14.8 C
تهران
۱۴۰۲-۱۲-۲۹
مجله تک دیتا
شبکه

دیتاسنتر مطمئن | ویژگی ها و خصوصیات مرکز داده مورد اعتماد چیست؟

دیتاسنتر مطمئن

دیتاسنتر مطمئن 

در این دوران دیتاسنترها تبدیل به محلی برای اطلاعات کسب و کارهای مهمی شده اند که شرکت ها روزبه روز سرورهای بیشتری در آن قرار می دهند تا میزبان داده های بیشتری شوند، تا جایی که برخی مطالعات نشان می دهد، قراردادهای ساخت و ایجاد دیتاسنترها تا سال 2019 می تواند ارزشی در حدود 22 میلیارد دلار رسیده است. دیتاسنتر مطمئن قاعدتا باید از پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات استفاده کنند تا بتوانند بهترین خدمات ممکن را به کسب و کارهای آنلاین ارائه دهند. در این مقاله به مهم ترین ویژگی های یک دیتاسنتر مورد اطمینان می پردازیم:

دیتاسنتر مطمئن

برخورداری از خدمات پشتیبانی 24 ساعته

امنیت محیطی یکی از بخش های مهم یک  دیتاسنتر مطمئن است، که این امنیت به روش های مختلفی تامین می شود، نظیر استفاده از دوربین مدار بسته و راه کار احراز هویت دائمی

ارائه‌ی خدمات امنیت اطلاعات  و استفاده از فایروال

در نظر گرفتن قفسه‌های طبقه‌بندی شده‌ انحصاری برای نگهداری سرورها

پیاده سازی استاندارد ISO ۲۷۰۰۱

اختصاص فضای مجهز به کف کاذب برای نصب تجهیزات مورد نیاز

سیستم های اعلام و اطفا حریق

تامین نیروی برق از دو منبع تغذیه متفاوت

سنسورهای محیطی جهت کنترل دما و رطوبت

تامین نیروی برق دائم با استفاده از UPS و ژنراتور

پشتیبانی 24 ساعته که مهمترین رکن هر سرویس دهنده و دیتاسنتر مطمئن است

در مورد دیتاسنتر ها این اهمیت چند برابر می شود؛ زیرا مهمترین دیتای کسب و کارها در دیتاسنترها نگهداری می شود و  بروز مشکل و نبود افرادی برای رفع مشکل؛ ممکن است منجر به نابودی یک کسب و کار اینترنتی منجر شود.

سیستم برق قدرتمند دیتاسنتر:

یکی از مهم ترین ویژگی های یک دیتاسنتر مطمئن ؛ سرویس دهی همیشگی و بدون قطعی می باشد، بنابراین سیستم برق دیتاسنتر باید همیشه پایدار و البته بسیار قوی باشد تا بتواند همیشه در دسترس باشد. دیتاسنترها باید مجهز به تجهیزاتی باشد که در برابر خطرات احتمالی مانند اتصالی برق و … ایمن باشد.

معمولاً  Data Centerهای بزرگ از UPS های مخصوصی استفاده می کنند که امکان سرویس دهی طولانی مدت را دارا هستند. علاوه بر سیستم UPS ، ژنراتورهای قوی نیز درData Center  وجود دارد تا در صورت قطع بلندمدت برق، سرویس دهی بدون وقفه انجام شود .

سیستم خنک سازی دیتاسنتر  :

اتاقهای مرکز داده(دیتاسنتر)، کنترل روم ها، سوئیچ روم ها با توجه به اینکه بصورت 24 ساعته در تمامی سال کار می کنند؛ به دلیل قرار گیری حجم بسیار زیادی از قطعات الکترونیک گرمای زیادی تولید می نمایند. این گرما متناسب با تعداد رک های قرار گرفته در اتاق سرور افزایش می یابد، دیتاسنتر مطمئن جهت حفظ کارایی خود نیاز به تجهیزات خاصی جهت خنک کاری دارند که ضمن حفظ دمای لازم نسبت به تنظیم رطوبت و دما با حساسیت بیشتری کار کنند .

 برای بالابردن بهره وری دیتاسنترها و افزایش کارکرد سخت افزارها؛ دیتاسنترها باید یک سیستم خنک کننده با قدرت بالایی داشته باشند تا دمای داخلی اتام سرورها را متعادل و استاندارد نگهدارد.

دیتاسنتر مطمئن

سیستم امنیت چند لایه رک ها، کل ساختمان دیتاسنتر:

در ساختمان یک دیتاسنتر مطمئن هر شخصی حتی از کارشناسان، اجازه ورود و دسترسی به هر بخشی را ندارد و تنها می تواند وارد بخش هایی شود که مجوز دسترسی به او داده شده است. در دیتاسنتر تمامی ورود و خروج افراد کنترل می شود و افراد بدون مجوز امکان ورود به دیتاسنتر را ندارند.

درب های امنیتی نیز اتاق سرورها را از ورودهای غیرمجاز مصون نگه می دارد، قابلیت های امنیتی باید به گونه ای طراحی شوند که توانایی مقاومت در برابر نفوذ آتش یا مایعات را داشته باشد. ممکن است درهای امنیتی برای مقابله با شرایطی مثل رطوبت و یا گردش هوا، تغییرات محیطی، انفجار یا فشار نقطه ای، آتش سوزی و یا حفاظت در برابر محافظت رادیویی تغییراتی داشته باشند و تجهیز شوند.

چندین لینک اینترنت با ظرفیت بالا:

تجهیزات ارتباطی؛ برای میزبانی سرور ها به پهنای باند زیادی نیاز است، در کنار لینک های چند گیگابایتی در یک دیتاسنتر مطمئن  چندین لینک پشتیبان برای تضمین دسترسی بالای 99 درصد مورد نیاز است.

سیستم های امنیتی و فایروال یا دیوار آتش:

به دلیل اینکه سرورها و دیتاسنترها به طور مداوم تحت حملات DDOS قرار دارند باید از آخرین تکنولوژی ها جهت ایمن سازی سرورها استفاده شود. در کنار سیستم های امنیتی قدرتمند، یک دیتاسنتر مطمئن باید از آخرین تکنولوژی فایروال نیز استفاده کند تا در برابر خرابکاران اینترنتی مقاومت نماید.

شرکت تک دیتا مشاور، طراح و مجری انواع دیتاسنتر، مرکز داده و اتاق سرور . جهت مشاوره طراحی دیتاسنتر و مرکز داده می توانید با کارشناسان تک دیتا تماس حاصل فرمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

فضای ابری cloud یا مرکزداده | آیا فضای ابری جایگزین مرکز داده می شود؟

vahid fatehi

پیش بینی‌های فنی دیتاسنترها در سال 2019

vahid fatehi

تاریخچه ای از دیتاسنتر و مراکز داده در جهان

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

ده + 15 =