16.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۷
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

خطرات امواج WiFi در دوران بارداری

خطرات امواج

خطرات امواج WiFi در دوران بارداری

آیا امواج WiFi برای بدن مضر است؟ این سؤالی است که بسیاری از ما می‌پرسیم.

بارداری تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای هر مادر است. در این دوران علاوه بر عشق و شگفتی از خلق یک انسان اضطراب و نگرانی‌هایی برای مادر و پدر درباره چگونگی طی کردن بی‌خطر دوران بارداری است. یکی از استرس‌های معمول در طول دوران بارداری از خطرات امواج تلفن‌های همراه و وایفای است. در عصر حاضر دیگر وجود وایفای در هرجایی الزامی است. در هر گوشه‌ای از خیابان، محل کار و یا هر خانه‌ای وسایلی مرتبط با WiFi و امواج موبایل یافت می‌شود. استفاده از وایفای به بخشی از زندگی مردم تبدیل‌شده و همه ما کم‌وبیش در معرض این امواج هستیم.

اثرات امواج

صدها تحقیق علمی درباره اثرات منفی بیولوژیکی حرارتی و غیرحرارتی ناشی از این نوع رادیو فرکانس صورت گرفته است که در بسیاری موارد این امواج در سطح خطرناک دسته‌بندی‌شده است. یکی از بزرگ‌ترین مشکل امواج وایفای تابش مداوم 24 ساعته و 7 روز هفته این امواج به بدن است.
حدود 46 میلیارد تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد. موبایل‌ها و دستگاه‌های دیگر خود منابع تابش امواج مختلف هستند. یک شبکه از امواج رادیویی نامرئی RF و EMF در اطراف ما وجود دارد.
امواج وایفای و موبایل دیده نمی‌شوند و انسان نمی‌تواند آن‌ها را احساس کند، اما همین امواج به‌طور تدریجی سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.
سیگنال‌ها و امواج تلفن همراه نیز به دلیل آن‌که در هنگام مکالمه در نزدیک سروگوش قرار می‌گیرند می‌توانند روی سر و مغز انسان تأثیرگذار باشد؛ اما خطرات امواج وایفای روی نقطه خاصی از بدن متمرکز نیست و با توجه به فاصله بدن افراد با مودم و وایفای می‌توان گفت خطرات آن کمتر است.
در بین این مطالعات و ارزیابی فراوان صورت گرفته است تا تأثیرات بالقوه بهداشتی این امواج مشخص شود اما درهرحال همیشه توصیه‌شده که والدین بااحتیاط در معرض تابش امواج مختلف RF و EMF قرار گیرند به‌خصوص مادرانی که کودکانشان در ابتدای بارداری هستند.

خطرات ناشی از تابش امواج الکترومغناطیس

تحقیقات نشان داده است قرار گرفتن در معرض اشعه در دوران بارداری اثرات بدی روی جنین مادر باردار دارد.در بحث خطرات امواج، تنها امواج وایفای نیست که می‌تواند تأثیرات زیادی روی جنین بگذارد بلکه امواج الکترومغناطیس که از بسیاری از وسایل زندگی‌مان در حال انتشار است نیز دارای امواج هستند و به‌نوبه خود تأثیرگذار است.
از مهم‌ترین مراحل بارداری بخش تشکیل اندام حیاتی جنین است. تشکیل جمجه کودک در سه ماه اول تا چند ماه بعد از تولد رخ می‌دهد. در سه‌ماهه اول بارداری، اسکلت کودک شامل غضروف و بافت ها تشکیل می‌شود. در نیمه دوم بارداری استخوان‌ها شروع به سفت شدن می‌کند حتی در هنگام تولد جمجه نوزاد سفت و کامل نشده است و غشاهای سلولی آن آسیب‌پذیر است.
رحم مادر به خاطر ساختار خود می‌تواند بسیاری از سموم اطراف را فیلتر کند اما تابش‌های امواج وایفای و امواج الکترومغناطیسی قادر به نفوذ در بافت رحم مادر هستند؛ بنابراین قرار گرفتن طولانی‌مدت مادر در برابر محیط‌هایی با پرتوهای وایفای و EMF و خطرات امواج مختلف می‌تواند بر رشد اولیه مغز کودک تأثیرگذار باشد. اثراتی که ممکن است باعث اوتیسم، عقب‌ماندگی ذهنی و ناهنجاری‌ها و اختلالات دیگری گردد.

از جمله خطرات امواج وایفای و الکترومغناطیس می توان به بیش فعالی بسیاری از کودکان امروزی به علت قرار گرفتن مادر در دوران بارداری در برابر امواج الکترومغناطیسی است. همچنین امواج تلفن‌های همراه نیز می‌تواند تأثیرات منفی روی مغز جنین بگذارد.
البته از خطرناک‌ترین اشعه‌هایی که مادر در زمان بارداری در برابر آن قار گیرد، اشعه X است؛ اما تابش‌های امواج دیگر نیز خطرساز است. همچنین امواج مغناطیسی و رادیویی که مثلاً در مورد ام آر آی مورد استفاده قرار می‌گیرد در طی ماه‌های ابتدایی برای جنین بسیار مضر است.

چگونه از خطرات امواج بر بدن جلوگیری کنیم | راه حل دفع امواج مضر از بدن

در اینجا مواردی بر کاهش خطرات ناشی از تابش امواج را ذکر می‌کنیم.

  1. وایفای خانه را زمانی که استفاده نمی‌کنید خاموش‌کنید.
  2. از تلفن‌های رومیزی ساده تا حد امکان برای برقراری تماس استفاده کنید.
  3. از اینترنت سیمی در دفتر یا محل زندگی خود استفاده کنید.
  4. لپ‌تاپ، موبایل و تبلت را در نزدیکی بدنتان نگه ندارید.
  5. از موبایل در مواقع ضروری استفاده کنید و از استفاده بیش‌ازحد آن به‌طوری‌که امواج باعث سردرد یا داغی صورت شود جلوگیری کید.
  6. در هنگام خواب موبایل را خاموش کرده و یا از محل خواب تا 3 متر فاصله داشته باشد.
  7. در هنگامی‌که آنتن دهی در محل شما ضعیف است سعی کنید با موبایل صحبت نکنید.
  8. از نزدیکی به امواج الکترومغناطیسی و قرار گرفتن در برابر کابل‌های فشارقوی جدا پرهیز کنید.
  9. در محل زندگی خود امواج را اندازه‌گیری کنید تا میزان این اشعه‌ها مشخص شود.
  10. از گهواره‌های فلزی برای کودک استفاده نکنید زیرا باعث متمرکز شدن امواج می‌شود.
5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما چیه؟

3 × پنج =