22.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۰
مجله تک دیتا
شبکه

تفاوت زیرساخت فناوری اطلاعات و زیر ساخت شبکه چیست؟

زیرساخت شبکه بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات یک سازمان است. در حالی که زیرساخت فناوری اطلاعات یا IT برای تداوم کسب و کار یک شرکت حیاتی است، زیرساخت شبکه برای موفقیت کل زیرساخت فناوری اطلاعات بسیار مهم است. زیرساخت فناوری اطلاعات یک شرکت شامل تمام اجزایی است که IT  شرکت را فعال می کند که شامل راه حل های عملیات های تجاری داخلی و کسب و کار خارجی می شود.

Infrastructure
زیر ساخت فناوری اطلاعات یا IT

 به صورت استاندارد، زیر ساخت IT یا فناوری اطلاعات شامل مولفه های زیر می باشد:

سخت افزار: مانند سرورها، کامپیوترها، سوئیچ ها، هاب، روتر ها و دیتاسنترها
برنامه های کاربردی نرم افزاری:  مانند نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)و برنامه های مدیریت داده
شبکه:  شامل توانمندسازی شبکه، فایروال و امنیت ، اتصال به اینترنت. این جزء به عنوان زیرساخت شبکه شناخته می شود.
منابع انسانی:  مانند توسعه دهندگان، آزمایش کنندگان نرم افزار، تحلیلگران کسب و کار، منابع انسانی، متخصصین مستندات نرم افزاری، متخصصین IT، پشتیبانی و طراحان گرافیک و UI

زیرساخت شبکه

زیرساخت شبکه یک شرکت شامل تمام مولفه هایی است که ارتباطات شبکه ای، عملیات و مدیریت و اتصال  یک شبکه داخل سازمانی را پوشش می دهد.  زیرساخت شبکه مسئول نگهداری دوطرفه اتصالات داخلی و خارجی به سیستم های داخلی و خارجی است. به عنوان مثال، هنگامی که یک سیستم خارجی در تلاش برای دستیابی به یک شاخه از محصول با کمک یک APIاست تا به یک ویژگی محصول دسترسی پیدا کند، مسئولیت زیرساخت شبکه است تا اطمینان حاصل شود که این اتصال به صورت مطمئن انجام می شود. همچنین ارتباط بین سطوح معماری تجهیزات شبکه را حفظ می کند.

به طور استاندارد، زیرساخت شبکه از مولفه های زیر تشکیل شده است:
سخت افزار شبکه که شامل روترها، سوئیچ ها، کارت های شبکه با روترهای بی سیم، کابل ها است.
نرم افزار شبکه ای مانند سیستم عامل ها، مدیریت وعملیات شبکه، برنامه های امنیتی شبکه و فایروال
خدمات شبکه مانند آدرس دهی IP ، DSL، ماهواره، خط T-1 و پروتکل های بی سیم

بنابراین، زیرساخت های شبکه بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات است، اما هر دو برای موفقیت در پیاده سازی IT و عملکرد آن بسیار مهم و حیاتی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

3 + دوازده =