15 C
تهران
۱۴۰۲-۱۲-۲۹
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

خدماتی که می‌توان از یک دیتاسنتر دریافت کرد چیست؟

خدمات دیتاسنتر

خدمات دیتاسنتر

خدماتی که می‌توان از یک دیتاسنتر دریافت کرد چیست؟

معمولاً دیتاسنتر و مرکز داده در ذهنیت اغلب کسانی که نام آن را می‌شوند سریعاً تصویر اتاق‌هایی با دیوارهای بزرگ اطلاعاتی را در ذهن می‌آورد که می‌توانند اطلاعات را با سرعت زیاد ذخیره و پردازش نمایند.
اما مرکز داده یا دیتاسنتر معنای دیگری دارد. با پیشرفت دنیای اطلاعات و فناوری وهم چنین نیاز کسب‌وکارهای مختلف برای ذخیره اطلاعات با امنیت بالا ضرورت داشتن دیتاسنترها در تمام مراکز و سازمان‌ها دیده می‌شود   و خدمات دیتاسنتر بر اساس مواردی که مورد نیاز است تعیین می گردد.

مراکز داده و دیتاسنترها با توجه به نوع کسب‌وکار و همچنین گسترش کارهای مختلف در اندازه و کاربردهای مختلفی ساخته می‌شوند. با پیشرفت سریع تکنولوژی‌های مرتبط با دیتاسنتر و همچنین فناوری اطلاعات، نمی‌توان با همین سرعت به‌روزرسانی دیتاسنترها و زیرساخت‌های شبکه را انجام داد و باعث شده بخشی از نگرانی شرکت‌هایی که کسب‌وکار آنان وابستگی زیادی بر اطلاعات ذخیره‌شده دارند امری حیاتی به‌حساب آید.

دیتاسنتر به شما این امکان را می‌دهد تا کنترل و نظارت را بر روی سیستم‌های خود داشته باشید. شما و تیم فنی‌تان در صورت لزوم می‌توانید به صورت فیزیکی به سرورهای متعلق به خود که در یک Data Center قرار دارند، دسترسی داشته باشید.

خدمات دیتاسنتر

تا قبل از راه اندازی دیتاسنتر داخلی در ایران، بسیاری از سازمان‌ها، بانک‌ها، کسب و کارها، شرکت‌های دولتی و خصوصی، چاره‌ای جز دریافت خدمات از مراکز داده خارجی نداشتند. از آنجایی که ذخیره‌سازی و مدیریت نرم‌افزارها و داده‌های حیاطی بسیاری از سازمان‌ها بر عهده این سرورهای کامپیوتری است، امنیت، کارآمدی، پایداری و همگام‌سازی مداوم یک دیتاسنتر با پیشرفت‌های روز دنیا بسیار حائز اهمیت است. به‌کارگیری جدیدترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای امنیتی و به‌روزرسانی مدام آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای در مراکز داده برخوردار است و باعث می شود خدمات دیتاسنتر با کیفیت بالاتری عرضه شود.

درواقع، زیرساخت ارتباطی و شبکه قدرتمند، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، منابع پردازشی و رایانشی، مهم‌ترین اجزاء هر دیتاسنتر جهت ارتقا خدمات دیتاسنتر را تشکیل می‌دهند. با ظهور دیتاسنترهای داخلی‌، اینک کلیه نیازهای متقاضیان داخلی در این حوزه تامین شده است و کاربران از مزایای کامل یک Data Center مدرن داخلی با استانداردهای جهانی همراه با امکانات کنترل و نظارت مستقیم بر خدمات، پشتیبانی شبانه روزی، سرعت و امنیت بالا و کاهش هزینه‌ها بهره‌مند شده‌اند.

نیاز به Data Center ها در کلیه نقاط جهان چه در حال توسعه و چه توسعه یافته به‌شدت احساس می‌شود. البته نمی‌توان هزینه زیاد راه‌اندازی یک دیتاسنتر مدرن و هوشمند را نادیده گرفت.در اینجا ما به برخی کاربردهای مهم دیتاسنتر و مرکز داده اشاره می‌کنیم.

خدمات دیتاسنتر

۱- اجاره سرور

یکی از راهکارهایی که علت ایجاد یک دیتاسنتر است لزوم برخورداری از یک سرور فیزیکی است. یک دیتاسنتر می‌تواند امکان استفاده از VPS  را برای شما فراهم کند. سرور مجازی یا  VPS که جزوی از خدمات دیتاسنتراست، یک ماشین مجازی مجزا با سیستم‌عامل از قبل نصب‌شده (مثلاً Ubuntu/Centos ،Windows 2008/2012) و یک IP است که این سرورها از طریق شبکه داخلی به یکدیگر متصل نمی‌باشند.

اگر نیاز به اجاره یک سرویس  VPS  یا Virtual Private Server هستید، پارامترهای زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور به‌صورت VPS در مرکز داده تأثیرگذار است که می‌توان به‌سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه هارد، حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می‌گیرد، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه دیتاسنتر مورد نظر اشاره کرد.

در VPS، سروری با مشخصات مورد نیاز از مرکز داده اجاره می‌شود و با توجه به این مشخصات میزان اجاره معین می‌شود و دسترسی به آن تنها با استفاده از محیطی مجازی امکان‌پذیر است.

خدمات دیتاسنتر

۲- اجاره فضا برای نگهداری سرور شخصی

دیتاسنتر یکی از راهکارهایی است که دارندگان سرورها در شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند مکانی برای سرور خود اجاره کنند.این یکی از مهمترین خدمات دیتاسنتراست که می توان از آن نامبرد.

کمبود مکان مناسب برای نگهداری سرور در محل شرکت و سازمان ، یا نبود توجیه اقتصادی ساخت دیتاسنتر به علت تعداد کم سرورها ، می‌تواند دلیلی باشد تا فضای مورد نیاز خود را از دیتاسنتری به نام Colocation Center اجاره کنید.

دیتاسنتر در واقع روشی برای نگهداری سرور است و می‌توان سرور شخصی خود را با هر مشخصاتی که باشد به‌جای نگهداری در شرکت یا سازمان، در یک مرکز داده قرار دهید. در این بین هزینه‌های مربوط به اجاره‌بهای آن با توجه به سه فاکتور پهنای باند، میزان قدرت مصرفی و تعداد یونیت موردنیاز تعیین می‌شود.

به این روش نگهداری در مرکز داده Colocation یا Co-location یا Colo گفته می‌شود که از خدمات دیتاسنتر است. در این روش، مرکز داده موظف است علاوه بر مکان فیزیکی، پاور مورد نیاز، پهنای باند، آدرس IP و سیستم‌های خنک کننده را تأمین کند.

خدمات دیتاسنتر

3-استفاده از دیتاسنترها برای ذخیره‌سازی ابری

دیتاسنترهای ابری در سال‌های اخیر با محبوبیت بسیار گسترده‌ای مواجه شده‌اند. درگذشته‌ای نه‌چندان دور، سازمان و کسب‌وکارها باید مابین ساخت یک دیتاسنتر اختصاصی در محل ساختمان خود یا دریافت دیتاسنتر مدیریت شده از شرکای تجاری خود، یک گزینه را انتخاب می‌کردند.

دیتاسنتر ابری جزو مهم دیگری از خدمات دیتاسنتر است و امکان بهره‌برداری از قدرت گروه بزرگی از سرورهای کامپیوتری، منابع پردازشی و ذخیره‌سازی را در شبکه‌ای خصوصی و عمومی و یا ترکیبی از این دو برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم می‌کند. در سالهای اخیر آمار مهاجرت سازمان‌ها به زیرساخت ابری و استفاده ترکیبی (Hybrid) از فناوری رایانش ابری (استفاده هم‌زمان از ابر اختصاصی و ابر عمومی) در چند سال اخیر به‌شدت افزایش‌یافته است.

با ظهور فناوری رایانش ابری و ارائه خدمات زیرساختی به‌عنوان سرویس (IaaS – Infrastructure as a Service)، این امکان برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها فراهم شد تا به‌صورت کاملاً Self-Service و تنها با چند کلیک ساده موس، دیتاسنتر اختصاصی مجازی خود را بر بستر ابری طراحی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی کنند.

4.3/5 - (7 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

دیتا سنتر ابری | مزایای دیتاسنترهای ابری

vahid fatehi

10 شرکت برتر دیتاسنتر در جهان و آنچه باید درباره آن‌ها بدانید

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

دو + نوزده =