14.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
شبکه

10 تا از بزرگترین دیتاسنترها در جهان را بشناسید

بزرگترین دیتاسنترها

با رسیدن کاربران اینترنت به بیش از چهار میلیارد نفر در سال 2017، نیاز به ذخیره‌سازی داده‌ها و پردازش داده‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. با پیشرفت سریع تکنولوژی، طی دهه گذشته مراکز داده و دیتاسنترها به اندازه شهرهای کوچک رشد کرده اند. در این مقاله تصمیم گرفتیم ده تا از بزرگترین دیتاسنترها در جهان را نشان می دهیم.


10-دیتاسنتر تولیپ-هندوستان (Tulip Data Centre)

Tulip-Data-Centre

دیتا سنتر-مرکز داده Tulip طراحی و ساخت شده توسط شرکت تولیپ درشهر بنکلور در مرکز استان کارناتاکا، یکی از خوش آب و هواترین و سرسبزترین شهرهای هندوستان قرار دارد. این دیتاسنتر، بزرگ‌ترین دیتاسنتر – مرکز داده کشورهندوستان است. این دیتاسنتر در فضایی بالغ بر 90 هزار مترمربع دارای 12000 رک که هر یک توان مصرفی 100 مگاوات را دارند. این دیتاسنتر در سال 2012 شروع به کارکرد و در آن زمان سومین دیتاسنتر بزرگ دنیا بود. این دیتاسنتر با مشارکت شرکت IBM در چهار برج ساخته و طراحی‌شده است.

9-دیتاسنتر مرکز تکنولوژی لیک ساید آمریکا (Lakeside Technology Centre)

مرکز لیک ساید تکنولوژی در الینوی شیکاگو در ساختمانی بالغ بر 100 هزار مترمربع واقع شده است. هدف از ساخت این دیتاسنتر به‌عنوان یک سوپروایزر چاپ برای کاتالوگ‌های شرکت  Sears Catalogue and Yellow Pages بوده است. این مرکز توسط شرکت‌های چندگانه، از جمله IBM، فیس بوک و CenturyLink استفاده می‌شود. طبق گفته Rack Solutions، این محل دارای سیستم‌های پیشرفته با 53 ژنراتور پشتیبان برای به حداقل رساندن هر نوع قطعی برق است.

8- دیتاسنتر دوپونت فابروس (DuPont Fabros Technology)

دیتاسنتر دوپونت فابروس در ویرجینیا در شهر اشبورن نیز جزو یکی از بزرگترین دیتاسنترها می باشد. این دیتاسنتر مشتمل بر هفت ساختمان مجزا در فضایی به مساحت بالغ بر 200 هزار مترمربع مشغول خدمات‌دهی به کاربران است.
طبق گفته Computer World UK، این تسهیلات 160 هکتار است، با ظرفیت بیش از 10،500 سرور که با حداکثر بار 208 مگاوات کار می‌کند.  در ماه ژوئن 2017، اپراتور مرکز داده Digital Realty Trust برنامه‌ای برای خرید DuPont Fabros Technology را با مجموع 7.6 میلیارد دلار اعلام کرده است.

دیتاسنتر سوییچ سوپرنپ در لاس وگاس نوادا مستقر است و فضایی بالغ بر 350 هزار مترمربع را پوشش می‌دهد و سیستم فیبر نوری را برای بالغ‌بر 50 میلیون مشتری خدمات‌دهی می‌کند. زیرساخت مورد نیاز برای میزبانی یکی از بزرگ‌ترین مراکز داده در جهان در ابتدا در لاس وگاس (صدها مایل از مراکز تکنولوژی دیگر) با محاسبه غول Enron نصب شده است.
به گفته روزنامه وال استریت،  اغلب مردم فکر می‌کردند که این کار صرفاً برای افزایش ظرفیت است. در حقیقت، همه آن‌ها بخشی از برنامه انرون بودند که اساساً اینترنت «را از طریق فروش پهنای باند به سایر شرکت‌ها، پتروشیمی، نفت و گاز مبادله می‌کردند. هنگامی که شرکت انرون ورشکسته شد، Rob Roy، بنیانگذار SUPERNAP، زیرساخت فیبر نوری را مورد بررسی قرارداد. در حال حاضر، این کارخانه در حال برداشتن گام‌هایی در جهت تبدیل انرژی خورشیدی به‌عنوان منبع مکمل تجدید پذیر برای این دیتاسنتر است.

6- دیتاسنتر بین‌المللی رنج چین (Range International)

این دیتاسنتر در شهر لانگ فنگ چین مستقرشده است و جزو یکی از بزرگترین دیتاسنترها ی جهان است و فضایی برابر 110 زمین فوتبال را پوشش می‌دهد، این فضای بالای 600 هزار مترمربعی با فضای پنتاگون ایالات‌متحده برابری می‌کند.دیتاسنتر Range برای پاسخگویی به نیازهای روبه رشد بخش فناوری چین طراحی شده. منابع مالی این دیتاسنتر توسط صندوق‌های دولتی و خصوصی تأمین‌شده و طراحی، ساخت و نظارت آن توسط شرکت IBM صورت گرفته است. میزان برق مصرفی  این مرکز داده عظیم، 150 مگاوات است. بر اساس گزارش فاینشنال تایمز 20 درصد تولید ناخالص داخلی لانگ فنگ توسط این دیتاسنتر و از طریق پردازش داده‌ها به دست می‌آید.

5-دیتاسنتر کولوس نروژ (Kolos Data Centre, Norway)

یکی از بزرگترین دیتاسنترها در اروپا در یک روستای کوچک در نروژ واقع‌شده است. مرکز داده Kolos در سه‌ماهه چهارم سال 2018، در فضایی بالغ‌بر 650 هزار مترمربع در چهار طبقه ساخته‌شده است و به‌عنوان یک مرکز داده با مقیاس بالاست. این دیتاسنتر بر اساس برآوردها تا سال 2027 تا 1000 مگاوات برق مصرف می‌کند.نکته جالب درباره این دیتاسنتر این است که این دیتاسنتر به‌صورت 100 درصد از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده و از زیرساخت‌های برق‌آبی نروژ بهره می‌برد.

4-دیتاسنتر هاربین چین (Harbin Data Centre, China)

مرکز داده‌های هاربین واقع دراستان هیلونگ جیانگ در شمال منطقه چین، بزرگ‌ترین سازه در “شهر یخی” هاربین است. این دیتاسنتر با وسعت 710 هزار مترمربع تحت مالکیت شرکت موبایل چین یکی از سردمداران شرکت‌های داده‌های مخابراتی و محاسبات مبتنی برابر است. هاربین مصرف 150 مگاوات برق. همانند اکثر مراکز داده در چین هیچ مقداری از این برق از منابع تجدید پذیر تأمین نمی‌شود.

3-دیتاسنتر سیتادل ایالات متحده (The Citadel, United States)

دیتاسنتر سیتادل در انتظار تکمیل است و در نزدیکی شهر رنو در شمال نوادا قرارگرفته است. تجهیزات این دیتاسنتر در فضایی بالغ بر 720 هزار مترمربع قراردارد. مصرف برق این مرکز داده به 650 مگاوات خواهد رسید که تمامی آن از منابع تجدید پذیر خواهد بود. این مرکز جزو یکی از مدرن‌ترین دیتاسنترهای جهان با بیش از 260 نوآوری ثبت شده در ساخت و ساز و بهره‌برداری است.

2-دیتاسنتر موبایل هوهوت چین (China Mobile Hohot)

دو مرکز بزرگ اطلاعاتی در جهان هر دو به ساخت شش ساختمان hyperscale یا ابَراطلاعاتی در پارک ملی اطلاعات مغولستان کمک می‌کنند که در Hohot واقع‌شده است. دومین دیتاسنتر بزرگ جهان دیتاسنتر هوهوت چین است که با وسعت 770 هزار مترمربع و هزینه ساخت حدود 2 میلیارد دلاری ساخته‌شده است. طراحی این دیتاسنتر به صورت ماژولار است و امکان توسعه بیشتر را فراهم می‌کند. قرار است از این دیتاسنتر جهت تحقیق و اکتشافات بزرگ تکنولوژیک و مباحث توسعه سیستم‌های TD-LTE و اینترنت 5G و همچنین محاسبات ابری استفاده گردد.

1-دیتاسنتر تلکام چین (China Telecom Data Center)

دیتاسنتر تلکام چین نیز به مانند دیگر پیشتازان این عرصه جزو بزرگترین دیتاسنترها تکنولوژیک جهان در داخل پارک فناوری داده‌ای مغولستان قرار دارد و با فضایی به وسعت 100 هزار مترمربع شامل دیتاسنتر محاسبات ابری، مراکز تماس، انبار دیتا و محل‌های زندگی برای کارکنان طراحی‌شده است. گران قیمت ترین دیتاسنتر جهان با هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیادر دلار ساخته شده است.

برگرفته از وب سایت : gigabitmagazine

4.6/5 - (37 امتیاز)

یک نظر

aria ۱۳۹۸-۰۲-۰۹ در ۰۰:۰۶

مطلب بسیار مفیدی بو مثل اکثر مطالبتون

پاسخ

نظر شما چیه؟

پنج × 5 =