10.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

جلوگیری از زلزله توسط خطوط فیبرنوری انتقال دهنده اینترنت

اگر تا الان فکر میکردید که خطوط فیبرنوری فقط برای اینترنت مورد استفاده قرار میگیرفت سخت در اشتباه بودید با تک دیتا همراه باشید تا نقش فیبر نوری برای جلوگیری از زلزله را برای شما توضیح دهیم .

پیش‌بینی زلزله مستلزم در اختیار داشتن سابقه لرزش‌های رخ داده در هر منطقه‌ای است تا با تحلیل این داده‌ها بتوان زمان تقریبی زلزله را مشخص کرد. در حال حاضر استفاده از دستگاه‌های لرزه نگار در بسیاری از مناطق جهان مرسوم است اما این دستگاه‌ها بسیار هزینه‌بر هستند و در ضمن برد کوتاهی هم دارند. اما روشی جدید و کم‌هزینه‌ای هم برای تشخیص زلزله وجود دارد، استفاده از خطوط فیبر نوری حامل اینترنت به عنوان شبکه هشدار زلزله!

 به تازگی محققان دانشگاه استنفورد تکنولوژی را توسعه داده‌اند که از طریق خطوط فیبر نوری، میزان و جهت لرزش‌ها را تشخیص داده و درجه‌ی جدی بودن تهدید را هم مشخص می‌کند.

اگرچه این تکنولوژی آن‌چنان هم جدید نیست اما تا پیش از این نیاز بود که سنسورهای موجود علاوه بر تماس با زمین به وسیله‌ی سیمان در زمین محکم شوند. اما در روش جدید به هیچ عنوان نیازی به انجام چنین کارهایی نیست به همین دلیل تکنولوژی جدید بسیار کم هزینه‌تر و راحت‌تر از سایر روش‌ها است.

اما استفاده از این روش چالش‌هایی هم دارد. استفاده از این تکنولوژی تنها به بخش‌هایی محدود می‌شود که خطوط اینترنت فیبر نوری موجود باشند بنابراین مناطق روستایی که از خطوط فیبر نوری بهره نمی‌برند یا تعداد این خطوط در آن‌ها بسیار کم است، عملاً ممکن نیست. اما روستاها نباید به هیچ عنوان فراموش شوند زیرا بافت مناطق روستایی بسیار ضعیف‌تر از شهرهاست.

این طور به نظر می‌رسد که تشخیص زلزله از طریق تکنولوژی خطوط فیبر نوری دو برابر دقیق‌تر از زلزله‌نگارها عمل می‌کند و هزینه‌ی بسیار کمتری هم دارد. در ضمن این خطوط فیبر نوری به منظور ارائه اینترنت راه‌اندازی شده‌اند بنابراین هزینه‌ی اضافی چندانی برای راه‌اندازی این تکنولوژی نیاز نیست، در واقع یک تیر و دو نشان!

 

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

چگونه گوشی خودرا با نور شارژ کنیم؟

زاهد

۶ روش تعجب اور برای تولید برق| از اشک چشم تا اتوبان‌های آلمانی!

زاهد

در همه جای کوه بیابان اینترنت داشته باشید;با Soonet اشنا شوید+(ویدیو)

زاهد

نظر شما چیه؟

هفت + دوازده =