13.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

انواع ups چیست؟ تفاوت انواع یو پی اس|کاربرد و خرید UPS

انواع ups

انواع ups و تفاوت انواع یو پی اس


دستگاه UPS یا Uninterruptible power supply

وقتی با داده‌های حساس سروکار دارید و یا نمی خواهید نوسانات برقی به تجهیزات گران قیمت شما آسیب برساند انواع ups مهم‌ترین نقش را در تجهیزات جانبی شما بازی خواهد کرد. بنابراین اگر شما هم شرایط مشابه با وضعیت بیان شده دارید، ضروری است که حداقل اطلاعات کمی از آن داشته باشید. چرا که خرید و تهیه آن بدون داشتن اندک آگاهی می‌تواند منجر به خرید ناموفق و در نهایت ضرر شود.

دستگاه UPS یا Uninterruptible power supply (منبع تغذیه بدون توقف) یک دستگاه الکترونیکی است که از آن برای ایجاد ثبات در تغذیه تجهیزات الکتریکی اتاق های سرور ,دیتا سنتر ها,مراکز داده  , و خیلی جاهای دیگر  استفاده میشود.
از مهمترین کارایی های انواع ups زمانیست که برق شهری به هر دلیل از مدار خارج می شود و بلافاصله بدون وقفه دستگاه یو پی اس وارد مدار می شود. این امر به نحوی است که نیازی به روشن کردن مجدد یا خاموش کردن دستگاه مورد استفاده نمی باشد.اگر از یو پی اس برای محافظت از دستگاه‌های برقی‌ استفاده نکنید، نوسانات جریان برق می‌تواند منجر به سوختن دستگاه شما شود.بنابراین هر چه زودتر باید یک منبع تغذیه بی وقفه (UPS) تهیه کنید تا از این مشکلات برای شما ایجاد نشود.

استفاده از یک انرژی پشتیبان همانند سیستم تامین انرژی بدون وقفه یو پی اس علاوه بر کمک به حل مشکلات ناشی از قطع شدن جریان برق ، محافظت دربرابرقطع کلی برق را نیز فراهم می سازد. انواع ups دارای فیلترهای الکترونیکی بوده که باعث حذف نویزها و نوسانات برق شهری می شود و محافظت از مصرف کننده ها را در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا بعهده دارد و جریان برق یکنواختی با شکل موج ثابت به مصرف کننده ارسال می کند .

انواع ups

انواع ups از لحاظ فناوری و معماری ساخت به ۳ دسته‌ی کلی تقسیم کرده که می توانید در این بخش با انواع سیستم ups  آشنا شوید.

  • ups آنلاین (ONLINE)
  • Ups آفلاین (OFFLINE)
  • ups لاین اینتر اکتیو (LINE INTERACTIVE)

یوپی اس آنلاین

یو پی اس هایی که برای کاربردهای معمولی استفاده میشوند از نوع ONLINE با باتری تک سلولی سرب -اسید و یا نیکل -کادمیوم و توان 500 تا 2000 آمپر متر اند .  UPS های بزرگتر دارای توان بیشتر و همچنین کیفیت برق خروجی بالاتر هستند. یوپی اس ها در انواع گوناگون و اندازه های متفاوتی وجود دارند.

یکی از انواع ups های آنلاین Double Conversion است که با برق شهر شارژ می شود و در همین حال اینورتر برق باطری را به متناوب تبدیل می کند. در این سری برق خروجی مصرف کننده همیشه توسط مدار اینورتر تغذیه می شود.  وقتی از تکنولوژی Double استفاده شود، تجهیزات شبکه مستقیما برق را از خروجی AC نمی‌گیرند و به جای آن برق AC به یکسوساز منتقل می‌شود تا تبدیل به DC شود.داشتن پارامترهای ولتاژ و فرکانس نزدیک به ایده آل و صفر بودن زمان انتقال و برق دار شدن مصرف کننده ها در قطع برق از مزایای این یو پی اس online  است.

در نوع دیگر یو پی اس های آنلاین که  از هوشمندی بالاتری برخوردار هستند و با نام  Delta CONVERSION مطرح هستند، میزان اختلاف توان خروجی با برق شهر توسط UPS تامین می شود و دارای بازده بالاتر بوده و برای توانهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد . از مزایای این نوع از یو پی اس ها میتوان به مناسب بودن برای توان های بالا ، صفر بودن زمان انتقال اشاره کرد. این مدل ها دارای مدار پیچیده تر از مدل های قبلی است که تعمیرات و نگهداری دستگاه را سخت تر می کند.

یو پی اس آفلاین

 یوپی‌اس‌های “Offline” که یکی از انواع ups است و با علامت اختصاری (VFD) از آنها یاد می‌شود، یوپی‌اس‌هایی هستند که در شرایط نرمال و حضور برق شهر اینورترشان خاموش و یا به صورت روشن ولی بی‌بار و آماده خدمت است. انواع ups آفلاین تنها زمانی فعال می‌شوند که برق دچار قطعی شود. UPS آفلاین برای تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شود که می‌توانند تأخیر ms5 را تحمل کنند، مانند کامپیوتر و غیره. در این حالت منبع تغذیه دستگاه مصرف کننده از یو پی اس تغذیه کرده و به کار خود ادامه می‌دهد. این نوع UPS اغلب برای حفاظت از کامپیوترها و مودم ها و تجهیزات VoIP و دیگر سخت افزارها استفاده می‌شود. یو پی اس های آفلاین، ارزانترین نوع UPS است. این نوع UPS، هنگام قطع برق و به عنوان منبع جایگزین فعال می‌شوند. نوع آفلاین کیفیت قابل قبولی برای توان خروجی نداشته و به همین خاطر تولید آن محدود شده است.

یو پی اس تعاملی – Line Interactive UPS

UPSهای Line Interactive ولتاژ را به صورت خودکار تعدیل می‌کنند. در این نوع از انواع ups ، باتری شارژ می‌شود و هنگام قطع برق، برق باتری را به جریان DC تبدیل می‌کنند تا به دستگاه برسد. در زمان قطع طولانی برق، برق باتری باعث می‌شود دستگاه‌ها به شکل امنی خاموش شوند. با اضافه شدن منتقل کننده خودکار به یو پی اس آفلاین، یو پی اس لاین اینترکتیو داریم تا قابلیت افزایش و کاهش ولتاژ خروجی را پیدا کند. در این مدل UPS سعی شده است با اضافه کردن سیستم تنظیم ولتاژ در مسیر، عملکرد بهتری ارائه شود. که در دو نوع مجهز به ترانس BOOST & BUCK و ترانس رزونانس می باشند.این نوع UPS ها به دلیل اضافه شدن مدار تنظیم ولتاژ در مسیر BYPASS اینورتر بار کمتری را متحمل می شوند. که این امر باعث بالا رفتن عمر مفید باطری و کاهش هزینه ها می شود.

اجزای ups از ۴ بخش تشکیل می شود: یکسو کننده شارژ (رکتیفایر)،باتری، مبدل DC به AC (اینورتر)، کلید غیر هادی (سوئیچ)

تک دیتا آمادگی دارد تا با راه اندازی دستگاه UPS و سیستم برق اضطراری، ایمنی محیط کار شما را افزایش داده و با تامین برق بدون وقفه از آسیب رسیدن به سیستم ها و تجهیزات شما جلوگیری نماید.

5/5 - (3 امتیاز)

نظر شما چیه؟

17 − 2 =