19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۹
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

مرکز عملیات امنیت شبکه | SOC | Security Operations Center

soc

soc . در مورد چگونگی کار مراکز عملیات امنیتی و اینکه چرا بسیاری از سازمانها به SOCs به عنوان یک منبع ارزشمند برای تشخیص حادثه امنیتی نیازمند هستند، بیشتر بدانید.

تعریف مرکز عملیات امنیتی


یک مرکز عملیات امنیتی ( SOC ) جاییست که یک تیم امنیتی اطلاعاتی، مسئول نظارت و تحلیل وضعیت امنیتی سازمان است. هدف تیم SOC، شناسایی، تحلیل و پاسخگویی به حوادث و رویدادهای سایبری است که با استفاده از ترکیبی از راه حل های تکنولوژی و مجموعه قوی از فرایندها می باشد. مراکز عملیات امنیتی به طور معمول شامل پرسنلی با تخصص تحلیلگر امنیتی و مهندسان و همچنین مدیران ناظر بر عملیات های امنیتی کار می کنند. کارکنان SOC نزدیک به تیم های واکنش مسئولیت های سازمانی کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که مسائل امنیتی به سرعت کشف و خنثی می گردد.
مراکز عملیات امنیتی، نظارت و آنالیز فعالیت ها در شبکه، سرور، end point یا نقاط پایانی، پایگاه داده ها، نرم افزارها، وب سایت ها و دیگر سیستم ها را بررسی می کنند و فعالیت های نامتعارف یا فعالیت هایی که ممکن است منجر به یک حادثه امنیتی گردد را پیگیری کنند. این تیم مسئولیت دارد تا از درستی گزارشات شناسایی رویدادهای امنیتی بالقوه اطمینان حاصل کند.

چگونه مرکز عملیات امنیتی کار می کند


تیم SOC مسئول اجزای عملیاتی و عملیاتی امنیت اطلاعات سازمانی است. کارکنان مرکز عملیات امنیتی عمدتا متشکل از تحلیلگران امنیتی هستند که با یکدیگر در زمینه شناسایی، تحلیل، پاسخ دادن، گزارش دادن و جلوگیری از حوادث امنیتی سایبری همکاری دارند. قابلیت های اضافی برخی از SOCs می تواند شامل تجزیه و تحلیل پیشرفته، رمزنگاری و مهندسی معکوس بدافزارها برای تجزیه و تحلیل حوادث و مقابله با آنها است.

مزایای داشتن مرکز عملیات امنیتی


مزیت کل داشتن یک مرکز عملیات امنیتی تشخیص حوادث امنیتی از طریق نظارت مستمر و تجزیه و تحلیل فعالیت های داده است. تجزیه و تحلیل فعالیت ها در سراسر شبکه های سازمان، سرورها و پایگاه های داده درساعت های مختلف توسط تیم SOC برای اطمینان از تشخیص به موقع و واکنش حوادث امنیتی ضروری است. نظارت 24/7 ارائه شده توسط SOC به سازمان ها این مزیت را دارد که در برابر حوادث و نفوذ ها، صرف نظر از منبع، زمان روز یا نوع حمله، در برابر حوادث و نفوذ ها واکنش نشان دهد.

بهترین روش برای اجرای یک مرکز عملیات امنیتی


بسیاری از مدیران امنیتی اعتقاد بیشتری روی عنصر انسانی نسبت به عناصر تکنولوژی دارند و ترجیه می دهند مستقیما به ارزیابی و کاهش تهدیدها بپردازند تا اینکه به یک اسکریپت برنامه نویسی شده در این زمینه تکیه کنند. در کنار استفاده از تکنولوژی های مدرن و سیستم های کارآمد نباید هیچگاه نقش کلیدی نظارت انسانی را بی مورد دانست چرا که بررسی های دقیق انسانی می تواند نقاط ضعف و قوت پیاده سازی این قبیل سیستم ها را به خوبی نشان دهد و در زمان مناسب چاره جویی بهتری برای آن شود.
” کارکنان SOC به طور مداوم برای شناخت خطرات احتمالی، تهدیدات شناخته شده موجود را بررسی و مدیریت می کنند. در حالی که وجود سیستم های فن آوری مانند فایروال ها یا IPS برای جلوگیری از حملات اساسی ضروری است، اما در عین حال تجزیه و تحلیل انسانی نیز برای تشخیص این حوادث مهم و تعیین کننده است. شواهد قانونی باید به شیوه ای دقیق و کارآمد دسته بندی و جمع آوری شوند تا بتوان در زمان هایی مانند بررسی دقیق رویداد های قبلی از آنها به دفعات استفاده کرد به طوری که به اصل اطلاعات کشف شده در یک روند واقعی لطمه ای وارد نشود.

برای دستیابی به بهترین نتایج، SOC باید با آخرین اطلاعات امنیتی و تهدیدات احتمالی به روز باشد و استفاده از این اطلاعات برای بهبود مکانیزم تشخیص داخلی و دفاعی مهم می باشد. همانطور که موسسه InfoSec اشاره می کند، SOC اطلاعات را از داخل سازمان بررسی می کند و آن را با اطلاعاتی از تعدادی از منابع خارجی مرتبط می کند. این اطلاعات شامل اخبار، به روز رسانی امضا، گزارش های حادثه، تهدیدات و هشدارهای آسیب پذیری است که به SOC کمک می کند تا با تهدیدات در حال توسعه سایبری هماهنگ باشد و در کشف آنها موثر باشد. کارکنان SOC باید دائما اطلاعات آسیب پذیری را به ابزارهای نظارت بر SOC تحویل داده و دیتای مربوطه را به روز نگه دارند. SOC نیز باید پروسه هایی را در اختیار داشته باشد تا بین تهدیدهای واقعی و تهدیدات غیر واقعی تمایز کذاشته و مقابله نماید.

برگرفته از سایت digitalguardian.com

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

تفاوت فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری با آنتی ویروس چیست

زاهد

چگونه در سال 2018 از سرقت اطلاعات جلوگیری کنیم

زاهد

نظر شما چیه؟

یک × 4 =