12.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

زیر ساخت مرکز داده , دیتاسنتر

زیر ساخت مرکز داده و دیتاسنتر


زیر ساخت های فیزیکی مرکز داده، بستری را برای ایجاد زیر ساخت های نرم افزاری، ایجاد می کنند و مسلما وجود عیب و نقص در هر یک از زیر ساخت های فیزیکی ذکر شده باعث ایجاد مشکلاتی در آینده برای کل مجموعه خواهد شد. در ایجاد زیر ساخت های فیزیکی توجه به استاندارد های تعریف شده و کمک گرفتن از متخصصان با تجربه و با مهارت نقش مهمی را در موفقیت کار ایفا خواهد کرد.

اگرچه تقریباً استفاده از هر فضای مناسبی به‌عنوان یک “دیتاسنتر” امکان‌پذیر است اما طراحی و پیاده‌سازی مرکز داده و زیر ساخت مرکز داده نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد. فراتر از مسائل اساسی هزینه و مالیات، محل موردنظر برای دیتاسنتر بر اساس بسیاری از معیارها ازجمله موقعیت جغرافیایی، ثبات در آب‌وهوا و لرزه‌خیز بودن محل، دسترسی به جاده‌ها و فرودگاه‌ها، دسترسی به انرژی و ارتباطات از راه دور و حتی محیط سیاسی حاکم ؛ انتخاب می‌شود. بعد از ایمن‌سازی مکان، معماری دیتاسنتر را می‌توان با توجه به زیرساخت‌های مکانیکی و الکتریکی، همچنین ترکیب تجهیزات IT طراحی کرد.

سرویس‌های مرکز داده باید به‌صورت متمرکز جهت سازگاری، استحکام، مدیریت و پیش‌بینی نمودن وضعیت آینده قرار گیرند تا زیر ساخت مرکز داده به صورتی بهینه ایجاد شود. راه اندازی دیتاسنتر و یا بروز رسانی آن و انجام خدمات تخصصی با آنالیز شرایط فعلی ، نیازسنجی و شناسی اهداف و بررسی زیر ساخت فیزیکی و ارتباطی شروع به طراحی بر اساس استانداردهای روز و تهیه LOM و LOS بایستی انجام پذیرد.

ساخت فضای دیتاسنتر

برای ایجاد یک دیتاسنتر ابتدا بایستی با انجام محاسبات خاصی ابعاد محیط موردنیاز مرکز داده و زیر ساخت مرکز داده مشخص شود. این مشخصات با توجه به عوامل زیر مشخص می‌گردد.

– متراژ محیط در حال کنترل ازنظر ابعاد ساختماهای داخل سایت

– مقدار تجهیزات و کاربرانی که از طریق دیتاسنتر کنترل و راهبری می‌شوند.

جهت تعیین ابعاد محیط یک اتاق مرکز داده باید ابعاد اتاق‌های ER ,TR  هم‌زمان محاسبه نمود. بهتر است که این دو اتاق در کنار یکدیگر ولی با رعایت اصول ایمنی و جلوگیری از نفوذ نویزهای پراکنده قرار گیرند. محیط استانداردشده یک مرکز داده  شامل تمامی تجهیزات و محیط‌های موردنیاز یک اتاق مرکز داده است و باید برای آن این موارد را در نظر گرفت. اتاق یو پی اس  ،تهویه هوا ، قفسه‌ها  ، کف‌های دسترسی ، اتاق برق ، اتاق کار و غیره ..)است.

متخصصین شرکت تک دیتا با در نظر گرفتن امکانات شما و تطبیق آن با نیازهای شما می‌توانند یک طراحی دقیق از نحوه قرارگیری تجهیزات و راه‌اندازی دستگاه‌های شبکه‌ای و نرم‌افزاری و همچنین ساخت و ایجاد سیستم‌های توزیع قدرت سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌ها و پشتیبان گیری، سیستم‌های تأسیسات و لوله‌کشی‌های کنترل دسترسی فیزیکی و همه موارد دیگر موردنیاز را در بالاترین سطح کیفی جهت ایجاد زیر ساخت مرکز داده به انجام برسانند.

تک دیتا جهت پیاده‌سازی مراکز داده اقداماتی را صورت می‌دهد که همگی با بالاترین کیفیت انجام می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به طراحی اولیه پلتفرم و تهیه نقشه‌های فنی، همچنین طراحی نقشه قرارگیری بخش‌های سخت‌افزاری ازجمله کامپیوترها، سرورها، استوریج ها، تجهیزات برقی و UPS و ژنراتور اشاره کرد. همچنین با آماده‌سازی مستندات و برآورد هزینه‌های دقیق نسبت به سفارش و خرید و حمل آن‌ها اقدام و سپس از مدیریت نیروها و تجهیزات و نحوه انجام کارها نسبت به راه‌اندازی و شروع کار اقدام می‌کنند.

خدمات قابل ارائه در این حوزه و در بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده زیر ساخت مرکز داده ، به شرح زیر می‌باشند:

تهیه لیست اقلام موردنیاز اتاق سرور و دیتاسنتر

طراحی تفصیلی شبکه برق دیتاسنتر

مشاوره درزمینهٔ انتخاب تجهیزات موردنیاز

طراحی مفهومی و برآورد قیمت اولیه

تهیه مستندات و نقشه‌های موردنیاز زیر ساخت مرکز داده

مشاوره درزمینهٔ بررسی وضعیت موجود شبکه باهدف افزایش سطح استاندارد

اصلاح معماری قدیمی‌ مراکز داده و دیتاسنتر به معماری نوین

مشاوره جهت بهینه‌سازی دیتاسنتر و اتاق‌ سرور جهت افزایش بهره‌وری انرژی

شبیه‌سازی بخش‌های مختلف (ازجمله سیستم سرمایش و سیستم برق)

ارائه نقشه‌های اجرایی موردنیاز

طراحی و اجرای شبکه مانیتورینگ، کنترل و فرمان مراکز داده و دیتاسنتر

اجرای کامل زیرساخت دیتاسنتر و اتاق سرور

طراحی ، اجرا و نظارت بر عملیات زیر ساخت مرکز داده

نظارت بر تست و تحویل سیستم‌های زیر ساخت مرکز داده

پشتیبانی از سیستم‌های زیرساختی دیتاسنتر

مدیریت مرکز عملیات شبکه NOC و دیتاسنتر

ایمن‌سازی مراکز داده و دیتاسنتر در تمامی لایه‌ها

برآورد قیمت تجهیزات و بودجه موردنیاز پروژه

1/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

7 نکته اصلی که هنگام انتخاب دیتا سنتر باید در نظر بگیرید

vahid fatehi

طراحی دیتاسنتر اتاق سرور | نیازها و اقدامات

vahid fatehi

زلزله و مقاومت دیتاسنتر در برابر زلزله

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

پنج + 9 =