14.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
شبکه

7 نکته اصلی که هنگام انتخاب دیتا سنتر باید در نظر بگیرید

انتخاب دیتاسنتر

انتخاب دیتاسنتر معتبر چگونه است

انتخاب دیتاسنتر

مطمئناً بسیاری بر این نکته توافق نظر دارند که تا سال‌های آتی ترابایتها داده جمع‌آوری، ذخیره و طبقه‌بندی می‌شود. به گفته یکی از کارشناسان برتر درزمینهٔ IT جهانی می‌گوید: داده‌ها سوختی است که باعث می‌شود اینترنت کار کند. ممکن است این داده‌ها اطلاعات سازمان‌ها و مشتریان باشد؛ اما در استفاده از داده‌ها، ذخیره‌سازی، امنیت و دسترسی آسان اولویت اصلی است. به عبارت ساده، قطع مکرر و خرابی نباید اتفاق بیفتد تا تأثیری بر عملکرد عادی زندگی افراد داشته باشد.

اینجاست که انتخاب دیتاسنتر و مراکز داده نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

امروزه کاربران با یک پیمایش در تلفن‌های هوشمند خود و چند کلیک ساده در کامپیوترهای شخصی خود می‌توانند به اطلاعات بسیاری دسترسی پیدا کنند، اطلاعاتی که دسترسی به آن‌ها به‌صورت عادت روزمره تبدیل‌شده و بسیاری نیاز دارند به‌طور مثال هرروز صفحات اجتماعی خود را چک کنند یا به ایمیل‌هایشان دسترسی داشته باشند یا بتوانند بازی‌های آنلاین را انجام دهند که همه این‌ها نیازمند نگهداری این داده‌ها در دیتاسنتر و مراکز داده است و یک دیتاسنتر باید به‌خوبی وظیفه نگهداری از آن را عهده‌دار شود. همین امر کلید رشد بیشتر و دسترسی به یک تجارت عظیم اقتصادی می‌گردد. یک خطای 404 یا پیام ” پایگاه داده یافت نشد ” می‌تواند تنها تفاوت بین یک مشتری شاد و غمگین باشد.

دیتاسنتر

ملاحظات انتخاب دیتاسنتر و مرکز داده

دیتاسنتر و مراکز داده در اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند. مرکز داده‌های ایدئال برای تجارت شما تا حد زیادی به ماهیت دقیق کار شما و الزامات خاص مربوط به آن بستگی دارد. در این مقاله یک لیست کلی از نکات کلیدی برای هرکسی که به دنبال استفاده از یک دیتاسنتر و مرکز داده قابل‌اعتماد در نظر گرفته‌شده است. با تمام شدن این راهنمای کوتاه می‌توانید به‌راحتی در مورد گزینه‌های مرکز داده خود تصمیم آگاهانه بگیرید.

موقعیت مکانی

مهم‌ترین عاملی که در انتخاب دیتاسنتر مرکز داده کلیدی و مهم است مکان مناسب است. بسیاری از مشاغل بین دوراهی جایگذاری دیتاسنتر در داخل مجموعه یا خارج مجموعه خود هستند.

هر دو حالت جوانب مثبت و منفی و ملاحظات خود را دارد. به‌عنوان‌مثال با جایگذاری در داخل سازمان، این اطمینان برای شما بیشتر است که سرورها در دسترس خودتان است و می‌توانید به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشید و امنیت آن را در داخل سازمان تأمین کنید؛

در مورد موقعیت مکانی خارج از سایت، باید سهولت دسترسی کارکنان بخش IT به دیتاسنتر را در نظر بگیرید. همچنین باید در نظر بگیرید دیتاسنتر در مکان خطرناکی که مثلاً وجود یک گسل در آن محرز شده قرار نگیرد؛ و اینکه امنیت شبکه انتقال داده باید تأمین گردد و ارتباطی پایدار وجود داشته باشد.

قابلیت اطمینان

منبع تغذیه چقدر قابل‌اعتماد است؟ آیا ژنراتورهای کافی برای تأمین برق فوری پشتیبان وجود دارد؟  عملکرد دستگاه‌های خنک‌کننده تأسیسات چطور است؟ باید به خاطر داشت که در انتخاب دیتاسنتر ، سرورها گرایش زیادی به تولید گرما دارند و عدم سردسازی آن‌ها منجر به خرابی تجهیزات داخلی دیتاسنتر می‌شود.

در انتخاب دیتاسنتر از همه مهمتر باید مدنظر داشت که آیا سیستم‌های افزونگی در دیتاسنتر تعریف‌شده است و آیا می‌توانند عملیات مداوم را در مواقع اضطراری تضمین کنند؟
بحث افزونگی که آن را با عنوان Redundancy می‌شناسند به این معنی است که یک بکاپ برای قطعه حساس استفاده شود به‌نحوی‌که در زمان خراب شدن یا fault شدن قطعه اول، قطعه دوم یا دستگاه پشتیبان بلافاصله به‌صورت خودکار جایگزین شود.
به‌عنوان مثال در سیستم‌های سرور استاندارد مثل سرورهای سری DL380 HP هر سرور دارای دو پاور است که هر دو به‌صورت هم‌زمان به برق متصل هستند و در صورت ازکارافتادن یکی از پاورها بلافاصله و بدون تأخیر پاور دوم وارد مدار می‌شود و قطعات حساس مثل دیسک‌ها را از خطرات خرابی به علت قطع برق نجات می‌دهند.
البته در دیتاسنترهای استاندارد این افزونگی در بخش برق به پاور ختم نمی‌شود به‌عنوان مثال هر سرور دو پاور دارد و هر پاور به یک UPS جداگانه وصل شده زیرا اگر هر دو به یک UPS متصل باشند و آن دستگاه برق اضطراری نیز خراب شود برق هر دو پاور قطع می‌شود.

امنیت

بسیاری از شرکت‌ها برای بالابردن امنیت سایبری خود از پروتکل‌هایی استفاده می‌کنند که هرکدام ممکن است به‌صورت اختصاصی برای یک دیتاسنتر طراحی شود. در اصل، این به معنای محافظت از دیتاسنتر و مراکز داده در برابر حملات سایبری مخرب است.

در انتخاب دیتاسنتر امنیت فیزیکی نیز به همان اندازه امنیت سایبری بسیار مهم است. داده‌ها باید از تهدیدات فیزیکی مانند سرقت، تخریب و دسترسی غیرمجاز ایمن باشند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در منابع امنیتی فیزیکی مانند کارکنان امنیتی، نظارت تصویری و حفاظت از زیرساخت‌ها باید به‌صورت دقیق صورت پذیرد.

ظرفیت خدمات شبکه

اغلب، یک مرکز داده فقط می‌تواند به‌اندازه طراحی زیرساخت شبکه خود خوب باشد. متغیرهایی مانند قابلیت اطمینان شبکه، سرعت و حتی امنیت، می‌تواند معیارهای مهم ساختار دیتاسنتر شما باشد. انتخاب یک مرکز داده با ظرفیت شبکه‌ی فیبر و کابل کافی برای نیازهای حال و آینده، یک ایده درست و دقیق است.

شرکت‌های مخابراتی که به‌عنوان مراکز نگهداری داده فعالیت می‌کنند به دلیل داشتن زیرساخت شبکه مناسب گزینه‌های خوبی برای بیشتر کردن ظرفیت شبکه هستند. با رشد کسب‌وکار شما، دیگر لازم نیست نگران پهنای باند یا فضای ذخیره اطلاعات بیشتر باشید زیرا این شرکت‌ها می‌توانند ظرفیت خدمات شبکه موجود خود را به آسانی به شما ارائه دهند.

در انتخاب دیتاسنتر یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های دیتاسنتر، امکان اتصال به شبکه‌های دیگر است. این‌که آیا می‌خواهید با همکاران، توزیع‌کنندگان یا حتی رقبا برای همکاری کردن ارتباط برقرار کنید یا نه تصمیم شماست، اما اتصال به یکدیگر می‌تواند ارزش زیادی برای تجارت شما به ارمغان آورد. 

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری

ازنظر مقیاس‌پذیری، رشد برای هر سازمانی اجتناب‌ناپذیر است.  انتخاب یک دیتاسنتر و مرکز داده مقیاس‌پذیر به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به اتلاف منابع خود، همه تقاضاهای فزاینده جهت گسترش تجارت خود را آماده کنید.

پشتیبان گیری اضطراری

این مهم به توانایی دیتاسنتر و مرکز داده شما برای پاسخگویی به شرایط اضطراری وابسته است. یک دیتاسنتر باید بتواند به‌طور مداوم فعالیت کند و علی‌رغم به وجود آمدن حوادث مختلف، با کمترین آسیب روبرو شود. درعین‌حال، در انتخاب دیتاسنتر ، یک سیستم پشتیبان مستحکم شامل اعلام و اطفا حریق، سیستم تولید برق و سیستم‌های افزونگی برای تضمین ادامه فعالیت دیتاسنتر بسیار ضروری است.

اعتبار

بین قدرت واقعی یک دیتاسنتر و تصویری که از آن در ذهن مشتریان وجود دارد تفاوت زیادی است. شما باید مطمئن شوید که در مورد کیفیت خدمات ارائه‌شده همه واقعیت‌های موجود را می‌دانید. خبر خوب این است که این روزها شما می‌توانید به راحتی به بررسی پیشینه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دیتاسنتر بپردازید.  از طریق صفحات اجتماعی و وب‌سایت می‌توانید بازخورد مشتریان قبلی یک دیتاسنتر را رصد کنید. با انجام این کار، شما می‌توانید ارزیابی کنید که آیا خدمات ارائه‌شده نیازهای مشتریان را برآورده کرده است یا خیر

 قبل از اینکه به دنبال مرکز داده‌ها بگردید، با گروه خود بنشینید و نیازمندی‌های خاص سازمان خود را شناسایی کنید. با توجه به متغیرهای بالا، شما می‌توانید انتخاب‌های خود را محدود کنید، و مرکز داده ایدئال برای نیازهای خود را  پیدا کنید. با توجه به متغیرهایی که در بالا ذکر شد، می‌توانید انتخاب‌های خود را محدود کنید و امیدوارم که به شما در پیاده‌سازی و یا پیدا کردن دیتاسنتری مناسب برای نیازهای مجموعه و شرکتتان کمک کند. 

1/5 - (26 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

6 نکته الزامی در امنیت دیتا سنتر که باید رعایت کنید

vahid fatehi

کمپانی Dell از لپ تاپ کیمینگ اقتصادی رو نمایی کرد

زاهد

تین کلاینت (thin client)چیست ؟ و چه ویژگی و کاربردی دارد؟

زاهد

نظر شما چیه؟

پنج × پنج =