25.4 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۷
مجله تک دیتا
شبکه

راهنمای خرید سرور برای شرکت و سازمان ها

راهنمای خرید سرور

راهنمای خرید سرور 


خرید سرور باید با رعایت نکته ها و بررسی های دقیق انجام شود دراین مقاله قصد داریم به طور تخصصی شرح دهیم که در خرید سرور برای کسب و کارتان چه نکاتی را باید مورد بحث قرار دهید  سرور یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که در راه اندازی شبکه های کامپیوتری , دیتاسنتر ها , اتاق سرور ها مورد توجه قرار گرفته می شود . قبل از وارد شدن به بحث اصلی یک پیش زمینه ای در باره سرور و مفهوم آن داشته باشیم.

سرور چیست ؟


در یک پاراگراف به طور ساده میتوان گفت سرور یک کامپیوتر همیشه روشن است  و وظیفه سرویس دهی به کاربران را دارد در مقابل Server  کلاینت (Client) قرار دارد که در خواست ها توسط کلاینت یا کاربر فرستاده می شود و این درخواست ها توسط سرور پاسخ داده میشود . اگر این سرور به صورت محلی و برای چند کاربر باشد سرور تحت شبکه نام دارد و اگر این سرور متشکل از چند سرور دیگر باشد و در یک زمان نا مشخص بتواند سرویس دهی داشته باشد سرور اینترنتی گفته میشود . به عنوان مثال زمانی که شما درخواستی برای باز شدن یک صفحه در مرورگر خود را ارسال میکنید یک درخواست به سمت سرور میزبان شما فرستاده میشود و پاسخ را برای شما میفرستد در این صورت شما نقش کلاینت را دارید و سرویس دهنده Server نام دارد .

انوع سرور ها : چند نوع سرور داریم ؟


سرورهای مورد استفاده در شرکت های کوچک تا متوسط بسیاری از کارایی های سرورهای شرکت بزرگ را دارند. مثلاً روی همه آنها امکاناتی از قبیل فایل سرور ساده یا پرینت سرور ساده تا اکسچنج پیشرفته را می توان راه اندازی کرد.

به طور کلی سرورها به سه دسته Tower ، Rack و Blade تقسیم بندی می شوند که در ادامه هرکدام را شرح خواهیم داد .

سرورهای Tower

این مدل از سرورها به صورت عمودی و ایستاده می باشند و گاهی به این سرور ها سرور های ایستاده نیز گفته می شود . که قابلیت های دیگر مدل های سرور ها را نیز دارد از جمله کارت شبکه , پردازنده , کارت گرافیک , مادربورد و…. را دارا می باشند

سرورهای Tower عموماً فضای بیشتری را نسبت به مدل Blade یاRack  نیاز دارند و نیز مقایس پذیری  (scalability ) کمتری دارند. سرورهای Tower برای شرکت های کوچک و یا شعبات مناسب هستند.

سرور های Rack Mounth

همان طور که از نام این سرور ها مشخص است  از این سرور ها به صورت افقی در رک ها استفاده می شود  و میتوان گفت از دیگر مدل های سرور از فضای فیزیکی کم تری استفاده میکنند .مدل های رک (Rack-mounted ) اسلات های توسعه (xpansion slots) دارند که با نام mezzanine slots شناخته می شوند و به منظور افزودن کارت شبکه (NIC) یا کارت های HBA به سرور مورد استفاده قرار می گیرند.

باید توجه کرد که  سرورهای Rack  در مقایسه با سرورهای Blade و  enclosure ها از نظر نصب رم و درایو محدود هستند. سرورهای رک برای دیتاسنتر ها و مراکز داده مورد استفاده قرار میگیرند.

سرورهای Blade

سرورهای Blade   مجموعه ای است که تمامی اجزاء‌ آن بر روی یک برد قرار دارد . این نوع از سرورها  برای کار در حجم و ظرفیت بالا طراحی شده است . در این سرورها،  پردازش مرکزی بر روی برد اصلی انجام شده و قسمت های دیگر سیستم به صورت جدا از پردازش اصلی قرار دارند.

موارد استفاده از این نوع سرور ها در دیتاسنتر ها و مراکز داده ها است .

چه نکته هایی را باید در هنگام خرید سرور مورد نظر قرار دهیم ؟

در ادامه نکته هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که باید در انتخاب سرور مورد نظر رعایت کنید برای خرید سرور به این چند سوال پاسخ دهید .

سرور را جهت چه کاربردی انتخاب می کنید ؟


ابتدا باید تعیین کنید این سرور برای چه کاری تهیه خواهد شد مثلا برای میزبانی وبسایت و یا برای شبکه های لوکال ویا هرچیز دیگری … ابتدا، می بایست کاربرد سرور مشخص گردد. سرورها بر اساس کاربرد ، دارای توانایی های مختلفی هستند. سرورها به عنوان Storage Server, File Server, Internet Server, Application Server ، Database Server و … در مجموعه های مختلف سرویس دهی می کنند. نرم افزارهای گوناگون با بازدهی های مختلف نیازمند CPU و RAM های متفاوتی می باشد.

چه تعداد کاربر در شبکه به این سرور متصل خواهند شد ؟


با توجه به طراحی فنی سرورها، تعداد کاربرهایی که می توانند به این سرور متصل گردند، متفاوت است و از آن جهت که تعداد کاربران موجود در شبکه تاثیر مستفیم بر انتخاب سخت افزار سرور دارد بنابراین تعداد کاربران حال حاضر در مجموعه و احتمال افزایش این کاربران تا 2 الی 3 سال آینده (عمر مفید یک سرور) را باید در نظر گرفت .

بررسی اولیه فضای فیزیکی موجود در مجموعه 

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای خرید سرور، فضای فیزیکی موجود در مجموعه برای نصب و نگهداری از سرور است.  همان طور که در بالا گفته شد  سرور با توجه به استفاده خود در دسته های مختلفی قرار میگیرند درست است که سرور های رک مونت فضای کمی میگیند ولی باید توجه داشته باشد که این سرور ها حتما باید در رک قرار بگیرند و رک هم مکان فیزیکی مخصوص به خودش را میگیرد در مقاله های قبلی در رابطه با این که رک چیست و چه استاندارد هایی دراد توضیح دادیم .

شاید این مقاله را دوست داشته باشید  :

رک چیست ؟ و چه ویژگی ها و کاربرد هایی در شبکه دارد

اما در بسیاری از مجموعه‌های کوچک امکان اختصاص دادن فضایی به عنوان اتاق سرور یا فضایی برای نگهداری یک رک وجود ندارد. در اینجا از سرورهای ایستاده که به لحاظ شکل ظاهری مانند کیس کامپیوتر معمولی هستند، استفاده می‌شوند، سرورهای ایستاده دقیقاً برای استفاده در محل‌هایی که امکان نصب رک وجود ندارد، ساخته شده‌اند و با تولید صدای کمتر و با قابلیت خنک‌شوندگی بهتر، امکان استفاده در محیط عمومی یک مجموعه را به شما می‌دهند  .

خرید سروری مقرون‌به‌صرفه


بر خلاف اینکه همیشه برای خرید رایانه‌های شخصی سعی می‌کنیم بالاترین مدل رایانه با بهترین مشخصات تهیه کنیم، تقریباً می‌توان گفت برای خرید سرور چنین امکانی وجود ندارد؛ زیرا سرورها در انواع مختلف و برای استفاده‌های گوناگون تولید می‌شوند و هیچ سقفی به لحاظ قیمتی نمی‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت. پس بهتر است سرور انتخابی شما با توجه به نیازهای واقعی مجموعه و بر اساس بودجه‌ای که برای آن مشخص کرده‌اید، خریداری شود.

نیازهای خود را از خرید سرور  بشناسید


رعیات این نکته میتواند به مدیریت هزینه های شما در خرید تجهیزات شبکه کمک کند باید شماپس از شناسایی نیاز های خود در سازمان میتوانید با یک مشاوره ساده یک سرور خوب را انتخاب کنید که نه از نیاز های شما بیشتر باشد که قیمت بیشتری را برای خرید سرور بپردازید ونه این که از سرعت کم تری برخوردار باشد و از کیفیت شما کافی برخوردار نباشد چراکه هرچه مشخصات فنی سرور بهتر باشد، قیمت آن نیز به همان میزان بیشتر خواهد بود. بنابراین، برای انتخاب سرور متناسب با مجموعه خود، باید به‌درستی نیازهای مجموعه را شناسایی کنید، این نیاز ها میتواند شامل تعداد کاربرانی باشد که میخواهند از این سرور استفاده کنند , قابلیت راه اندازی ایمیل سرور , تعداد پرینتر های متصل به شبکه ,سیستم کنترل تردد و حضور غیاب , سرویس هایی که میخواهند بر روی سرور اجرا شوند ,تمایل مجازی سازی سرور و نیازهای این چنین .

در لحاظ این نکته ها آینده نگر باشید سرور ها مانند کامپیوتر های شخصی نمیتواندد هر 4 سال یک بار تعویض شوند شما باید بدانید که سازمان و یا شرکت شما در چند سال آینده چقدر رشد خواهد کرد  و یا تعداد کاربران احتمالی که به مجموعه شما اضافه میشوند و یا ارتقا سخت افزاری سرور های خود را باید مد نظر داشته باشید .

از برند های شناخته شده و معتبر استفاده کنید


این نکته فقط برای خرید سرور محسوب نمی شود میتوان گفت این نکته برای خرید انواع تجهیزات شبکه صادق است با توجه به اینکه سرورها از دسته تجهیزات زیرساختی و استراتژیک محسوب می‌شوند، بهتر است در انتخاب برند آن دقت کنید ، البته شما میتوانید از سرور های با برند های ناشناخته و همچنین قیمت مناسب استفاده کنید ولی طول عمر سرور و کیفیت آن از بهایی که به آن میپردازید باید بیشتر باشد  و در نتیجه میتوان  کیفیت خوبی ندارند و پس از چند مدت استفاده متوجه خواهید شد . سعی کنید تا جایی که می توانید  سرور انتخابی خود را از بین برندهای مطرح و معتبر جهانی انتخاب کنید. طبق گزارش فصل چهارم سال 2015، از وب سایت IDC در خصوص پنج برند اول تولیدکننده سرور در جهان، به ترتیب می‌توان از HP، DELL، IBM، Lenovo و Cisco نام برد که تقریباً تمامی برندهای ذکرشده در حال حاضر در بازار ایران وجود دارند .

قطعات تقلبی یا به اصطلاح OEMخریداری نکنید


قطعات تقلبی یا به اصطلاح OEM، برای برخی از برندهای پرفروش در بازار کشورمان بسیار فراوان است که با کیفیت بسیار نامناسب و البته قیمت کمتر در مقایسه با قطعه اصلی عرضه می‌شوند این قطعات طول کمتری نسبت به دیگر تجهیزات اصلی دارند و شرکت های تولید کنند سرور استفاده از این تجهیزات را پیشنهاد نمیکنند  سعی کنید از یک شرکت معتبر اقدام به خری سرور کنید  زارا به شدت دیده شده است در سرور های نو از قطعات تقلبی استفاده شده است ؛ این کار باعث کاهش کارایی سرور و همچنین خرابی مکرر و از همه بدتر از دست رفتن اطلاعات شما برای همیشه شود . پس در این نکته وسواس باشید.

سیستم عامل سرور و سرویس های اجرایی بر روی آن


بر اساس نیاز سنجی های خود باید سیستم عامل مربوطه برای اجرا در سرور را انتخاب کنید اگر بخواهید سیستم مجازی‌سازی یا Virtualization پیاده کنید، باید سروری تهیه کنید که قابلبت پشتیبانی از این سیستم‌عامل‌ها را داشته باشد. در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم عامل مجازی‌سازی در دنیا VMware Vsphere و پس از آن Microsoft Hyper-v و در آخر نیز Citrix Xen-Server است.
اگر نیازی به مجازی‌سازی احساس نمی‌کنید، سعی کنید سرور انتخابی‌تان قابلیت پشتیبانی از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل‌های Microsoft Windows Server را داشته باشد.

به نوع ضمانت و گارانتی سرور توجه کنید


گرچه میزان خرابی در سرورها بسیار کمتر از میزان خرابی در رایانه‌های شخصی است، قطعات سرور در مقایسه با قطعات رایانه‌های شخصی، گران‌تر هستند و ممکن است خرابی یک قطعه کوچک در سرور، هزینه گزافی داشته باشد. بنابراین ضمانت در خرید سرور، موضوع فوق‌العاده مهمی است.

پس از خرید سرور سعی کنید  این دو نکته را رعایت کنید

نگهداری و مراقبت از سرور


همان طور که گفته شد سرورها سرویس دهنده هستند وبه  گونه ای طراحی شده اند که در طول سال بصورت شبانه روزی در شبکه فعال باشند. در این بین انجام سرویس های به موقع و مستمر در فواصل زمانی مشخص، به عدم افت کارآیی سیستم کمک می نمایند. همچنین شرایط محیطی مناسب به کارایی بهتر سیستم کمک می نماید.

گرما دشمن سیستم های الکترونیکی و تجهیزات شبکه است سعی کنید توسط سیستم های کولینگ گرما را برا افزایش کارایی خود مدیریت کنید .

قرار دادن سرور در شرایط محیطی مناسب


شرایط محیطی مناسب عبارت است از محیطی عاری از گرد و غبار، دارای دمای محیطی بین 18 الی 20 درجه سانتیگراد و همچنین از نظر رطوبت می بایست در شرایط عادی قرار گیرد. زیرا رطوبت بیش از حد میتواند باعث خرابی سرور و مادربود آن شود  که ایجاد این فضا با نصب دستگاههای تهویه میسر است.

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرا گرفته شده باشد نظرات و پیشنهاد های خود را با ما در میان بگذارید  

1.8/5 - (147 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

راهنمای خرید سرور ؛ همه نکاتی که لازم است بدانید

vahid fatehi

تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر چیست ؟

زاهد

نظر شما چیه؟

دو × سه =