12.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

مانیتورینگ دما در اتاق سرور

مانیتورینگ دما

مانیتورینگ دما در اتاق سرور


یکی از پر ریسک ترین بخش های طراحی اتاق سرور بخش  تهویه است.این بخش اهمیت ویژه ای در ساختار کلی یک اتاق سرور دارد. گرمای موجود در اتاق سرور ممکن است به دستگاه ها آسیب برساند پس باید روشی را برای بهینه سازی این تهویه مورد استفاده قرار داد و با استفاده از مانیتورینگ دما از میزان دمای اتاق سرور آگاه شد.
ممکن است به خاطر داغ شدن زیاد دستگاه ها، در اتاق سرورتان باعث بوجود آمدن یک یا چند نقطه داغ شده باشد.مکانی که هوای گرم خروجی از سرورها به ورودی سرور دیگر داخل شود. در این صورت هوای خروجی از یک سرور می تواند بیشتر از دمای توصیه شده توسط سازنده آن سرور باشد. البته باید در نظر داشت مانیتورینگ دما در یک محل خاص به منظور تشخیص خرابیِ سیستم تهویه اهمیت فراوانی دارد.

ممکن است تهویه دچار مشکل گردد، پس اگر شما می خواهید که خرابی سیستم تهویه را تشخیص دهید، باید بر روی سیستم تهویه نظارت داشته باشید. یکی از اهداف مانیتورینگ دما در اتاق سرور، نظارت بر سالم بودن سیستم های تهویه می باشد.
برای عملکرد درست، حتی کوچکترین اتاق سرور نیز سلامتیِ سیستم‌های تهویه از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد.
از کار افتادن سیستم تهویه و یا فراموشی در روشن کردن مجدد آن بعد از انجام کارهای تخصصی در اتاق شبکه، می تواند بسیار جدی و پرهزینه باشد. هر سروری که تحت چنین شرایطی کار کند ممکن است عمر کوتاهی داشته باشد و قطعات الکترونیکیِ آن زودتر مستهلک و خراب شوند.

اکثر سیستم‌های تهویه نصب شده در اتاق سرور دارای خروجی‌های اتصال خشک (Dry contact) هستند که نشان دهنده وضعیت کاریِ سیستم می باشند. یک اتصال خشک در واقع مدار ساده ای است که جریان می تواند از آن عبور کند. اتصال خشک می تواند دو وضعیت را نشان دهد: وضعیت عادی و وضعیت هشدار.

اکثر دیتاسنترها و اتاق‌های سرور دارای یک سیستم اصلی تهویه، یک سیستم تهویه پشتیبان (backup) و یک سیستم تهویه سوم می‌باشند. نظارت بر هر یک از سیستم‌های تهویه بدین مفهوم است که شما می توانید به تدریج تعداد هشدارهایتان را افزایش دهید.
خرابی سیستم تهویه اولیه نگران کننده است اما اگر سیستم تهویه پشتیبان به خوبی کار کند، مشکل خاصی رخ نخواهد داد. در صورتیکه سیستم پشتیبان نیز از کار بیافتد وضعیت مشکل داری بوجود خواهد آورد.

مسئله اصلی در مانیتورینگ دما در یک اتاق سرور، دانستن دقیق محل نصب سنسورها می باشد. حتی در یک اتاق سرورکوچک بدون رک و بدون راهروهای سرد/گرم نیز دما ثابت نیست. دما در محل ورودی تهویه می تواند بسیار سردتر از هوای خروجیِ سرورها باشد. در اتاق های بزرگ سرور که دارای راهروهای سرد/گرم هستند، نصب تنها یک سنسور کاملاً غیرمنطقی می باشد. در نتیجه شما نیازمند نظارت دما در مکان‌های متفاوت می‌باشید و این مکان‌ها باید تا حد امکان به سرورها نزدیک باشد.

بسیاری از سرورهای به روز کنونی، این قابلیت را دارند که دمای مادربُرد خود را مورد سنجش قراردهد تا هنگامی که دما به سطح هشدار دهنده‌ای رسید، خود را خاموش نمایند.
فهمیدن این موضوع که سرورهای شما خودکار خاموش شده نیاز به بکارگیری سیستم های مانیتورینگ پیشرفته و حصول اطمینان از وجود سیستم های تهویه پشتیبان دارد.

توصیه ها:

نیازمندی‌های خود را در ابتدا مشخص نمایید و به صورت دقیق تعریف کنید که انتظار شما از سیستم مانیتورینگ چه می باشد.

اگر تجهیزات شما دارای امکان خاموش شدن اتوماتیک (بر اثر گرم شدن زیاد مادربرد) می باشد، از فعال بودن این گزینه اطمینان حاصل نمایید.

اطلاعات مربوط به سیستم مانیتورینگ شبکه خود را بخوانید و سنجش های بدست آمده را برای دانستنِ روند تغییرات دما در مکان های مختلف اتاق سرور یا دیتا سنتر بررسی نمایید. این کار خصوصاً هنگامی که چیدمان جدیدی در اتاق سرور صورت می‌پذیرد می‌تواند برای یافتن مکان نقاط داغ مفید باشد.

اگر شما با گروهی از سرورها مواجه شدید که به خودی خود خاموش می‌شوند، احتمالاً به یک نقطه داغ برخورد نموده اید. در چنین محلی بهتر است سنسور دما نصب نموده و دما را برای مدت زمان خاصی چک نمایید تا ببینید خاموش شدن ها در چه زمانی روی می دهند و آیا این همان زمانی است که شما پیک گرمایی (دمای حداکثری) داشته اید یا نه؟

4.5/5 - (4 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

طراحی سیستم حذف حرارت | زیرساخت‌های پویا برای خواسته های پویا

vahid fatehi

تهویه،کولینگ و خنک سازی اتاق سرور ، راهکارها و اقدامات

vahid fatehi

خنک سازی سرور با قرارگیری مستقیم در مایع

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

2 × 1 =