17.6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۰
مجله تک دیتا
شبکه

هر آنچه باید درباره شبکه های کامپیوتری بدانید

شبکه چیست

شبکه چیست؟


شبکه چیست . این سوالی است که شاید اولین و پایه ای ترین مبحث تکنولوژی و کامپیوتر است. شبکه در لغت، به گروهی از افراد و یا اشیاء گفته می‌‌شود که قادر به اشتراک‌گذاری اطلاعات به شکلی معنادار با یکدیگر هستند. در مفاهیم فناوری اطلاعات کامپیوترها، ابزار و اشیایی هستند که اطلاعات را به شکل قابل فهم به اشتراک می‌‎گذارند. در سطحی بالاتر و مفهومی، شبکه‌های دیتا شامل نودهایی می‌باشند که کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق لینک‌ها و ارتباطات فیزیکی (سیمی و بی سیم)، پیام‌ها را بین آنها جابه‌جا کنند.

شبکه های کامپیوتری، شامل گروهی از سیستم‌های کامپیوتری و دیگر تجهیزات سخت افزاری کامپیوتری می‌باشد که از طریق کانال‌های ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شوند تا ارتباطات و اشتراک‌گذاری منابع اطلاعاتی را در بین طیف وسیعی از کاربران ایجاد کنند.
یک شبکه شامل تعدادی از وسایل است که منظور اشتراک منابع مختلف، تبادل فایل ها و یا ارتباط الکترونیکی به هم متصل شده اند.این سیستم ها و تجهیزات شبکه به صورت های کابلی، خط تلفنی ، امواج رادیوی ، ماهواره و یا پرتوهای نوری مادون قرمز به هم متصل می شوند.
شبکه‌های کامپیوتری ارتباطات بین افراد را تسهیل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی از طریق راه کارهای متعددی با یکدیگر در ارتباط باشند.
مانند سرویس‌های ایمیل، پیام رسان، چت آنلاین، تلفن، ارتباطات تصویری و ویدئو کنفرانس.
هدف از به وجود آوردن شبکه‌های کامپیوتری استفاده مشترک از منابع و ارتباط تجهیزات آی‌تی با یکدیگر، تبادل سریع‌تر اطلاعات، به‌روز بودن اطلاعات، مدیریت و پشتیبانی مرکزی و قابلیت اطمینان می‌باشد.

انواع شبکه چیست ؟

شبکه های LAN

شبکه های محلی یا Local Area Network) LAN) که رایانه های درون یک خانه یا دفتر کار را به یکدیگر متصل می کنند. نوع بی سیم این شبکه ها WLAN یا Wireless LAN نام دارد.
رایانه های متصل به شبکه عموما به عنوان سرور یا ایستگاه های کاری دسته بندی می شوند. سرورها معمولا به طور مستقیم توسط انسان ها استفاده نمی شوند، بلکه به طور مداوم برای ارائه “خدمات” به رایانه های دیگر (و کاربران انسانی خود) در شبکه کارایی دارند.
خدماتی که ارائه می شود شامل پرینت و فکس، میزبانی نرم افزار، ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل، پیام رسانی، ذخیره و بازیابی داده ها، کنترل دسترسی امنیتی برای منابع شبکه و بسیاری اموردیگر است.

کلاینت ها معمولا یک کاربر انسانی دارند که با آنها از طریق شبکه ارتباط برقرار می کنند. ایستگاه های کاری به طور سنتی شامل یک رایانه، صفحه کلید، صفحه نمایش و ماوس یا یک لپ تاپ تشکیل شده است. با ظهور تبلت ها و سیستم هایی مانند اپل و آی فون، تعریف ما از ایستگاه کاری به سرعت در حال تکامل است تا این دستگاهها را شامل شود، زیرا توانایی آنها برای برقراری ارتباط با شبکه و استفاده از خدمات شبکه می باشد.

سرورها از کلاینت ها قوی تر هستند، گرچه تنظیمات آن ها بر اساس نیازهای شبکه ای که در آن قرار دارند انجام می شود. به عنوان مثال، یک گروه از سرورها ممکن است در یک منطقه امن، دور از انسان قرار داشته باشند و تنها از طریق شبکه قابل دسترسی باشند.
در چنین مواردی سرورها می توانند بدون صفحه نمایش یا صفحه کلید اختصاصی کار کنند. با این حال، اندازه و سرعت پردازشگر سرورها، هارد دیسک و حافظه اصلی ممکن است به طور چشمگیری به هزینه سیستم افزوده شود.

یک ایستگاه کاری یا کلاینت شاید است نیاز به فضای ذخیره سازی نداشته باشد، اما مطمئنا نیاز به یک صفحه نمایش دارد، که ممکن است انتخاب این صفحه نمایش یک مانیتور گران قیمت باشد تا نیازهای کاربر را پاسخگو باشد. هر رایانه ای در یک شبکه باید بر اساس نیازی که وجود دارد به طور مناسب برای استفاده جمع شود.

در یک شبکه ، کامپیوترها و سرورها ممکن است با کابل یا به صورت بی سیم متصل شوند. دسترسی بی سیم به شبکه‌سیمی توسط اکسس پوینت ها یا نقاط دسترسی بی سیم (WAP (Wireless Application Protocol امکان پذیر است.
این دستگاه ها یک پل بین کامپیوترها و شبکه ها را فراهم می کند. یک WAP معمولی ممکن است ظرفیت را برای اتصال صدها یا حتی هزاران نفر از کاربران بی سیم به شبکه داشته باشد، هرچند ظرفیت عملی ممکن است بسیار کمتر باشد.
تقریبا همیشه سرورها به وسیله کابل به شبکه متصل می شوند، زیرا اتصالات کابل سریعترین راه اتصال نسبت به وایرلس یا بی سیم می باشد. ایستگاه‌های کاری ثابت (دسکتاپ) نیز معمولا توسط یک کابل به شبکه متصل می شوند، گرچه هزینه های مودم ها بی سیم بسیار کاهش یافته است اما نصب و راه اندازی ایستگاه‌های کاری در یک مرکز از طریق سیم کشی می تواند از لحاظ قیمت ارزان‌تر و از لحاظ کارکرد راحت تر از انجام همه این عملیات به صورت بی سیم باشد.

شبکه گسترده


Internet work یا شبکه گسترده یا Wide Area Network) WAN) که معمولاً به اتصال بین چندین شبکه دور از هم اطلاق می شود. بزرگترین Internet work شبکه جهانی اینترنت می باشد.
شبکه‌های گسترده شبکه (WAN) شبکه ها را در مناطق جغرافیایی وسیع مانند فلوریدا، ایالات متحده و یا محدوده جهانی متصل می کنند. برای اتصال این نوع شبکه جهانی، می توان از کابل های اختصاصی ترانزونی از طریق عبور از زیر دریا و اقیانوس ها و یا کانال های ماهواره ای استفاده کرد.
با استفاده از WAN، مدارس در نقاط  مختلف جهان می توانند در عرض چند ثانیه با مکان هایی مانند توکیو ارتباط برقرار کنند. اتفاقی که باعث می شود بدون پرداخت صورتحساب های گران قیمت تلفن، کاربران از یک طرف جهان فقط با یک میکروفون و وب کم در کمترین زمان با یکدیگر صحبت کنند و از این امکان شبکه. WAN استفاده کنند . این نوع شبکه از ساختاری پیچیده تشکیل شده است، ساختاری متشکل از دستگاه از پلکسرها، روترها و مودم ها برای اتصال شبکه های محلی و شهری به شبکه های ارتباطی جهانی مثل اینترنت.
تقریباً مکانی وجود ندارد که از شبکه‌های کامپیوتری در آن استفاده نشده باشد. شرکت‌ها، مؤسسات، سازمان‎ها، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها، مراکز صنعتی، درمانی، آموزشی و بسیاری دیگر. این فناوری بسیار تخصصی و پیشرفته می‌باشد و دانش آن روز به روز در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد.
آن‌چه که گفته شد تعریف پایه از مفهوم شبکه کامپیوتری است. برای درک درست و آشنایی بیشتر با شبکه‌های کامپیوتری، مطالعه در تمامی جنبه‌های آن از جمله استانداردهای شبکه، پروتکل‌ها، هم‌بندی یا توپولوژی شبکه، تجهیزات شبکه، نحوه اتصالات و بسیاری دیگر از موارد، ضروری می‌باشد. در مطالب بعدی به تعریف و بررسی دقیق‌تر هر یک از این موارد می‌پردازیم.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

خطوط انتقال و انواع مدارات انتقال

زاهد

رمز ارز ، کریپتوکارنسی و پول دیجیتال | هر آنچه باید بدانید را در این مقاله بخوانید

vahid fatehi

کابل کشی ساخت یافته چیست؟ | کابل کشی شبکه

زاهد

نظر شما چیه؟

4 × دو =