21.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

آیا قرار دادن گوشی در کنار کارت بانکی باعث سوختن آن میشود

آیا احتمال سوختن کارت بانکی با موبایل وجود دارد ؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی  کارت عابر بانک ها و گوشی های هوشمند هردو به جزء جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده است حتما شما هم این جملات را به تکرار شنیده اید که قرار گرفتن کارت عابر در کنار گوشی میتواند باعث سوختن کارت شما شود ! 

در این مقاله قصد داریم از بعد علمی و منطقی این بحث را بررسی کنیم  و ببینیم که این گمانه زنی تا چه حد درست است ؟ با تک دیتا همراه باشید .

همان طور که همه میدانیم کارت های بانکی اطلاعات شخصی ما را در یک نوار مغناطیسی به رنگ مشکی به صورت کد شده ذخیره میکند این نوار ها از ‌ ‌ذرات آهن تشکیل شده اند که اگر در محیط یک امواج مغناطیسی قرار بگیرند آسیب میبینند ولی نکته اینجاست که مقدار امواجی که میتواند به کارت بانکی آسیب بزند چقدر است ؟

آیا احتمال سوختن کارت بانکی با موبایل وجود دارد ؟


همان طور که گفته شد اطلاعات بر روی کارت های بانکی توسط امواج مغناطیسی نوشته می شود و توسط همان امواج نیز پاک می شود . گوس (Gauss) واحد اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی است. به طور معمول برای خراب شدن یک کارت اعتباری به میزان 1000 تا 1500 گوس میدان مغناطیسی نیاز است. این در حالیست که شدت میدان مغناطیسی گوشی های ما در بدترین حالت در حدود 10 میلی گوس می باشد که به هیچ وجه بر روی کارت بانکی تاثیر گذار نیست . پس نگران سوخته شدن کارت بانکی خود نباشید اگر چه اتمال سوختن کارت بانکی توسط گوشی 1 به صد است ولی اگر فاصله این دو با هم بیش تر از 2 سانتی متر باشد سوخت کارت توسط گوشی محال است .

توجه داشته باشید علاوه بر شدت میدان مغناطیسی که میتواند باعث آسیب پذیری کارت شود مدت زمانی که کارت در برابر این میدان قرار میگیرد نیز مهم است . در این صورت حتی ممکن است که اگر کارت در برابر میدان مغناطیسی بالا در زمان 2 ثانیه قرار بگیرد هیچ اتفاقی برای کارت بانکی شما نیفتد . 

شیوه کارت های NFC چگونه است ؟


حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است که کارت هایی که برای حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار میگیرند هم میتوانند آسیب ببینند یا خیر  ؟ NFC به مردم اجازه میدهد که برای خرید خود بدون کشیدن و حتی لمس کردن آن از کارت استفاده کنند. امواج رادیویی که از طریق این کارت ها در هوا پخش می شود؛ به ترمینال کارت اعتباری موجود در آن مکان متصل می شود، مانند امواج تلفن همراه که به آنتن های موبایل در شهر متصل می شوند.

امواج NFC به طور معمول توسط گوشی ها جذب نمی شود و گوشی به هیچ وجه نمی توانند به آنها آسیب بزنند. بسیار بعید است که گوشی های هوشمندی که خودشان دارای NFC هستند بتوانند به کارت های با تکنولوژی مشابه آسیب بزنند. بنابراین زمانیکه کارت های اعتباری و گوشی های هوشمند با استفاده از این تکنولوژی می توانند با هم در ارتباط باشند، نمی توانند از همان طریق به هم آسیب بزنند.

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد نظرات خود را با ما در میان بگذارید . 

4.4/5 - (14 امتیاز)

نظر شما چیه؟

سیزده − ده =