6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
شبکه

تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر چیست؟

تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر

تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر

محاسبات ابری یکی از بهترین راه ها برای به حداکثر رساندن سود دیتاسنتر است. در اینجا تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر را بیشتر می شناسیم. سرویس ابری یک منبع ارزشمند برای نگهداری یک دیتاسنتر و تقویت ابتکار عمل آن است. این موضوع به همراه سود مالی حاصل از آن بسیاری از شرکت ها را ترغیب نموده که در که مدیریت دیتاسنتر از محاسبات ابری بهره گیرند.

محاسبات ابری و کارایی دیتاسنتر

محاسبات ابری باعث ساده شدن و ساده سازی عملیات می شود. ادغام و مالکیت به عنوان مثال می تواند بخش بندی پیکره سیستم IT شود که باعث ناکارآمدی سیستم می شود.
هنگام ادغام سیستم های محاسبات مجازی در عملیات دیتاسنتر ، باید اطمینان حاصل شود که راهکارهای مبتنی بر ابر (cloud) توسط یک ارائه دهنده خدمات معتبر مدیریت شود. بر اساس نظر Data versify انجام این کار ، کارایی و نهایت تاثیرگزاری را گارانتی می کند. نظارت فعال بر هر دو سیستم نیز به همان اندازه مهم خواهد بود.

چیزهایی که ابر (cloud) را از دیتاسنتر مجزا می کند

تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر یکی از مسائل مورد اختلاف است. بین این دو تفاوتی وجود دارد که بسیاری از آن غافل هستند.  بسیاری از افراد از اصطلاح فضای ابری و دیتاسنتر به صورت جایگزین هم استفاده می کنند و دلیلشان هم این است که هر دوی این فضا جهت ذخیره سازی اطلاعات به کار برده می شود.

اما تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر این است که فضای ابری  مجموعه ای از کامپیوترهای به هم متصل است که طراحی شده اند تا به عنوان یک اکوسیستم واحد فعالیت کنند. فضاهای ابری ایجاد شده اند تا یک یا چند سرویس مختلف را (اعم از فضای ذخیره سازی، ارسال و دریافت داده و امکان استفاده از نرم افزارهای مختلف) عرضه کنند، تا کاربرانی مثل ما و شما بتوانند از راه دور از این سرویس ها استفاده نمایند.

در سیستم ذخیره سازی فضای ابری  دسترسی به داده ها در هر زمان و مکان امکان پذیر است.

از سوی دیگر دیتاسنتر در واقع یک فضای فیزیکی شامل سرورهای مختلف است که در یک مکان خاص قرارگرفته است و ذخیره اطلاعات در همان شبکه محلی و داخلی دیتاسنتر ذخیره می شود. دیتاسنتر بسته به نوع کاربردی که برای آن تعریف شده است، می‌تواند به عنوان یک مرکز پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند.

ذخیره سازی متصل به شبکه یا ( Nas) دستگاهی است که به صورت اشتراکی در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از کلیت دیتاسنتر می باشد.
به زبان ساده تفاوت اصلی بین یک سیستم ابری یا Cloud و یک دیتاسنتر Data center  این است که ابرفرمی از رایانش است که داده را روی اینترنت و به صورت آنلاین ذخیره می کند درحالیکه یک دیتا سنتر مجموعه ای از سخت افزارها است که داده ها را به صورت محلی ذخیره می کند .
با اینکه دو نوع سیستم برای ذخیره سازی استفاده می شود اما دیتاسنتر به عنوان یک ذخیره ساز فیزیکی یاد می شود.
این در حالی است که سرویس دهندگان ذخیره ابری, دیتاسنترهای مختلفی را برای میزبانی سرویس های استفاده می کنند . این سرویس دهندگان در واقع چندین دیتاسنتر را در چندین نقطه جغرافیایی بکار می گیرند تا در دسترس بودن داده را برای کاربران مختلف و از نقاط مختلف تضمین کنند و خطراز دست رفتن داده ها را به کمترین حد ممکن برسانند .

خدمات محاسباتی ابری اغلب توسط شرکت های واسط ارائه می گردد که نقش آن ها به طور معمول بروزرسانی و نگهداری از سیستم ها می باشد در حالی که دیتاسنترها اغلب توسط کارشناسان IT مقیم در دیتاسنتر مدیریت و نگهداری می شود.
حتی اگر داده بتواند به عنوان یک واحد فیزیکی ذخیره گردد به وسیله هر دو سیستم محاسبات ، این فقط دیتاسنتر است که می تواند از سرورهای ذخیره و سخت افزار و سایر تجهیزات استفاده نماید. در بیشتر موارد این وندورها دارای دیتاسنترهای متعددی هستند که به منظور حفاظت و در دسترس بودن داده ها در هنگام قطع برق وجود دارد.

4.6/5 - (17 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

فضای ابری cloud یا مرکزداده | آیا فضای ابری جایگزین مرکز داده می شود؟

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

یک × 4 =