21.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۹
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

طراحی سایت ریسپانسیو چیست و چه اهمیتی دارد ؟

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو از سال 1999 توسط وب جهانی ساخته شد و برنامه نویسان و طراح های وب از آن پس مجبور به طراحی سایت هایی شدند که کاملا واکنش گرا باشند در ادامه با مقدمه ای از طراحی ریسپانسیو و همچنین تاثیر آن در رنگ گیری را در سال 2018 را بررسی میکنیم .

طراحی ریسپانسیو چیست ؟

طراحی واکنش گرا و یا Responsive به معنی این است که یک سایت پس از طراحی در تمامی سایز ها مانند گوشی های هوشمند , تبلت ها, لب تاپ ها و همچنین کامپیوتر های شخصی قابل استفاده باشد بدون این که المان های صفحه جایگاه اصلی خود را از دست بدهند . و دسترسی کاربر به تمامی نقاط سایت فراهم و راحت باشد .

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا ) به این گونه است که صفحات سایت در سایز های مختلف صفحه نمایش به گونه ‏ای نمایش داده می شوند که بدون نیاز به اسکرول افقی و یا ‏zoom‏ در صفحه نمایش به درستی و با وضوح کافی به نمایش در می آیند اما‏ سایت های غیر ریسپانسیو چون در ابعاد ثابت طراحی شده اند، کاربر برای مشاهده تمام سایت مجبور است به اسکرول ‏به چپ و راست و یا زوم بپردازد.‏

چرا باید سایت را ریسپانسو طراحی کنیم ؟

امروزه با توجه به افزایش چشم گیر استفاده از گوشی های هوشمند و همچنین در سفر بودن اکثر مردم مانند مترو و عدم دسترسی کاربران به کامپیوتر های شخصی میتوان گفت 60 درصد بازدید سایت ها را موبایل ها در اختیار دارند . از این رو اگر شما بتوانید سایت خود را ریسپانسیو طراحی کنید میتوانید کاربران زیادی را به سمت خود جذب کنید . سایت هایی که Responsive  مزیت هایی نسبت به دیگر سایت ها دارند که در اداکه آن را به مختصر توضیح خواهیم داد .سایت های واکنش گرا به دلیل اینکه بازدید کننده را در محدودیت استفاده از دستگاه قرار نمی دهند و وی می تواند با ابزار های مختلف، سایت را بصورت مطلوب مشاهده نماید، محبوب تر و کاربر پسندتر از بقیه وب سایت ها محسوب می گردند.

  • با این طراحی سایت شما از زیبایی بیشتری برخوردار خواهد بود
  • با توجه به زیبایی و دسترسی راحت کاربران و پیدا کردن تمامی بخش ها نرخ پرش و یا Bounce Rate  شما کاهش پیدا می کند
  • گوگل در سال 2018 در رنک دهی اهمیت زیادی به طراحی موبایل می دهد و با الگوریتم Design Mobile First سایت های واکنش گرا را در اولویت قرار می دهد .
  • محبوبیت میان موتور های جستجو و کاربران

پیش نیاز های طراحی سایت ریسپانسیو

قبل از این که فریم ورک و لایبرری هایی برای طراحی ریسپانسیو برای سایت ها به وجو آیند برنامه نویس های سایت توسط Css و تگ media اقدام به ریسپانسیو کردن سایت میکردند ولی امروزه شما با یاد گرفتن یکی از لایبرری Bootstrap و یا Pure به راحتی با چند کلاس آماده سایت خود را واکنش گرا طراحی کنید . البته نباید فراموش کرد که تسلط به زبان های اکریپت نویسی مانند Html , Css پیش نیاز یاد گیری این دو لایبرری است .

در نهایت شما می توانید برای تست کردن ریسپانسیو بودن سایت خود به این لینک مراجعه کنید و تادیه خود را از گوگل بگیرید

تست طراحی سایت ریسپانسیو

Rate this post

نظر شما چیه؟

20 + چهار =