19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
شبکه

دیتا سنتر ابری | مزایای دیتاسنترهای ابری

دیتا سنتر

دیتا سنتر ابری | مزایای دیتاسنترهای ابری

دیتا سنتر ابری  و دیتاسنتر محلی، چه تفاوت هایی دارند؟


اولین عامل در ساخت دیتا سنتر هزینه است. هزینه اجرای یک دیتا سنتر بستگی به این موارد دارد:

  • وسعت و بزرگی دیتا سنتر چقدر است؟
  • مکان ساخت دیتا سنتر کجاست؟
  • دیتا سنتر چه‌کاری قرار است انجام دهد

هزینه کرد در دیتاسنترهای مختلف متفاوت است، اما متوسط ​​هزینه در سال برای بهره‌برداری از یک مرکز داده بزرگ معمولاً از 1 میلیارد به بالا است.

دیتا سنتر ابری

آیا می‌دانید بخش عمده هزینه‌های ساخت یک دیتا سنتر چیست؟

42 درصد: تأمین سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، سیستم‌ها و تجهیزات بازیابی، منابع تغذیه مانند ups و اجرای شبکه است. البته این هزینه‌ها باگذشت زمان به علت استهلاک مختلف بیشتر هم می‌شود.
58 درصد: صرف سرمایش و تهویه مطبوع دیتاسنتر و البته هزینه‌های مربوط به دستمزد کارگران و مالیات‌های فروش می‌شود. در این هزینه‌ها درواقع 40 درصد هزینه فقط مربوط به دستمزد کارکنان و کارگران می‌شود.

یک مرکز داده یا دیتا سنتر یک فضای فیزیکی مطمئن است که دارای Mainframes ، سرورها ، دیسک‌ها ، روترها / سوئیچ‌ها و سایر سخت‌افزارهای مربوط به رایانه است. ازآنجاکه فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان قلب مشاغل مختلف است ، وقتی یک مرکز داده به‌درستی کار کند یک شرکت ، کارمندان آن و مشتریان در هنگام نیاز به منابع اطلاعاتی و فناوری موردنیاز خود می‌توانند دسترسی سریع‌تری به آن داشته باشند. 

تا همین اواخر ،تعریف دیتا سنتر یک مکان امن در داخل دفتر مرکزی سازمان بود که توسط یک نیروی مقیم از متخصصان رایانه اداره می‌شود و اطمینان می‌دهند که همه‌چیز همان‌طور که باید عمل می‌کند. برای بسیاری از سازمان‌ها ، اداره‌ی یک دیتا سنتر و ساخت آن گران و پیچیده است. این هزینه‌ها خصوصاً در مورد مشاغل غیر رایانه‌ای و فناوری اطلاعات بسیار مهم است.

اما استفاده از یک دیتا سنتر ابری می‌تواند بسیاری از این هزینه‌ها را کاهش دهد.

کسانی که برخی از انواع خدمات ابری مانند VPS در سطح محدود را ارائه می‌دهند نیاز به داشتن دیتاسنتر ندارند و لذا بسیاری از این شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌هایشان با اجاره فضا و مستقر نمودن تجهیزات در دیتاسنترهایى دیگر که زیرساخت‌های لازم را براى آن‌ها فراهم می‌کنند، خدمات  ابرى خود را به دیگران ارائه می‌دهند.

سیستم محاسبات ابری یا CLOUD جدیدترین شکل برون‌سپاری دیتا سنتر و خدمات رایانه‌ای است. ارائه‌دهندگان خدمات ابری دیتا سنتر را برای استفاده توسط مشتریان خودتنظیم می‌کنند. 

شرکت‌ها می‌توانند منابع سیستمی موردنیاز خود را از ارائه‌دهنده‌ای که یک دیتاسنتر اشتراکی و ایمن برای سایر شرکت‌ها را مدیریت می‌کند اجاره کنند. 

ارائه‌دهندگان خدمات Cloud با استانداردهای جهانی، صنعت کنونی را حفظ کرده و نیاز به حفظ حریم خصوصی و امنیت را درک می‌کنند.

سازمان‌ها می‌توانند سرورهای اختصاصی متعدد و متنوع خود را با توجه به نوع نیاز و بودجه خود در دیتاسنترهای ابری ، در محیط‌های چند مستاجره (Multi-Tenant) و کاملاً ایزوله پیاده‌سازی و مدیریت نمایند. امکانات بسیار پیشرفته همچون مدیریت شبکه‌های مجازی (Firewall، Load Balancer، Virtual Router ،(VLAN و … نیز برای مراکز داده ابری نیز در نظر گرفته‌شده است.

ارائه‌دهندگان خدمات ابری، محاسبات ابری را به‌عنوان یک ابزار یا خدمات به بازار عرضه می‌کنند. این مدل ابزار اجازه می‌دهد تا مشتریان فقط آنچه را که لازم دارند خریداری کنند . 

با افزایش نیاز به فضای ذخیره‌سازی، یکی از مزایای بزرگ سیستم‌های محاسباتی ابری و دیتا سنتر ابری این است که در صورت به سازمان شما اجازه می‌دهد تا با تغییر نیازهای شما ، ظرفیت خود را اضافه یا کاهش داد. در این دیتا سنترمشتری می تواند با اضافه و کم کردن بسیاری از قابلیت، به‌راحتی ظرفیت سیستم را تغییر دهد یا سرعت سیستم را بالاتر ببرد.

 سازمان‌های بزرگ بنگاه اقتصادی با بودجه محدود و مشاغل نوپا با کمبود منابع ممکن است به این نتیجه برسند که cloud  یا دیتا سنتر ابری گزینه مناسبی برای آن‌ها است زیرا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ، به آن‌ها خدمات بالایی می‌بخشد. 

انعطاف‌پذیری ، سهولت استفاده ، سرعت و چابکی همه ویژگی‌های جذاب ابر است.  فایده دیگر این است که شرکت ارائه‌دهنده یک دیتا سنتر cloud ، عملیاتی مانند به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ، پشتیبانی و نگهداری و مدیریت آن را خود بر عهده‌دارند

یک راه حل ترکیبی

گاهی اوقات بهترین راه‌حل ، ترکیبی از دیتا سنتر ابری و مرکز داده داخلی است. بسیاری از سازمان‌ها دریافتند که استفاده از دیتا سنتر درون‌سازمانی را برای داده‌های مهم و استفاده از سیستم ابری را برای اطلاعات کمتر محرمانه استفاده کنند. ازآنجا که ابر به‌ راحتی قابل‌دسترسی و مقیاس‌پذیر است، استفاده از ابر برای ایجاد ظرفیت‌های اضافی می‌تواند یک‌راه حل مناسب برای برخی سازمان‌ها باشد. در پایان، انعطاف‌پذیری ، حجم کار و نیازهای امنیتی شما در اینکه آیا یک مرکز داده داخلی  برای سازمان شما مناسب است یا یک مرکز داده ابری.

کارشناسان TEK DATA می‌توانند به سازمان شما کمک کنند تا در انتخاب دیتاسنتر ابری در مقابل دیتاسنتر محلی بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهد. ما در مورد نیازهای داده‌های شما با شما صحبت خواهیم کرد و به شما کمک می‌کنیم تا تعیین کنید کدام گزینه برای سازمان شما سودمندتر است.  همین حالا با شماره 02188301955 با ما تماس بگیرید.

Instagram.com/tekdataco
4.2/5 - (13 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

دلایل مهم استفاده از ماژول­ های پیش ساخته در دیتاسنتر

vahid fatehi

فضای ابری cloud یا مرکزداده | آیا فضای ابری جایگزین مرکز داده می شود؟

vahid fatehi

دیتاسنتر پرتابل چیست؟ | مزایا و معایب دیتاسنترهای پرتابل

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

بیست − سیزده =