23.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
شبکه

10 نکته مهم در کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه از مواردیست که جزو بخش های اساسی یک دیتاسنتر یا اتاق سرور تلقی می شود. دیتاسنتر و اتاق سرور شما قلب تپنده‌ی سیستم شما و منشأ حیات کسب‌وکار شماست. بدون آن، همه‌چیز متوقف می‌شود. و وقتی مشکلی پیش می‌آید، یعنی همه کارهای سازمان شما با وقفه مواجه می‌گردد و درنتیجه ضررهای زیادی ممکن است نصیب شما گردد. مسائل بی‌شماری می‌توانند یک مرکز داده را گرفتار کند

اما دراین‌بین اگرچه بیشتر مردم متوجه آن نیستند، اما کابل کشی شبکه نامناسب می‌تواند یکی از این موارد باشد.  کابل کشی شبکه صرفاً رد کردن سیم نیست. همین طرز فکر موجب شده است که بسیاری از شرکت‌ها ازاین‌جهت خسارات مادی و غیرمادی سنگینی را پرداخت کنند و درنهایت نیز نتوانند از شبکه خود استفاده درست و بهینه را داشته باشند. با برنامه‌ریزی آسان و پیش‌بینی مشکلات، می‌توانید بهره‌وری و قابلیت اطمینان کابل کشی شبکه مرکز داده خود را به حداکثر برسانید.

ما در این مقاله 10 نکته مهم کابل کشی شبکه را برای کمک به شما متذکر شده‌ایم. با استفاده از این نکات، یک مرکز داده قابل‌اطمینان‌تر خواهید داشت و کارکنان شما، کار ساده‌تری برای حفظ و نگهداری آن خواهند داشت.

کابل کشی شبکه

1-دو بار اندازه‌گیری کنید، یک‌بار برش دهید

این کار یک روش قدیمی است، اما نکته مهمی در آن نهفته شده است.

اگر شما کابل‌ها را با دقت اندازه‌گیری نکنید باعث خواهید شد مقدار زیادی کابل هدررفته و یک سطلِ زباله گران‌قیمت برای خود درست کنید.

ممکن است فکر کنید مقداری که در این اتفاق از کابل‌ها هدر می‌رود ناچیز است اما واقعیت این است که در پایان کارمی بنید چه ضرر هنگفتی از عدم توجه به این نکته کرده‌اید.

درحالی‌که به‌راحتی با اندازه‌گیری دقیق و یک‌بار برش می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

کابل کشی شبکه

2-برچسب، برچسب، برچسب

اگر کابل‌های خود را برچسب‌گذاری نمی‌کنید، فقط باعث بیشتر شدن کارهای می‌شوید. هر کابل باید دارای برچسب در هر دو سر باشد، حتی کابل‌های کوتاه و پچ کوردها. همه‌ی کابل‌ها باید در ابتدا و انتهای آن با استفاده از نمراتور، لیبل شیشه‌ای و یا پرینت لیبل شماره‌گذاری گردد تا پیدا کردن یک کابل به‌راحتی انجام پذیرد.

اما واقعاً چرا این موضوع مهم است؟

 تصور کنید که باید یک سری از بخش‌ها را آزمایش کنید و این اتفاق باید به‌سرعت انجام شود. شما چند کابل پچ کورد را با هزار زحمت از محل خود جدا می‌کنید و وقتی زمان اتصال دوباره آن‌ها به مکان‌های قبلی‌شان است، همه‌چیز یادتان رفته و نمی‌دانید که هر کابل کجا می‌رود. شما باکمی صرف وقت برای برچسب‌گذاری روی هر قسمت، از این مشکل جلوگیری کنید.
بهتر است برای برچسب‌گذاری یک استاندارد برچسب‌گذاری برای نودهای شبکه انتخاب کنیم. حتی میشه این برچسب رو به‌صورت بارکد چاپ و روی نودهای شبکه ساختمان لیبل کرد.

کابل کشی شبکه

3- در اتصالات کابل‌ها کم‌کاری نکنید

ارزان خریداری نکنید و صرفاً به خاطر اینکه جنسی ارزان است از آن استفاده نکنید. اگر کابل‌هایی دارید که در صورت جابجایی، ممکن است سوکت های آن از بین برود، باید مجدداً آن‌ها را دوباره سوکت بزنید.   ممکن است فکر کنید با هزینه کمتر در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی می‌کنید. اما واقعیت این است که در پایان شما به دردسر بیشتری می‌افتید.

کابل کشی شبکه

4-از تست کابل‌ها غافل نشوید

بعد از راه‌اندازی و نصب کابل‌ها آن‌ها را تست کنید. تست کابل شبکه باعث می‌شود که از لینک‌های کابل کشی شبکه نصب‌شده اطمینان پیدا کنید و توانایی انتقال مطلوب و بی‌نقص داده توسط کابل‌ها را مورد آزمایش قرار دهید. برای داشتن یک شبکه پایدار و بدون عیب در ابتدا لازم است که زیرساخت‌ها به‌درستی اجرا شوند تا بقیه تجهیزات در شبکه بتوانند به‌خوبی عمل کنند.

اگر بعد از تست، کابلی 100 درصد را پاس نکرد بهتر است دوباره امتحان کنید، اگر بعد از چند بار تلاش هم اتفاقی رخ نداد، آن کابل را به سطل زباله بیندازید و کابل جدید نصب کنید. همچنین باید مطمئن باشید که از یک تستر باکیفیت برای کابل‌های خود استفاده می‌کنید و دقیقاً نحوه استفاده از آن را می‌دانید.  این مرحله‌ی ساده می‌تواند در پایان از کارهای اضافی زیادی جلوگیری کند.

کابل کشی شبکه

5- کابل‌های پچ کورد را کوتاه نگه‌دارید

سرورهای قرارگرفته شده در هر رک فاصله‌ای کمتر از یک متر باهم دارند. پس بهتر از پچ کوردهای زیر سه متر برای اتصال آن‌ها استفاده کنید زیرا استفاده از پچ کوردهای طولانی دردسر بیشتری دارد. البته دراین‌بین اگر نیاز به برقراری اتصال طولانی‌تری بین سرورها داشتید نیازمند استفاده از پچ کوردهای طولانی هستید.

کابل کشی شبکه

6-کد رنگ

شاید به نظر کار طاقت‌فرسایی بیاید و بیشتر از حد انتظار به نظر برسد اما بهتر است در اتصال کابل‌ها از هر رنگ کابل، جهت یک هدف استفاده کنید. بهتر است رنگ کابل‌ها به‌طور تصادفی انتخاب نشود و هر رنگ یک هدفی در کابل کشی شبکه شما داشته باشد. مثلاً همه‌ی کابل‌های سرورها را آبی‌رنگ انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود دسترسی به کابل‌ها و عیب‌یابی آن‌ها آسان‌تر شود. همچنین این جلوه‌ی زیبایی به دیتاسنتر شما می‌دهد و در زیبایی محیط کار شما تأثیر چشمگیری دارد.

کابل کشی شبکه

7- کانال‌های ارتباطی را بزرگ‌تر انتخاب کنید

اندازه‌ی کانال‌های ارتباطی مانند لوله‌ها، ترانک ها و … را فقط برای اکنون خریداری نکنید و سعی کنید با یک آینده‌نگری آن‌ها را در اندازه‌های بزرگ‌تری استفاده کنید که در آینده مجبور به تخریب و بازسازی دوباره نشوید. شما نمی‌توانید تعیین کنید که در آینده ممکن است چه میزان کابل دیگری نیاز باشد از این مجراها عبور کند پس بهتر است بزرگ‌تر انتخاب کنید و برای آینده برنامه‌ریزی خود را قرار دهید.

8-طراحی خود را با کابل کشی شبکه سازگار کنید

وقتی در حال نقشه‌کشی برای ساخت بخش‌های مختلف مرکز داده و قرارگیری رک‌ها هستید همیشه روشی کابل دوستانه را انتخاب کنید. شاید این جمله کمی مضحک به نظر برسد اما واقعاً تأثیر بسزایی در عملکرد کلی سیستم شما دارد. یک رک را در محلی قرار ندهید که کابل کشی شبکه آن غیرممکن یا سخت باشد زیرا در این صورت یا کابل‌های شما باید از کف رد شود یا رو هوا آویزان باد بخورد.

البته گاهی این امر اجتناب‌ناپذیر است ولی در این موارد هم با جاگیری اشتباه شما هزینه بیشتر و وقت بیشتری را تلف می‌کنید. با دقت برنامه‌ریزی کنید و با ذهنی آینده‌نگر سعی در کابل کشی شبکه بهینه‌تر داشته باشید.

کابل کشی شبکه

9-خطوط کابل شبکه و کابل برق را جدا کنید

کابل شبکه و کابل برق را باهم اجرا نکنید.  ممکن است فکر کنید نگرانی زیاد از حدی داریم اما واقعیت این است که کابل‌های برق می‌توانند به سیگنال‌های ارتباطی ورود پیدا کنند و باعث ایجاد تداخل در آن‌ها شوند. اثرات الکترومغناطیسی بر روی کابل کشی شبکه شبکه موجب تلفات و درنتیجه کاهش سرعت انتقال اطلاعات از کابل‌های شبکه می‌شود.

همچنین لازم است بین کابل‌های شبکه و لامپ‌های نصب‌شده از قبیل لامپ‌های نئون، رشته‌ای و… حدود 130 میلی‌متر فاصله باشد. پس مهم است که حتماً میان کابل‌های برق و کابل‌های داده تا حد امکان فاصله لازم را رعایت کنید.

10-کابل‌ها را خنک نگه‌دارید

ممکن است فکر کنید که در یک دیتاسنتر یا اتاق سرور، فقط نیاز است که سرورها خنک باشند – اما این‌یک فرض اشتباه است. کابل‌ها برای انتقال داده تا یک‌فاصله‌ی معنی یک مقدار گرما تولید می‌کند که با بالا رفتن این متراژ گرمای تولیدی نیز بالاتر می‌رود. وقتی کابلی فراتر از حد خود طولانی شود مقاومت بالاتر رفته و گرما بیشتر می‌شود.

کابل‌ها نیز می‌تواند گرم شوند و اگر تعداد زیادی کابل را مورداستفاده قرارداده اید، دمای اضافی آن‌ها نیز می‌تواند به دمای بقیه تجهیزات اضافه شود. مرکز داده خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که سرما به‌طور کافی در کل سیستم پخش شود و هم کابل شبکه شما همچنان خنک شود و هم رک‌ها، سرورها و تجهیزات دیگر.

انواع کابل کشی ساخت یافته با متخصصین شرکت تک دیتا

5/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

کابل شبکه چیست – انواع کابل شبکه و تفاوت‌های کابل‌ها چیست؟

زاهد

تست فلوک کابل شبکه

vahid fatehi

کابل کشی ساخت یافته چیست؟ | کابل کشی شبکه

زاهد

نظر شما چیه؟

2 × 5 =