24.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

فقدان داده یا Data Loss چیست؟

فقدان داده یا Data Loss

فقدان داده یا Data Loss

حتما برای شما هم پیش آمده است که کلمه و اصطلاح Data Loss را شنیده باشید در این مقاله قصد داریم در رابطه با فقدان داده یا همان Data Loss توضیح دهیم .

فقدان داده یا Data Loss زمانی رخ می دهد که داده های و اطلاعات کاربر دیگر قابل استفاده نباشد و این اتفاق ممکن است توسط برنامه های کاربردی و یا خود کاربر رخ دهد .

پس فقدان داده یا Data Loss در سیستم‌های اطلاعاتی و داده، به اطلاعاتی اطلاق می‌شود که به دلیل خرابی یا ایراد در پردازش، انتقال و یا ذخیره‌سازی، از بین می‌روند. فقدان داده هم می‌تواند برای داده‌هایی که در حالت Rest هستند اتفاق بیفتد و هم داده‌ای که در شبکه در حال انتقال است. Data Loss به عنوان Data Leakage هم شناخته می‌شود.

Data Loss می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد:


  • Data corruption
  • اگر کاربر و یا هکر، از قصد و یا تصادفی داده را پاک کند و یا Overwrite کند.
  • دزدیده شدن داده در شبکه به علت نفوذ به شبکه و یا هک شبکه
  • خرابی یا دزدیده شدن فیزیکی ابزار ذخیره‌سازی
  • آلوده به ویروس شدن و پاک شدن یک یا چند فایل

یکی از دلایلی که باعث افزایش احتمال فقدان داده یا Data Loss میشود هک شدن اطلاعات است  یعنی به علت Data Breach و رخنه به داده، اطلاعات خود را از دست می‌دهید. پس تامین امنیت داده از مهمترین مواردی است که در پیشگیری از فقدان داده (Data Loss Prevention یا DLP) باید توجه شود.

برای اینکه از ایجاد این داده‌های از دست رفته جلوگیری کنیم (DLP) و یا بتوانیم آنها را بازیابی و قابل استفاده کنیم می‌توانیم از راهکارهای بکاپ گیری، مکانیزم‌های امنیتی در ذخیره‌سازی داده، کنترل‌های قوی در دسترسی به داده و یا Disaster Recovery استفاده کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

16 − نه =