعت اینترنت خانگی حداقل ۴ برابر می‌شود.

اینترنت VDSL

اما تفاوت اصلی بین ADSL و VDSL چیست؟

ADSL   مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line می باشد، در واقع به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است. این فناوری نوعی خاص از فناوری DSL به‌شمار می‌آید که با استفاده از سیم‌های مسی معمولی خطوط تلفن، امکان استفاده از اینترنت پهن‌باند را برای کاربران فراهم می‌کند. انتقال شبکه‌ی اینترنت از طریق سیم‌های مسی بدون قطع تماس‌های صوتی صورت می‌پذیرد و مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند. ارتباط ADSL از دیگر اتصالات مانند فیبرهای نوری مقرون‌به‌صرفه است چرا که نیازی به کابل کشی مجدد وجود ندارد.

سرعتی که کاربر در استفاده عادی از پهن باند ADSL به دست می آورد حداکثر تا 24مگابیت بر ثانیه است. یعنی می تواند محتوای اینترنت را نهایتا تا این سرعت دانلود کند. اما مطمئنا رسیدن به این سرعت هم نیازمند بستر مخابراتی با کیفیت است. در مورد سرعت موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار بگیرد که از آن جمله می توان به شرکت سرویس دهنده خدمات مخابراتی، یا فاصله کاربر از مراکز مخابراتی و یا حتی به نوع سیم کشی داخلی ساختمان نیز اشاره کرد. همه ی این مولفه ها در واقع می تواند مانعی برای رسیدن به سرعتی بالاتر می باشد.

ناگفته نماند سرعت نهایی دانلود و آپلود شما صرف‌نظر از سرویسی که از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کنید، به کیفیت سیم‌ نیز ربط دارد. اگر سیم‌ تلفنی که استفاده می‌کنید قدیمی و بی‌کیفیت باشد، سرعتی کمتر از آن‌چه فکرش را می‌کنید دریافت خواهید کرد. در سرویس‌های ADSL سرعت دانلود بسیار بیشتر از سرعت آپلود است. به همین علت نام این سیستم خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است. البته فناوری دیگری بر بستر ADSL توسعه داده شده است که ADSL2 PLUS نام دارد و به‌عنوان نسل جدید فناوری ADSL مخصوص آن‌دسته از کاربرانی است که در فاصله‌ی حداکثر ۲ کیلومتری از مرکز مخابراتی ساکن هستند.

VDSL

یکی دیگر از فناوری نسل جدید DSL، تکنولوژی VDSL(very high bit-rate DSL) نام دارد. اینترنت VDSL مخفف عبارت Very-high- bit rate Digital Subscriber Line به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا» است و در مقایسه‌با ADSL شباهت بیشتری به اینترنت کابلی (Cable Internet) دارد.  VDSL این امکان را به شرکت های توزیع اینترنت می دهد تا محتوا را با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند.که همین امر سبب شده است شرکت‌های مخابراتی در فکر ارائه سرویس‌های اینترنت پرسرعت‌تر جایگزین سرویس‌های ADSL باشند.

VDSL می‌تواند نسبت به ADSL تا سه برابر سرعت دانلود بالاتری را فراهم کند. نکته‌ی مهم دیگر در مورد این فناوری، به‌سرعت آپلود برمی‌گردد. سرعت آپلود اینترنت VDSL به میزان ۱۰ برابر بیشتر از ADSL است و ممکن است به مرز ۱۰۰ مگابیت برسد، البته با توجه به همه‌ی معیارهای مربوط به‌سرعت.

تکنولوژی استفاده‌شده در اینترنت VDSL به این صورت است که سعی می‌کند از نزدیک‌ترین صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبر نوری و خروجی آن کابل مسی است به مشترک سرویس‌دهی انجام دهد. در این سیستم نیز اگر فاصله‌ی کمی با مرکز مخابراتی داشته باشید، امکان دستیابی به‌سرعت دانلود ۵۲ مگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود ۱۶ مگابیت‌برثانیه نیز برای‌تان فراهم می‌شود. برخلاف آنچه در مورد ADSL ذکر کردیم، سرعت دانلود و آپلود ارائه‌شده توسط اینترنت VDSL یکسان است؛ اگر پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشید، کیفیت سرعتی که دریافت می‌کنید در مقایسه باکیفیت سرعت ارائه‌شده توسط ADSL، بسیار بهتر خواهد بود.

مودم vdsl

همان‌طور که گفته شد VDSL هم مانند ADSL بر روی خطوط تلفن که از زوج کابل‌های مسی به هم تابیده شده تشکیل‌شده است کار می‌کند، اما جایی عملکرد VDSL چالش‌برانگیز می‌شود که بدانیم این سرویس بر روی کابل مسی فقط در فاصله‌های کوتاه( تا 1200 متر) قادر هست سرعت بالایی ارائه دهد. البته این معضل با جایگزینی کابل‌های مسی با بستر فیبر نوری قابل‌رفع شدن است و به‌وسیله آن بُعد فاصله از محدودیت‌های این تکنولوژی حذف شود.

مودم VDSL

از دیگر چالش‌های استفاده از اینترنت VDSL این است که برای استفاده از این تکنولوژی باید مودم‌های مخصوص این فناوری نیز مورداستفاده قرار بگیرد که قیمت بسیار بالاتری نسبت به مودم‌های adsl دارد. مودم VDSL درواقع مودم روتری است که از اینترنت VDSL پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با خریدشان هم اینترنت ADSL و هم اینترنت VDSL داشته باشید و البته از وای‌فای سود ببرید.

اگر علاقه‌مند به بازی و گیمینگ باشید سرعت بالای اینترنت و پایداری مناسب آن امری مهم است. پس باید خرید یک مودم VDSL و این نوع اینترنت را مدنظر قرار دهید.همچنین اینترنت VDSL گزینه‌ای مناسب برای کسب‌و‌کارهای کوچک‌ نیز به شمار می‌آید. برای کاربرانی که استفاده‌ی بسیار زیادی از اینترنت دارند یا حتی خانواده‌های پرجمعیت و کسب‌و‌کارهای بزرگ، بهترین عملکرد را دارد و مناسب‌ترین گزینه است.

3.5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما چیه؟

12 − هشت =