10.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

10 ابر کامپیوتر سریع جهان را بشناسید

سریع ترین ابر کامپیوتر های جهان

سریع ترین ابر کامپیوتر های جهان


ابر کامپیوتر‌ها می‌توانند در تمامی فعالیت‌های پردازشی سنگین به کار گرفته شوند، از سریع ترین ابر کامپیوتر های جهان می توان در طراحی سازه‌های عظیم مانند هواپیماهای غول‌پیکر جدید گرفته تا مدل‌سازی شرایط آب و هوایی در آینده ، شبیه‌سازی انفجارهای هسته‌ای، ساخت مواد جدید و یافتن علل بیماری‌ها را استفاده کرد. درواقع پتانسیل‌های بالای این ابر کامپیوتر‌ها در کشف داروهای جدید بی‌نظیر است؛

در جدیدترین رده‌بندی سریع ترین ابر کامپیوتر های جهان ۱۰ مورد از سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان یا به عبارتی سوپرکامپیوترهای بزرگ دنیا در آخرین رتبه‌بندی سالانه اعلام شد.  در این مقاله به 10 ابر کامپیوتر برتر جهان اشاره می‌گردد.

ابر کامپیوتر

رتبه 10- ابر کامپیوتر Lassen

 Lassen نسخه غیر طبقه‌بندی‌شده Sierra است ، Sierra یا ATS-2 یک ابررایانه است که برای آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور ساخته‌شده و برای استفاده توسط اداره امنیت ملی هسته‌ای به‌عنوان دومین سیستم پیشرفته فناوری ساخته‌شده است. این سوپرکامپیوتر در درجه اول برای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در انبار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و جهت برقراری امنیت و ایمنی زرادخانه‌های هسته‌ای امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 دستگاه خواهرخوانده sierra  یعنی lassen  نسبت به خواهر و برادرهای خود 18.2 پتافلاپ آهسته‌تر است ، و این سرعت نسبت به حداکثر سرعت آن نسبت به‌اندازه گیری‌های سال گذشته که 15.4 پتافلاپ بوده است پیشرفت قابل‌توجهی است. این سوپرکامپیوتر دارای معماری IBM Power9/NVIDIA V100 GPU هست.

ابر کامپیوتر

رتبه 9 – ابر کامپیوتر SuperMUC-NG

این ابرکامپیوتر در پاییز سال گذشته با شماره هشت در صدر 10 سوپر کامپیوتر برتر جهان و سریع ترین ابر کامپیوتر ها قرار گرفت. این مرکز ابر کامپیوتر Leibniz در آلمان توسط شرکت Lenovo ساخته‌شده است و متشکل از پردازنده‌های Intel Platinum Xeon و Omni-Path است. این مرکز داده قدرتمندترین ابررایانه‌ای است که فقط توسط پردازنده‌های سری x86 کار می‌کند و می‌تواند قدرتی تا 19.5  پتافلاپز را ارائه کند.

ابر کامپیوتر

رتبه 8 – ابر کامپیوتر ABCI

این ابر رایانه ساخت موسسه ملی پیشرفته علوم و فنون صنعتی در ژاپن ، AI Bridge Bridging Cloud Infrastrast )ABCI) از رتبه هفت به رتبه هشت سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان در سال جدید افت کرده است. درعین‌حال این ابرکامپیوتر با میزان قابل‌توجهی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط شرکت Fujitsu با استفاده از سرورهای Primergy CX2550 مجهز به پردازنده‌های Xeon Gold و پردازشگرهای گرافیکی Nvidia Tesla V100 ساخته‌شده است. این دستگاه از قدرت 19.9 پتا فلاپس و راندمان انرژی 12.05 گیگا فلاپ بر وات برخوردار است.

Trinity

رتبه 7- Trinity

ابر کامپیوتر Trinity که توسط آزمایشگاه ملی لس آلاموس (به انگلیسی: Los Alamos National Laboratory) راه‌اندازی شده با قدرت 20.2 فلاپس یکی از قدرتمندترین ابر کامپیوتر هاست  و جایگاه هفتم از لیست ده تای برتر سریع ترین ابر کامپیوتر ها را به خود اختصاص داده است. این نیروگاه از پردازنده های Intel Xeon و Xeon Phi استفاده می کند و در آزمایشگاه ملی  لس آلاموس وزارت انرژی ایالات متحده قرار دارد. نخستین بمب اتمی جهان به سرپرستی دکتر رابرت اوپنهایمر در این آزمایشگاه طی پروژه‌ی منهتن ساخته شد. راندمان قدرت این ابر کامپیوتر 3.678 گیگا فلاپ بر وات است.

ابر کامپیوتر

رتبه 6- Piz Daint

Piz Daint یک ابر کامپیوتر در مرکز ملی ابر کامپیوتر سوئیس است که به نام کوه Piz Daint  در آلپ سوئیس نامگذاری شده است. در پایان سال 2016 ، عملکرد محاسباتی Piz Daint سه برابر شد تا به 25 پتافلاپ نیز رسید.  بنابراین به سومین ابر رایانه قدرتمند جهان تبدیل شد. از سال 2018 Piz Daint پس از زیرساخت های AI AI Bridging Cloud در رتبه بندی جهانی در رتبه ششم قرار دارد.
این ابررایانه با CPU های Intel Xeon و پردازنده های NVIDIA Tesla P100 و عملکرد 21.2 پتافلاپس قدرتمندترین سیستم در اروپا است.  یک سیستم Cray XC50 که در مرکز ملی سوپر کامپیوتر سوئیسی (CSCS) در لوگانو سوئیس نصب شده است.

سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان

رتبه 5- ابر کامپیوتر Frontera

Frontera تنها ابر کامپیوتر جدید در میان 10 کشور برتر است و رتبه آن  خیلی سریع تا پنج سریع ترین ابر کامپیوتر های جهان نیز صعود کرده است. تکنولوژی این سوپرکامپیوتر توسط Dell C6420 ساخته شده است که از پردازنده های Intel Xeon Platinum 8280 قدرت گرفته شده است و در مرکز محاسبات پیشرفته تگزاس در دانشگاه تگزاس ، نصب شده است. عملکرد این ابر کامپیوتر 23.5 petaFLOPS on High Performance Linpack  یا 23.5 پتافلاپس در بالاترین حد می باشد.

سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان

رتبه 4- ابر کامپیوتر Tianhe-2A یا راه شیری

ابر کامپیوتر Tianhe-2A که توسط دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین توسعه یافته و در مرکز ملی ابر رایانه در گوانگژو چین مستقر شده است ، رتبه خود را تا 4 رسانده است و این عملکرد را طی سالیان مختلف حفظ کرده است .این سوپر کامپیوتر از پردازنده های Intel Xeon E5-2692v2 و Matrix-2000 با تعداد هسته ی نزدیک به 5 میلیون عدد استفاده می کند. حداکثر عملکرد آن نیز 61.4 پتافلاپس (همانند گذشته) است و راندمان توان آن 3.325 گیگا فلاپ در هر وات است.

سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان

رتبه 3- Sunway TaihuLight

سوپر کامپیوتر Sunway دو سال را در رتبه شماره 1 گذراند ، اما به شدت در حال افت بوده است ، رتبه بندی شماره 2 در ماه ژوئن و اکنون رتبه آن شماره 3 است. این ابر رایانه در مرکز ملی ابر کامپیوتر چین در Wuxi نصب شده است و عملکرد آن در بالاترین میزان کارکرد 93.0 پتافلاپس است. این ابر کامپیوتر با 40.960 پردازنده Sunway 26010 که هر کدام 260 هسته دارند و با راندمان توان 6.051 gigaflops / watt توانسته عملکردی خارق العاده را از خود برجای گذارد.

سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان

رتبه2- sierra

سیرا که توسط IBM برای آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا ساخته شده است در رتبه دو سریع ترین ابر کامپیوتر های دنیا قرار دارد. این ابرکامپیوتر دارای 1،572،480 هسته است که توسط پردازنده های IBM Power9 تهیه شده و توسط شتاب دهنده های Nvidia Volta GV100 تقویت شده است . عملکرد آن از شش ماه قبل در 94.6 پتالفاپس بدون تغییر مانده است.

سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان

رتبه 1- Summit

Summit سومین بار است که خود را در صدر لیست سریع ترین ابر کامپیوتر قرارداده است و هر بار عملکرد خود را بین رتبه بندی ها بهبود می بخشد. قدرتمندترین ابررایانه دنیا که ۲۰۰ میلیون میلیارد دلار قیمت دارد توسط شرکت IBM و با مشارکت انویدیا به سفارش لابراتوار ملی Oak Ridge متعلق به وزارت انرژی آمریکا ساخته شده است.

قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان  ۴۶۰۸ سرور، ۹۲۱۶ چیپ پردازنده و ۲۷۶۴۸ پردازنده گرافیکی دارد و وزنش به ۳۴۰ تن می رسد. این ابر رایانه با  2،282،544 هسته IBM Power9 و 2.090.880 هسته Nvidia Volta GV100 ساخته شده است. Summit دارای عملکرد ی با187.66 پتافلاپس بوده و بازده توان 11324 وات بر گیگافلاپس می باشد.

منبع: networkworld.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظر شما چیه؟

15 − 14 =