19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

اینترنت اشیا یا (IOt) چیست؟

عبارت اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها(Internet of Things/IoT) اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون ابداع شد که منظورش جهانی بود که در آن هر چیزی، از جمله اشیا، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به رایانه های مرکزی که به آنها متصلند، اجازه دهند که آنها را سازماندهی و مدیریت کنند. شاید این ایده در زمان خود کمی عجیب به نظر می رسد، اما همانطور که می دانید در حال حاضر همه مردم دنیا بوسیله دستگاه های متصل به اینترنت به هم متصل و با هم در ارتباطند و روز به روز این دستگاه های متصل در حال افزایش شده و بسیاری از آنها در کنترل هیچ شخصی نیست و به همین سبب فضایی در حال شکل گرفتن است که در ان تمام اشیا/دستگاه ها به اینترنت متصلند که می توان به آن اینترنت اشیا گفت. این حالت را کوین کلی در کتاب قوانین نوین اقتصادی در عصر شبکه‌های خود در سال 1998 با اشاره به  نودهای کوچک هوشمند (مانند حسگرها) که به شبکه جهانی اینترنت وصل هستند، توصیف کرد. البته مفهوم امروزی اینترنت اشیا که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد شامل اتصال هر موجودی اعم از انسان، حیوان یا اشیاء به اینترنت می شود که به نوعی قابلیت ارسال داده ها از طریق شبکه ای ارتباطی را داشته باشند – البته بوسیله دستگاهی که قابلیت دریافت اطلاعات از آن موجود و ارسال آن به یک دستگاه مرکزی(پردازنده یا مرکز داده) را داشته باشد. شکل گسترده تر مفهوم اینترنت اشیاء که به آن اینترنت همه چیز(IoE) گفته می شود در مقاله اینترنت همه چیز(Internet of Everything) چیست؟ تشریح شده است.

 

اینترنت اشیا در حوزه های متعدد و گسترده ای کاربرد دارد اما یکی از ساده‌ترین و قابل درک‌ترین نمونه هایی که می توان مثال زد، دستگاه های تهویه مطبوع واقع در یک فضا مانند منزل شما می شود. نمونه ای از این دستگاه که ساخته شده است ترموستات نست(Thermostat Nest) است. این دستگاه نوعی ترموستات کامل هوشمند است که می‌تواند زمان خواب و کلیه عادات شما را یاد بگیرد و زمانی که شما خواب هستید دما را با توجه به دمایی که شما دوست دارید تنظیم کند، در این حالت شما دیگر لازم نیست نگران گرم یا سرد شدن محیط زندگی تان در طول شب باشید. نمونه دیگر شرکت اسمارت تینگز است که توسط سامسونگ خریداری شده است. این شرکت حسگرهای مختلفی را برای ایجاد خانه هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این حسگرها می‌توانید متوجه شوید چه شخصی وارد منزل شده یا از آن خارج می شود. همچنین این حسگرها حتی قابلیت این را دارند که در صورت چکه‌کردن آب نیز گزارشی مربوط به نشتی سیستم آب به شما بدهند.
با گسترش و ارتقای ابزارهای موجود در این اکوسیستم، به عنوان مثال دستبند هوشمند مخصوص فعالیت‌های بدنی شما می‌تواند به محض خوابیدن شما، تلویزیون و چراغ‌ها را خاموش کند و یا حتی پیش از سوارشدن بر خودرو در زمانی مشخص، بهترین مسیر برای رسیدن شما به مقصد توسط خودرو انتخاب و در صورت دیررسیدن به محل قرار، پیامکی به شخص مقابل ارسال شود.

این موارد تنها بخشی از کاربردهای اینترنت اشیا است. ظهور کامل اینترنت اشیا نیازمند برطرف کردن چالش های متعددی است که از جمله آن می توان به چالش های فنی، رگولاتوری یا مقرراتی و چالش های مربوط به صنایع و بازار اشاره کرد. چشم اندازی که برای اینترنت اشیا می توان متصور بود، بسیار گسترده است و همانطور که از نام آن بر می آید شامل اتصال همه چیزها در دنیا به یکدیگر می شود، اما با وجود چالش های فوق الذکر چنین چشم اندازی بزودی محقق نخواهد شد. بنابراین بسیاری از فعالان حوزه اینترنت اشیا بر روی صنایع یا بازارهای خاصی تمرکز کرده اند که با بهره گیری از این مفهوم در آنها بتوان به کاهش هزینه ها، تسریع فعالیت ها و بازدهی بیشتر رسید. برخی از این صنایع که بسیاری از اپراتورها، شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی بیش از دیگر صنایع/بازارهای عمودی به آنها توجه کرده اند شامل شهر هوشمند، بانکداری، بهداشت و درمان، خدمات(ایمنی) عمومی و انرژی می شوند.

شکل فوق چشم اندازی از اینترنت اشیاء تا سال 2020 را نشان می دهد که در ان 4 میلیون نفر متصل به شبکه، 4 تریلیون دلار فرصت درآمدی، بیش از 25 میلیون اپلیکیشن موبایل، بیش از 25 میلیون سیستم هوشمند متصل و 50 تریلیون گیگابایت حجم داده ها در فضای اینترنت اشیاء وجود خواهد داشت.

از لحاظ فنی نیز بسیاری از اپراتورهای بزرگ دنیا در حال تست یا راه اندازی آزمایشی فناوری نسل پنجم(5G) هستند که بستر ارتباطی برای ارتباط اشیا در دنیای اینترنت اشیاست که پیش بینی می شود که این فناوری ارتباطی و بسیاری از کاربردهای اینترنت اشیا تا سال 2020 میلادی محقق شوند.

1/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

با یونیکو اشنا شوید; دستگاهی که دندان های شما راکمتر در 3 ثانیه مسواک میزند!

زاهد

رمز ارز ، کریپتوکارنسی و پول دیجیتال | هر آنچه باید بدانید را در این مقاله بخوانید

vahid fatehi

پلیس دبی از موتور پرنده در نمایشگاه GITEX رو نمایی کرد .

زاهد

۲ نظرات

مهسا یادگاری ۱۳۹۶-۱۱-۱۴ در ۱۳:۵۵

بنظرم بهترین جایی که میشه کاربرد اینترنت اشیا رو دید یه خونه است که هوشمند شده !حالا خونه هوشمند چیه؟خونه ای که بتونی با موبایل یا کامپیوتر از طریق یه اپلیکیشن ساده از راه دور بتونی خونه ات رو کنترل کنی !شاید یه زمانی داشتن همچین خونه ای یکم رویایی بنظر میومد ولی الان با اضافه کردن یه سری تجهیزات ساده هوشمند به خونه اون رویا به واقعیت تبدیل شده. تجهیزاتی مثل کلید هوشمند که بتونی از هر فاصله ای چراغارو روشن یا خاموش کنی .بتونی یه سناریو تعریف کنی که مثلا چراغا تو ساعت های خاص یا به محض ورودت به خونه روشن یا خاموش بشن. صبح هر روز وقتی که هنوز توی خواب هستید، موبایلتونو بردارید چای‌ساز یا قهوه‌ساز و هم‌زمان با آن‌ها، توستر را روشن کنید. همونطور که در حال مسواک زدنید، صبحانه‌تان در حال آماده شدنه. وقتی به آشپرخانه می‌رید می‌بینید که صبحانه تقریبا حاضره 🙂 کافیه هر وسیله برقی که دوس داری رو به یه پریز هوشمند متصل کنی تا کارات خیلی راحت تر بشه !یه فایده دیگه که خونه هوشمند داره و خود من بشدت طرفدارشم اینه که توی زمستون وقتی صبح ازخونه میری بیرون مجبوری بخاری رو تقریبا خاموش کنی و آخر شب که برمیگردی خونه دیگه منجمد شده ،حالا اگه خونه ات هوشمند باشه قبل ازینکه برسی باچنتا کلیک روی اپلیکیشنی که تو مبایلت داری بخاری رو روشن میکنی و وقتی میرسی خونه ات گرمه گرمه 🙂 حالا همینجوری میشه اجاق گاز رو هم کنترل کرد !واسه اینکارا یه ماژول رله احتیاج داری که به وسیله دلخواهت متصل میشه و دستورات تورو اجرا میکنه 🙂 یه مبحث دیگه امنیته !میشه همه درو پنجره هارو به یه سنسور تجهیز کرد که هر بازو بسته شدنی رو سریع بهت اطلاع بده و یا یه حسگر حرکت روی دیوار نصب کنی !به محض اینکه کسی وارد اتاق بشه حسگر متوجه میشه و به گوشیت نوتیفیکشن میفرسته !همه این تجهیزات هوشمند اطلاعات رو به یه پنل مرکزی میفرستن که روی اون پنل میشه همه جور سناریوی دلخواهی واسه هوشمند شدن خونه ات تعریف کنی!
جدا از ده ها کاربرد، این تجهیزات به خوشکل تر شدن خونه هم کمک میکنن که این قسمت مورد علاقه ما خانوماست :))

پاسخ
سینا زاهد ۱۳۹۶-۱۱-۱۴ در ۱۶:۳۲

کاملا درسته مرسی از این که دیدگاهتون رو با ما در میان گذاشتید

پاسخ

نظر شما چیه؟

2 × سه =