13.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
شبکه

تفاوت مک آدرس و آی پی در چیست ؟

تفاوت مک آدرس و آی پی

تفاوت مک آدرس و آی پی

آی پی آدرس چیست ؟


در این مقاله تفاوت مک آدرس و آی پی را بهتر درک می کنید. در یک شبکه‎ای که از پروتکل اینترنت برای ارتباط بین عناصر تشکیل دهنده آن از قبیل کامپیوترها، چاپگرها و دستگاه‎های موبایل استفاده می‎شود، یک برچسب عددی منطقی یا آدرس به هر کدام از این عناصر اختصاص داده می‎شود که آدرس IP یاInternet Protocol نام دارد. آدرس آی‌پی وظیفه شناسایی و موقعیت یابی هر کدام از اجزای تشکیل دهنده یک شبکه را به طور جداگانه در سطح رابط و عملکرد لایه شبکه از مدل OSI را برعهده دارد.
آدرس دهی آی‌پی  بر اساس تعداد بیت‎هایی که برای ذخیره این آدرس استفاده می‎کند به دو نسخه تقسیم بندی می‎شود. یکی (Internet Protocol Version 4 (IPv4 است که از آدرس دهی 32 بیت استفاده می‎کند و اغلب از این نسخه استفاده می‎شود و دیگری (Internet Protocol Version 6 (Ipv6 است که از سیستم آدرس دهی 128 بیت استفاده می‎کند. هر چند آدرس آی‌پی یک سیستم عددی باینری است اما به شکلی ذخیره سازی می‎شود که برای انسان قابل خواندن باشد

ادرس ای پی ها دارای دو نوع داینامیک و استاتیک هستند در گزینه اول شما با هر بار وصل شدن به اینترنت و روشن خاموش کردن روتر خود یک iP جدید به شما اختصاص داده می شود  ولی در گزینه دوم ادرس ای پی ها توسط ادمین شبکه به تمامی کلاینت ها به طور دستی داده می شود .

مک آدرس چیست ؟


مک آدرس در واقع یک شناسه و شماره سخت افزاری است که توسط شرکت سازنده بر روی تجهیزات و محصولات ارایه شده به بازار درج می شود .

آدرس‎های مک در لایه دیتا لینک از مدل OSI کار می‎کنند و در یک سطح پایین‎تر در یک شبکه محلی (LAN) به عنوان شناسه‎های منحصر به فرد برای هر آداپتور خدمت رسانی می‎کنند.

هر آدرس مک از 48 بیت تشکیل شده است که نیمی‎ از آن شامل شماره شناسه سازنده آداپتور و نیم دیگر آن شامل یک شماره سریال منحصر به فرد همراه با هر آداپتور شبکه است که در سخت افزار آداپتور ذخیره می‎شود.

تفاوت بین ای پی آدرس و مک آدرس چیست ؟


Mac Address یک شناسه منحصر به فرد را به رابط سخت افزاری شبکه اختصاص می‎دهد، در حالی که آدرس IP یک شناسه منحصر به فرد به رابط نرم افزاری شبکه اختصاص می‎دهد. علاوه بر این آدرس‎های مک به طور دائمی‎ به آداپتورها اختصاص داده می‎شوند ,و قابل تغییر نیست . در مقابل آدرس‎های ای‎پی هم به صورت استاتیک و هم داینامیک تعیین می‎شوند و با توجه به نیاز شبکه می‎توان آنها را تغییر داد. همچنین آدرس‎های مک زمانی کاربرد پیدا می‎کنند که صحبت بر سر شبکه‎های محلی باشد.

 امید واریم که این مطلب هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد نظرات خود را با ما در دیدگاه ها در میان بگذارید .
5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

سه × یک =