24.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

مهمترین علت عدم دسترسی دیتاسنترها چیست؟

قطعی دیتاسنتر

مشکلات شبکه دلیل قطع شدن بیشتر دیتاسنترها است


مشکلات مربوط به بخش برقی و الکترونیکی، یکی از عوامل اصلی قطعی سرویس های دیتاسنتر است.
البته این حقیقت ماجرا نیست و مشکل فقط به این موضوع بر نمیگردد. همانطور که مناسبات و تعداد کلاینت های محیط های مختلف بیشتر و پیچیده تر می شود ، قطعی های شبکه و سیستم IT و اختلالات، سرور ها و دیتاسنترهای زیادی را نیز زمین گیر می کند.

موسسه Uptime در پژوهشی عمومی علل قطعی های برنامه ریزی نشده را مورد بررسی قرار داد.
در طول سه سال گذشته ، تعداد 163 قطعی شبکه های اجتماعی و شبکه های داخلی گزارش شده است. در طول آن زمان ، مقدار داده های در دسترس به طور یکنواختی افزایش پیدا کرد؛
محققان این داده ها را 27 قطعی در سال 2016 ؛ 57 قطعی در سال 2017 و 78 قطعی در سال 2018 به دست آوردند.
اندی لاورنس مدیر اجرایی بخش تحقیق موسسه Uptime اشاره کرد که “اخبار اختلال های کلی در هنگام بروز این اتفاق همیشه جزو تیترهای اصلی خبرگزاری قرار می گیرد “.
لاورنس همچنین گفت : این شرکت در حال حاضر در حال ثبت رکورد قطعی برق نزدیک به یک روز در سرتاسر جهان می باشد.
این امر لزوما به این معنی نیست که تعداد قطعی ها در حال افزایش است اما این خاموشی ها توجهات بیشتری را جلب می کنند و البته تاثیرات این اختلال ها و  قطعی ها رو به افزایش است.
اما جالب است بدانید بر اساس بررسی های Uptime، تعداد قطعی های ناشی از مشکلات برقی، در این اتفاقات بسیار کمتر از میزانی است که تصور می شود.
این در حالی است که اختلالات و مشکلات مربوط به شبکه و سیستم های IT تاثیر بیشتری در قطعی و اختلال دیتاسنتر ها دارد.

اما یکی از  دلایل اینکه قطعی برق درصد کمتری از علت قطعی های گسترده را به خود اختصاص می دهد، این است که سیستم های برق نسبت به گذشته از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار بوده و این امر باعث کاهش تعداد قطعی برق دیتاسنتر شده است.
در طول دو دهه گذشته ؛ صنعت IT بر روی چگونگی طراحی سیستم های برق تمرکز ویژه ای کرده اند که به تجهیزات IT اجازه فعالیت حتی در صورت وقوع خطا و قطعی برق را می دهد.
اختراع سیستم های توزیع برق 2N  تغذیه کننده دوتایی تجهیزات IT اجازه می دهد تا حتی در هنگام بروز اتفاقی ناگهانی یا رویداد و حادثه ای، سیستم های IT به کار خود ادامه دهند. در عین حال ، افزایش پیچیدگی محیط های IT منجر به تعداد بیشتر مشکلات مربوط به IT و شبکه است.
هم اکنون با پیشرفت لحظه به لحظه صنعت IT داده ها در سطح جهانی در مکان های مختلفی نگهداری می شوند و می توان از هر مکانی به آن ها دسترسی داشت.

ارزیابی میزان قطعی و خرابی دیتاسنتر

شوند موسسه Uptime برای تشخیص دادن تهدیداتی که کسب و کارها را زمین گیر می کنند یا سبب نارضایتی می گردند نیز تحقیقاتی را انجام داده و مقدار آن ها را بررسی نموده است. رتبه بندی های حاصل از این تحقیقات به محققین این حوزه اجازه می دهد که چگونگی تغییر الگوها در طول زمان را مطالعه نموده و در مورد آن­ها تصمیم گیری کنند.

مقیاس بندی های موسسه Uptime دارای 5 سطح است:
  • سطح یک : یک قطعی با مدت زمان کم. قطعی برق گزارش شده است اما تاثیر آشکاری بر خدمات نداشته و اختلالاتی در خدمات وجود ندارد.
  • سطح دو : این سطح به عنوان حداقل قطعی خدمات مشخص شده است. خدمات مختل می شوند اما تاثیر منفی بر روی کلاینت ها و مشتریان و اعتبار سازمان ها نمی گذارد.
  • سطح سه : قطعی در سطح قابل توجه ای در خدمات و حوزه تجاری اتفاق افتاده است. این قطعی شامل قطع خدمات در سطح مشتری یا کاربر است و به صورت عمده در یک محدوده اتفاق می افتد. این اختلال ممکن است دارای زمانی طولانی و یا اثر مخرب کمی می باشد و تاثیرات مالی زیادی بر جای نگذارد.
  • سطح چهار : یک قطعی جدی برای کسب و کار و سرویس های مختلف ارائه شده اتفاق افتاده است. اختلالی که مشکلاتی در خدمات و یا عملیات خاصی را به وجود می آورد. مشکلاتی که شامل زیان های مالی ، اعتباری و به احتمال زیاد نگرانی های امنیتی است. اختلالی که در آن، از دست دادن مشتریان نیز امکان پذیر است.
  • سطح پنجم : یک قطعی در سطح بحرانی در زمینه تجاری، مالی و یا اختلال در انجام امور اصلی شامل اختلال عمده در سرویس ها و خدمات. قطعی که زیان های مالی بسیار بزرگی را به وجود آورده و امنیت را به خطر انداخته است و باعث از دست دادن مشتریان و خدشه دار شدن اعتبار یک شرکت شده است.

هنگامی که موسسه Uptime تمامی گزارشات متمرکز (سطح 1 تا 5) در زمینه قطعی دیتاسنترها را مورد بررسی قرار داد ، و در این تحقیق قابل ذکر است که مشکلات سیستمی و اختلالات بخش IT و شبکه به عنوان یکی از دلایل اصلی این قضیه به طور بارز نمایان شد.

(توجه شما را به آمار تصویری زیر جلب می کنیم)

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

2 × 5 =